عصر خودرو

رئیس سابق اوپک:

شرایط برای فریز نفتی آماده شده است

عصر بازار- رئیس سابق اوپک گفت: با توجه به اینکه تولید کنندگان بزرگ نفتی، به سقف تولید خود رسیده اند تمام شرایط برای یک توافق بر سر فریز نفتی آماده است.

شرایط برای فریز نفتی آماده شده است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، رئیس سابق اوپک گفت، این سازمان در مسیر انعقاد توافقی بر سر فریز تولید با دیگر تولید کنندگان در نشست ماه آینده الجزایر قرار دارد، زیرا بزرگترین اعضای این سازمان قبلا تولید خود را به حداکثر رسانده اند.

    چکیب خلیل گفت، هرچند ابتکاری مشابه در ماه آوریل به شکست انجامید، چنین توافقی در مقطع کنونی به دست می آید، زیرا ایران، عربستان، عراق و روسیه در حد یا در نزدیکی بالاترین ظرفیت خود تولید می کنند. خلیل در سال 2008 یعنی آخرین باری که یک طرح کاهش تولید به اجرا گذاشته شد، ریاست اوپک را بر عهده داشت. این توافق در دسامبر آن سال در الجزایر اعلام شد.

    خلیل گفت: «تمام شرایط برای یک توافق آماده است...احتمالا اکنون زمان این توافق است، زیرا اکثر تولید کنندگان بزرگ نظیر روسیه، ایران، عراق و عربستان به سطح بالای تولید خود رسیده اند. آنها تمام سهمی را که می توانستند از بازار به دست آورده اند.»

    در حالی که از زمان اعلام خبر برگزاری نشست غیررسمی اوپک در ماه آینده میلادی، قیمت نفت افزایش یافته است، تحلیلگران مختلف از یو بی اس گروپ تا کومرزبانک نسبت به انعقاد هرگونه توافق بر سر فریز نفتی تردید دارند و اظهارنظرهای مقامات عربستان و نیجریه نیز احتمال چنین توافقی را پایین نگه داشته است. مذاکرات فریز نفتی در ماه آوریل به این دلیل شکست خورد که عربستان اصرار داشت ایران هم باید در این طرح مشارکت نماید. اما ایران این طرح را نپذیرفت و صادرات نفت خود را افزایش داد.

    خلیل گفت، با توجه به اینکه تولید کنندگان تقریبا دارند با تمام ظرفیت خود تولید می کنند، تاثیر هرگونه توافقی برای جلوگیری از افزایش بیشتر تولید، عملا «روانی» خواهد بود. با این حال، به گفته وزیر انرژی سابق الجزایر، این توافق به نفع بازار خواهد بود. وی افزود، مازاد عرضه جهانی نفت در حال کاهش است و بازارها احتمالا سال آینده به «توازن کامل» خواهند رسید.

    برچسب ها