عصر خودرو

بلومبرگ:

فریز نفتی امروز به اندازه ۴ ماه قبل ارزش ندارد

عصر بازار- حتی اگر کشورهای عضو اوپک و روسیه در نشست ماه آینده در الجزایر به توافقی بر سر فریز تولید دست یابند، این موفقیت ارزشی به مراتب کمتر از ۴ ماه قبل یعنی زمان شکست نشست دوحه خواهد داشت.

فریز نفتی امروز به اندازه ۴ ماه قبل ارزش ندارد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، حتی اگر اوپک و روسیه در نشست ماه آینده در الجزایر به توافقی بر سر فریز تولید دست یابند، این موفقیت ارزشی به مراتب کمتر از 4 ماه قبل یعنی زمان شکست نشست دوحه خواهد داشت.

    از زمانی که اوپک اعلام کرده ماه آینده نشستی غیررسمی را در پایتخت الجزایر برگزار خواهد کرد، قیمت نفت بیش از 10 درصد افزایش یافته و این گمانه زنی تقویت شده که سازمان ممکن است بتواند به توافقی با سایر تولید کنندگان بر سر کاهش میزان عرضه نفت دست یابد. ایران ممکن است این بار بر خلاف دفعه قبل که به تازگی از تحریم های غرب رها شده بود، تصمیم به پیوستن به طرح فریز نفتی بگیرد، اتفاقی که به عقیده تحلیلگران می تواند تحقق فریز نفتی را محتمل تر سازد، و البته بی ارزش تر از قبل.
    دیوید هافتون، مدیر گروه مشورتی پی وی ام در لندن با اشاره به برآورد رسمی خود اوپک از میزان تولید نفت این سازمان گفت: «فریز نفتی در سطح تولید 34 میلیون بشکه در روز همانند فریز نفتی در سطح 33 میلیون بشکه نیست... این توافق (دیرهنگام) برقراری توازن مجدد در بازار را حداقل یک سال به تاخیر می اندازد.»
    ایران و عربستان که رقابت سیاسی شان در منطقه، مذاکرات مربوط به فریز نفتی در 4 ماه قبل را به شکست کشاند، مجموعا حدود یک میلیون بشکه در روز بیشتر از ماه ژانویه (یعنی اولین باری که فریز نفتی مطرح شد) نفت تولید می کنند. این مازاد تولید موجب طولانی تر شدن دوره مازاد عرضه جهانی شده و مانع از حرکت بازار به سمت کاهش عرضه در سه ماهه فعلی می شود.
    16 کشوری که حدود نیمی از تولید نفت جهان را بر عهده دارند، در روز 17 آوریل در دوحه گرد هم جمع شدند، اما این نشست به دلیل تقاضای عربستان مبنی بر لزوم مشارکت ایران به شکست انجامید. ایران در نشست دوحه حضور نداشت زیرا به دلیل اینکه به تازگی از تحریم های غرب رها شده بود، حاضر نبود هیچ گونه محدودیتی را در زمینه تولید نفت بپذیرد.
    به گفته چکیب خلیل، رئیس سابق اوپک،اکنون که تولید کنندگان مهم از جمله ایران به حداکثر یا نزدیکی حداکثر ظرفیت تولید نفت خود رسیده اند، آنها با فریز تولید چیز زیادی از دست نخواهند داد.

    برچسب ها