عصر خودرو

در گفت‌وگویی بررسی شد؛

میان‌بر ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بورس کجاست؟

عصر بازار- یک کارشناس بازار سهام گفت: در صورتی که حضور سرمایه‌گذاران خارجی در کشور، محقق نشده باشد، باید به سمت تسهیل فرآیند سرمایه‌گذاری یا تغییر دادن مکانیزم فرآیند سرمایه‌گذار خارجی در بورس اوراق بهادار ایران حرکت کنیم.

میان‌بر ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بورس کجاست؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، محمدرضا صادقی‌مقدم اظهار کرد: به نظر می‌رسد تغییرات محسوسی در رابطه با ورود مستقیم سرمایه‌گذاری خارجی در کشور وجود نداشته باشد. هرچند در این زمینه شرکت‌های بورسی و فرابورسی می‌‌توانند آمار دقیق‌تری از تعداد کدهای سهام‌داری که به سرمایه‌گذاران خارجی واگذار شده، ارائه دهند.

    این کارشناس بازار سهام گفت: به هرحال ممکن است ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشور، محقق شده باشد اما در صورتی که این امر صورت نگرفته باشد، باید به سمت تسهیل فرآیند سرمایه‌گذاری یا تغییر دادن مکانیزم فرآیند سرمایه‌گذار خارجی در بورس اوراق بهادار ایران حرکت کنیم. اگرچه ورود این سرمایه‌گذاران به زیرساخت‌هایی نیاز دارد و شاید تامین آنها، زمانبر باشد.

    او ادامه داد: حتی حضور آنها می‌‌تواند نیازمند ایجاد مکانیزم‌های دیگر که در گذشته در دنیا تجربه شده‌اند، مانند ایجاد یکسری از صندوق‌های سرمایه‌گذاری که از ریسک‌های سرمایه‌گذاران خارجی می‌کاهد، باشد. از این طریق سرمایه‌گذاران به وسیله صندوق‌هایی که مدیران حرفه‌ای آنها را اداره می‌کنند، سهام‌دار می‌شوند. در واقع این روشی است که در دنیا تجربه و استفاده شده و در همه جا وجود دارد.

    صادقی‌مقدم گفت: این سرمایه‌گذاران ممکن است به دلیل وجود برخی ریسک‌های سیستماتیک که در کشور وجود دارد، مانند عدم تطابق گزارش صورت‌های مالی بنگاه‌های کشور با نحوه گزارش‌دهی بانک‌های جهانی و... ، رغبت چندانی به حضور مستقیم در بازار کشور نداشته باشند . بنابراین ترجیح می‌دهند به جای حضور مستقیم خود، توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری به این فضا وارد شوند.

    این فعال بازار سهام درباره تاثیر تک‌نرخی شدن ارز بر حضور سرمایه‌گذاران خارجی در بازار کشور خاطرنشان کرد: مهم‌ترین پیامد تک‌نرخی شدن ارز حذف رانت و ایجاد شفافیت است. با انجام این اتفاق، بنگاه‌ها به سمت شفافیت حرکت می‌کنند پس می‌توان به صورت دقیق‌تری نرخ اقتصادی طرح‌ها و پروژه‌ها را برآورد کرد. بنابراین هرچه بنگاه‌های اقتصادی کشور شفاف‌تر باشند، تمایل برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی بیشتر می‌شود.
     
    صادقی‌مقدم افزود: این در حالی است که صرفا نمی‌‌توان گفت به دلیل تک‌نرخی شدن ارز کاهش یا جهشی در حضور سرمایه‌گذاران خارجی در کشور مشاهده می‌‌شود.

    برچسب ها