عصر خودرو

رشد هفتگی حجم و ارزش معاملات در فرابورس ایران

عصر بازار- هفته معاملاتی منتهی به ۲۹ مردادماه در حالی برای بازار فرابورس ایران به پایان رسید که در مقابل رشد برخی متغیرهای اصلی بازار مانند حجم و ارزش معاملات، شاهد افت شاخص کل و ارزش بازار بودیم.

رشد هفتگی حجم و ارزش معاملات در فرابورس ایران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فرابورس ایران، در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم ارزش معاملات به رقم 6 هزار و 521 میلیارد ریال رسید که در مقایسه با هفته ماقبل رشد 7 درصدی را نشان می‌داد. در عین حال حجم معاملات نیز بالغ بر داد و ستد یک هزار و 459 میلیون ورقه بهادار بود که حاکی از رشد 2 درصدی در مقیاس هفتگی است.

    رشد حجم و ارزش معاملات بازار فرابورس ایران نسبت به هفته ماقبل و همچنین مدت مشابه سال گذشته در حالی است که شاخص کل با افت 13.4 واحدی معادل 1.6 درصد به ارتفاع 803.7 واحدی کاهش یافت و ارزش بازار نیز با تنزل 1.3 درصدی به رقم 943 هزار و 630 میلیارد ریال در آخرین روز معاملاتی هفته رسید.

    بررسی روند معاملات در بازارهای فرابورس ایران نیز نشان می‌دهد هفته گذشته بازار اول با رشد 15 و 2 درصدی حجم و ارزش معاملات شاهد دادوستد 318 میلیون ورقه سهام به ارزش 583 میلیارد ریال بود. همچنین بازار دوم در حالی که افت 24 درصدی حجم معاملات را تجربه کرد با افزایش 29 درصدی ارزش دادوستدها روبه‌رو شد. به این ترتیب در این بازار تعداد 505 میلیون ورقه سهام خرید و فروش شد که ارزش آن بالغ بر 2 هزار و 406 میلیارد ریال بود. در هفته‌ای که گذشت بازار پایه نیز به ترتیب رشد 38 و 15 درصدی حجم و ارزش معاملات را تجربه کرد.

    روند معاملات در بازار ابزارهای نوین مالی

    در هفته منتهی به 29 مردادماه حجم معاملات اوراق بدهی در بازار ابزارهای نوین مالی به 2 میلیون و 400 هزار ورقه بهادار رسید که ارزش آن بالغ بر 2 هزار و 345 میلیارد ریال بود. این ارقام در مقایسه با هفته ماقبل با تغییر چندانی روبه‌رو نشد اما نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 16 و 12 درصدی در حجم و ارزش معاملات اوراق بدهی را نشان داد. در عین حال صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله نیز با دادوستد 23 میلیون ورقه بهادار به ارزش 193 میلیارد ریال روبه‌رو شد که از رشد چشمگیر 317 و 454 درصدی حجم و ارزش معاملات این صندق‌ها در فرابورس ایران نسبت به مدت مشابه سال قبل حکایت می‌کند. در نهایت اوراق گواهی تسهیلات مسکن نیز در بازار ابزارهای نوین مالی به تعداد 0.2 میلیون ورقه مورد دادوستد قرار گرفت که ارزش آن بالغ بر 220 میلیارد ریال بود. این ارقام در حالی با افت حدود 20 درصدی نسبت به هفته ماقبل روبه‌رو شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 3 درصدی حجم و 21 درصدی ارزش معاملات را تجربه کرد.

    فلزات اساسی در صدر صنایع فرابورسی ایستاد

    هفته گذشته در فرابورس ایران به ترتیب سه صنعت «فلزات اساسی»، «پالایشی‌ها» و «حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات» بیشترین ارزش معاملات خرد بازار سهام را از ارزش کل معاملات در اختیار گرفتند.
    ارزش دادوستدهای انجام شده در گروه فلزات اساسی به 337 میلیارد ریال رسید که سهم 18 درصدی از ارزش کل معاملات بازار سهام را شامل می‌شد. پس از آن پالایشی‌ها با 312 میلیارد ریال ارزش معاملات صورت گرفته در این گروه سهم 16 درصدی از ارزش کل معاملات را به خود اختصاص دادند.

    همچنین گروه‌های بانک‌ها و موسسات اعتباری، محصولات شیمیایی‌، انبوه‌سازی و محصولات دارویی نیز در میان 10 گروه پیشرو معاملات هفته گذشته با بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.
    مهمترین رخدادهای فرابورس در هفته قبل نیز شامل عرضه اولیه 10 درصد از سهام شرکت دامداری تلیسه نمونه و قطعیت معامله عمده 69 درصد از سهام کنترلی شرکت توسعه حمل و نقل ریلی پارسیان در بازار دوم بود.

    برچسب ها