عصر خودرو

بررسی روند معاملات فیوچرز طی هفته گذشته؛

انتظار و خوش‌‌بینی در بازار آتی سکه

عصر بازار- معاملات آتی سکه طی هفته گذشته هر چند با کاهش ۱۸ هزار و ۹۷۵ واحدی در حجم معاملات روبه‌رو‌ بود و به رقم ۵۵ هزار و ۱۹۴ معامله رسید.

انتظار و خوش‌‌بینی در بازار آتی سکه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، ولی اتفاق شاخص هفته گذشته را می‌توان افزایش قابل توجه موقعیت‌های باز در سررسیدهای موجود به خصوص اردیبهشت دانست، چنان که این موقعیت‌ها رقم 71 هزار و 594 واحدی را به ثبت رساندند تا نشان دهند پیش‌بینی‌ها و انتظار فعالان بازار از ارزش اونس به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شاخص‌های تاثیرگذاری در بازار آتی سکه مثبت است.

    ثبت روندهای صعودی در بازار آتی

    طی هفته گذشته، اونس همانند هفته‌های قبل در یک بازه تغییرات 30 دلاری گیر افتاد و از این بازه خارج نشد؛ موضوعی که منجر به نوسان طلای جهانی از 1330 تا 1360 دلار طی هفته شد. در این راستا اونس آغاز هفته را با 1336 دلار شروع کرد و با 1353 دلار به پایان رساند، آغاز هفته کاری در بازارهای جهانی برای اونس شروع مثبتی را رقم زد که به تدریج اونس را به رقم 1353 دلار رساند.

    در این میان شروع هفته برای بازار آتی سکه منفی آغاز شد که این موضوع به دلیل بسته شدن منفی بازار (1336 دلار) در روز جمعه هفته ماقبل بود که این موضوع باعث شد معاملات بازار آتی در روز شنبه هفته گذشته 10 هزار تومان پایین‌تر از روزهای قبل انجام شود، موضوعی که سکه آتی اردیبهشت را از قیمت یک میلیون و 174 هزار تومان به یک میلیون و 164 هزار تومان رساند.

    با این حال با رشد تدریجی اونس در هفته گذشته، بازار آتی هم با این روند تدریجی همراه شد و شروع به رشد از مبدأ یک میلیون و 164 هزار تومان در سررسید اردیبهشت کرد؛ با این حال و با اینکه سکه سررسید اردیبهشت قیمت یک میلیون و 182 هزار و 500 تومان را نیز در بازار دید که ثبت این قیمت البته پایدار نبود ولی در قیمت نهایی یک میلیون و179 هزار و 500 تومان در پایان هفته به کار خود پایان داد.

    بازه تغییرات قیمت سکه نقدی طی هفته گذشته از یک میلیون و 110 هزار تومان تا یک میلیون و 125 هزار تومان در نوسان بود، هر چند در قیمت یک میلیون و 121 هزار تومان پرونده هفتگی خود را به پایان رساند. با در نظر گرفتن سررسید اردیبهشت به‌عنوان مرجع مورد بحث، معاملات بازار هفتگی آتی نیز در بازه تغییرات 20 هزار تومان و در دامنه یک میلیون و 163 هزار تومان تا یک میلیون و 182 هزار تومان در نوسان بود.

     

    سه‌شنبه سبز رکورددار معاملات آتی

    با این حال بازار آتی سکه طی هفته گذشته تنها با تکیه بر عامل طلای جهانی فعالیت نکرد، چنان که آغاز فعالیت‌های روز پنج‌شنبه و در مقاطعی از روز چهارشنبه با اینکه اونس در روندی منفی حرکت کرد، بازار آتی با تاثیر‌پذیری از جریان‌های دیگری همچون «انتظارات بازار» و «قیمت تسویه روز گذشته آن» تغییر فاز منفی را انتخاب نکرد و همچنان مثبت ماند تا نشان دهد با وجود اینکه بازار آتی سکه و اونس همبستگی مستقیم دارند ولی لزوما تحرکات اونس پیوسته در رقم بازار آتی سکه تاثیرگذار نیست، البته این در حالی است که بازار آتی به فاکتورهای قوی‌تر دیگری غیر از اونس دست پیدا کند و روندی محتمل‌تر و موثرتر را بیابد.

    در این راستا طی هفته گذشته، تعداد بازیگران بازار و عرضه و تقاضا نیز در روند بازار آتی سکه تاثیر‌گذار شد، ضمن اینکه طی هفته گذشته روز سه‌شنبه حجم معاملات به 18 هزار و 537 معامله رسید که پر‌رونق‌ترین حجم معاملات طی هفته گذشته را به ثبت رساند. کم‌رونق‌ترین حجم معاملات هم به روز یکشنبه با رقم 3 هزار و 218 معامله رسید.

    موضوع قابل توجه و اتفاق شاخص دیگر در هفته گذشته را می‌توان موقعیت‌های باز دانست که در این راستا موقعیت‌های باز در سررسید اردیبهشت طی این هفته به 71 هزار و 594 موقعیت رسید که این میزان بالاترین رقم از زمان باز شدن این سررسید محسوب می‌شود، چنان که این رقم همیشه در بازه‌ای 10 تا 15 هزار‌تایی در نوسان بود، بالاترین موقعیت‌های باز در این سررسید نیز رقم 12 هزار و 356 معامله بود که در روز سه‌شنبه به ثبت رسید.

    بنابراین روز سه‌شنبه چه از نظر حجم معاملات و چه موقعیت‌های باز بالاترین رکورد را در هفته گذشته به ثبت رسانده است. از سویی تحرک فعالان بازار طی هفته گذشته و خصوصا بعد از باز شدن معاملات اونس در روز دوشنبه بسیار بیشتر شده بود. بررسی‌ها از افزایش موقعیت‌های باز خصوصا در سررسید اردیبهشت نشان می‌دهد که انتظارات بازار روی اونس به سمت افزایش و با دیدی مثبت است.

     

    بازار همچنان در انتظار نرخ بهره

    انتشار بیانیه نشست فدرال رزرو در روز پنج‌شنبه، نشان‌دهنده این موضوع بود که غالب مدیران ارشد بانک مرکزی آمریکا مخالف افزایش نرخ بهره هستند، این در حالی است که بیشتر مقام‌های فدرال رزرو خواستار منتظر ماندن برای ارائه اطلاعات و آمارهای اقتصادی بیشتری شده‌اند؛ با این حال موضع‌گیری اغلب مدیران در این نشست گمانه‌زنی‌ها را در ارتباط با کاهش ارزش اونس کمرنگ کرده است و پیش‌بینی‌ها را به سمت افزایش ارزش اونس سوق می‌دهد. در عین حال این مدیران ارشد اعلام نکرده‌اند که نرخ را افزایش خواهند داد، این در حالی است که بسیاری پیش‌بینی کرده‌اند که طی سال 2016 حداقل یک بار افزایش نرخ بهره رخ خواهد داد.

    این در حالی است که فعلا و در کوتاه‌مدت احتمال افزایش نرخ بهره منتفی شده، موضوعی که به رونق کم و بیش بازار اونس کمک خواهد کرد. با این حال اگر افزایش نرخ بهره‌ای در کار نباشد، شاخص دلار تضعیف خواهد شد که در این راستا اگر تضعیف شاخص دلار رخ دهد موجب افزایش قیمت جهانی طلا خواهد شد.

    با این حال موضع‌گیری غالب در جریان نشست‌های فدرال رزرو را می‌توان روندی محتاطانه دانست، چنان که به گفته کارشناسان این احتیاط در جهت این است که نرخ بهره را بدون حساب و کتاب افزایش ندهند. در این راستا می‌توان گفت، احتمال افزایش اونس در صورتی خواهد بود که مدیران ارشد این نشست در مورد افزایش ندادن نرخ بهره در طولانی‌مدت به اتفاق نظر برسند، موضوعی که تا لحظه نگارش این گزارش اتفاق نیفتاده و نشان می‌دهد اونس، مسیری کاهشی را در پیش گرفته، موضوعی که ممکن است به گمانه‌زنی‌های افزایش نرخ بهره در سپتامبر مربوط باشد.

    برچسب ها