عصر خودرو

پایان اختلاف ۱۴ ساله نفتی تهران-دهلی؛

توسعه میدان فرزاد به ONGC هند رسید

امضای تفاهم‌ نهایی تا۴۵روز آینده

عصر بازار- یک مقام ارشد شرکت ملی نفت با تشریح توافق جدید نفتی ایران-هند از به پایان رسیدن اختلافات ۱۴ ساله برای توسعه میدان گازی فرزاد خبر داد و گفت: تفاهم نامه نهایی تا ۴۵ روز آینده امضا می‌شود.

توسعه میدان فرزاد به ONGC هند رسید
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، با گذشت بیش از 14 سال از آغاز مذاکرات شرکت ملی نفت ایران با کنسرسیومی متشکل از سه شرکت بزرگ نفت و گاز هند، نشست مشترک بین دو طرف روز گذشته در تهران برگزار و در نهایت یک توافق تاریخی شکل گرفته است.

    بر این اساس با سفر مدیرعامل و مدیران ارشد شرکت ONGC به عنوان بزرگترین شرکت دولتی نفت هند به تهران و انجام گفتگوهایی با مسئولان شرکت ملی نفت ایران، با به پایان رسیدن اختلافات 14 ساله، دو طرف برای توسعه میدان مشترک فرزاد بی ایران در آب‌های خلیج فارس به پایان رسید.

    علی اکبر شعبانپور با تایید به پایان رسیدن اختلافات با شرکت ONGC هند برای توسعه میدان فرزاد بی، در تشریح مهمترین محورهای مذاکرات انجام شده در تهران، گفت: جلسه مشترک شرکت ملی نفت ایران با شرکت ONGC هند در زمینه توسعه میدان گازی فرزاد بی برگزار شد.

    مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با قابل قبول خواندن این مذاکرات میان دو طرف ایرانی و هندی گفت: این نشست به دنبال سفر اردیبهشت ماه وزیر نفت و گاز هند و گفتگوی وی با وزیر نفت ایران در تهران در خصوص پیگیری توسعه میدان گازی فرزاد انجام گرفت.

    این مقام مسئول با اعلام اینکه در این جلسه مدل اقتصادی پیشنهادی شرکت هندی با حضور مدیر سرمایه گذاری و کسب و کار شرکت نفت ایران و کارشناسان 2 طرف مورد بررسی قرار گرفت، اظهار داشت: در نشست تهران، برآوردهای مورد نظر برای محاسبه هزینه های مربوط به سرمایه گذاری و عملیات دوران بهره برداری میدان فرزاد بی ارائه و اطلاعات مناسبی میان دو طرف مورد تبادل قرار گرفت.

    وی با یادآوری اینکه یکی از مسائل فنی مطرح شده در نشست نفتی تهران با طرف هندی افزایش میزان تولید میدان فرزاد از 1.1 میلیارد فوت مکعب به 2 میلیارد فوت مکعب بود، بیان کرد: در مجموع برای توسعه این میدان گازی از نظر فنی و عملیاتی اختلاف چندانی در پیشنهادات میان دو طرف وجود ندارد.

    شعبانپور با اعلام اینکه در نشست تهران نقطه نظرات دو طرف ایرانی و هندی در مسایل مالی و سرمایه گذاری بسیار به هم نزدیک شده است و توافقات خوبی انجام گرفت، تاکید کرد: بر این اساس دو طرف روی اصول و مبانی فرمول محاسبه مدل اقتصادی به توافق نسبی رسیده و شرکت ONGC هند درخواست کرد تا توافقات انجام شده توسط مشاوران آن شرکت بررسی و در جلسات بعدی نهایی شود.

    این مقام ارشد شرکت ملی نفت ایران برآورد و هزینه‌های مربوط به سرمایه گذاری و عملیات بهره برداری را برای محاسبه در  مدل اقتصادی بسیار  مهم دانست و یادآور شد: دو طرف به نقاط مشترکی در اصول و پیش فرض‌های مسائل فنی و نحوه توسعه در بخش بالادستی، میان دستی و پایین دستی توسعه میدان گازی فرزاد بی رسیده‌اند.

    مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه پیش بینی می‌شود دو طرف تا پایان سپتامبر (شهریور- مهر 95) به نتیجه نهایی و عقد توافق‌نامه (HOA) دست یابند که در این زمینه لازم است تا 45 روز آینده تیم های کارشناسی دو شرکت موارد را مورد پیگیری قرار داده تا توافق نهایی میان دو شرکت در زمان مقرر حاصل شود.

    تاریخچه مذاکرات نفتی ایران و هند برای توسعه فرزاد

    به گزارش مهر، با گذشت بیش از 14 سال از امضای قرارداد توسعه میدان مشترک گازی فرزاد B با کنسرسیومی متشکل از سه شرکت هندی، اما توسعه این میدان مشترک گازی با عربستان سعودی فعلا در بخش ایرانی متوقف مانده است.

    بر این اساس هفته جاری هیاتی متشکل از مدیران شرکت ONGC به‌عنوان بزرگترین شرکت دولتی نفت هند و برخی از مدیران «اویل ایندیا و ایندین اویل» هند به منظور نهایی کردن مدل مالی و سرمایه گذاری این میدان مشترک گازی ایران به تهران سفر کرده‌اند.

    در همین حال علی اکبر شعبانپور خرداد ماه امسال هم در گفتگویی با بیان اینکه مذاکرات ایران و هند برای توسعه میدان گازی فرزاد بی ادامه دارد و منتظر مدل مالی پیشنهادی آنها درباره مسائل مالی پروژه براساس سهم برداشت گاز و میعانات تولیدی از میدان هستیم، تصریح کرده بود: شرکت ملی نفت ایران پس از دریافت پیشنهاد مدل مالی، آن را بررسی می‌کند و در صورت تایید، مذاکرات بعدی براساس قرارداد HOA انجام می‌شود.

    بیژن زنگنه وزیر نفت هم بهمن ماه سال گذشته در نشستی خبری در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت مذاکرات با شرکت های هندی برای توسعه میدان فرزاد B، گفته بود: «تنها میدانی که قول توسعه آن به یک شرکت خارجی داده شده، میدان فرزاد B بوده که قول آن در سطح روسای جمهور دو کشور به هندی ها داده شده است.»

    از سوی دیگر درحالی توسعه میدان مشترک پارس جنوبی و عقب ماندگی از قطر یک درس تاریخی برای صنعت نفت و گاز ایران داشته است که به نظر می رسد مدیران وزارت نفت و دولت تدبیر و امید چندان از این تجربه تلخ تاریخی درس نگرفته اند و با وجود آغاز توسعه همه جانبه میدان فرزاد B اما فعلا توسعه این میدان مشترک گازی در بخش ایرانی متوقف مانده است.

    به گزارش مهر، بلوک فارسی حوزه‌ای هیدروکربنی در خلیج فارس شامل میدان نفتی بینالود و میدان گازی فرزاد B است که پس از کشف ذخایر هیدروکربنی در این منطقه، قرارداد توسعه این میدان با کنسرسیومی متشکل از سه شرکت دولتی هند در سال 2002 میلادی امضا شد.

    با وجود گذشت حدود 14 سال از امضای این قرارداد، هنوز قرارداد نهایی برای توسعه این میدان نفت و گاز با کنسرسیوم شرکت‌های هندی امضا نشده است.

    با این وجود مسئولان وزارت نفت با تاکید بر علاقه‌مندی شرکت‌های هندی برای حضور در این پروژه پنج میلیارد دلاری، تاکید کرده بودند: در حال حاضر مذاکرات فنی، مالی و قراردادی با این شرکتها در مراحل پایانی قرار دارد ضمن آنکه تاکنون مجوزهای دولتی لازم برای آغاز عملیات اجرایی میدان گازی فرزاد B در ایران صادر شده است.

    در حال حاضر میدان فارسی با در اختیار داشتن 508 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی و 212 میلیون بشکه میعانات گازی حدود 25 درصد بیش از تولید گاز بزرگترین شرکت هند در جنوب این کشور است. بر اساس برنامه جامع توسعه تعریف شده، در فاز نخست امکان استخراج روزانه 1.1 میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی از این میدان گازی با حفر هفت حلقه چاه دریایی وجود دارد.

    برچسب ها