عصر خودرو

طیب نیا:

آمادگی ایران برای سرمایه گذاری چین در حوزه های غیرنفتی

عصر بازار- وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد که ایران از سرمایه گذاری چین در بخش های غیرنفتی خود استقبال می کند و آماده است در طرح کمربند اقتصادی جاده ابریشم این کشور نقشی فعال داشته باشد.

آمادگی ایران برای سرمایه گذاری چین در حوزه های غیرنفتی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، «علی طیب نیا» که به منظور شرکت در شانزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و چین به پکن سفر کرده بود این سخنان را در گفت وگو با نشریه «گلوبال تایمز» چین اعلام کرد.
    وی در بخشی از سخنان خود گفت که ایران تصمیم به گسترش روابط خود با چین در تمامی حوزه ها در دوره پساتحریم دارد.
    طیب نیا همچنین اظهار داشت: روابط تهران و پکن از سالها قبل مناسب و رو به توسعه بوده و این روابط خوب تحت تاثیر سیاست های آشوب زده جهان قرار نخواهد گرفت.
    رئیس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و چین در عین حال یادآور شد که مبادلات تجاری دوجانبه در طول 30 سال گذشته به 100 برابر افزایش یافته و همچنین در سال های اخیر همکاری های دو طرف از تجارت نفت به زیرساخت ها و سرمایه گذاری تعمیم یافته است.
    او با تاکید بر نقش ایران در جاده ابریشم کهن، گفت که ایران امیدوار به دستیابی به چنین نقشی در کمربند اقتصادی و جاده ابریشم نوین است که از ابتکارات رئیس جمهوری چین به شمار می رود.
    طیب نیا گفت: ایران پروژه هایی برای سرمایه گذاری چین در دو حوزه خشکی و دریایی جاده ابریشم در نظر دارد و مایل است مذاکرات در مورد این پروژه ها هرچه زودتر آغاز شود.
    رسانه چینی در بخش دیگری از گزارش خود آورده است؛ «شی جین پینگ» رئیس جمهوری کشور چین پس از لغو تحریم های بین المللی ایران در ماه ژانویه، برای نخستین بار به تهران سفر کرد و در دیدار با همتای ایرانی خود، طرفین از برنامه 25 ساله که شامل سرمایه گذاری تا سقف 600 میلیارد دلار در 10 سال آینده است، خبر دادند.
    وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران همچنین گفت که دو کشور مکمل یکدیگر در منابع انرژی و سرمایه گذاری هستند و از آنجا که ایران منابع نفت و گاز بسیاری در اختیار دارد و چین نیز بزرگترین واردکننده انرژی در جهان است، منابع انرژی ایران می تواند تامین کننده نیازهای فعلی و آینده این کشور باشد.
    وی پیش بینی کرد که چین به عنوان بزرگترین سرمایه گذار خارجی در جهان، به بزرگترین اقتصاد جهان تبدیل خواهد شد و ایران می تواند مواد خام مورد نیاز چین را به منظور حمایت از فعالیت صنعتی این کشور تامین کند.
    گزارش می افزاید: وزیر اقتصاد ایران با اشاره به موقعیت جغرافیایی ویژه و منحصر به فرد کشورش اعلام کرد که ایران از پتانسیل بازار بیش از 400 میلیون نفری در منطقه و فضای رقابتی بازار کار داخلی برخوردار است. ضمن آنکه ثروت عظیم ایران در ابنیه و بقایای فرهنگی و تاریخی هم می تواند منجر به جذب سرمایه گذاری در حوزه گردشگری شود.
    ایران پس از لغو تحریم های بین المللی درصدد بازگرداندن اقتصاد خود به مسیر اصلی است و در این میان، نفت نقش اصلی را در این استراتژی دارد.
    وزیر اقتصاد ایران در همین رابطه اعلام کرده که کشورش به عنوان یکی از اعضای اوپک، دستیابی به رشد اقتصادی سالیانه 8 درصدی از طریق اقتصاد و تجارت غیرنفتی، خصوصی سازی بخشی عظیمی از بخش های دولتی و بهبود فضای سرمایه گذاری در پنج سال آینده را به عنوان هدف خود مشخص کرده است.
    وی افزود که کاهش سهم صادرات انرژی در درآمدهای کشور می تواند از طریق افزایش صادرات غیرنفتی محقق شود.
    رئیس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و چین همچنین تاکید کرد که سهم صنعت نفت در درآمدهای دولت ایران طی این سال ها از 80 درصد به 30 درصد کاهش یافته است.
    ایران سال گذشته در صنایع غیرنفتی موفق به کسب سود تجاری بیش از 1 میلیارد دلاری شد که «طیب نیا» معتقد است، تحریم ها به ایران کمک کرد نقاط ضعف خود را بهتر شناسایی کند.
    گفتنی است، وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان در سفر سه روزه خود به پکن برای شرکت در شانزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور، علاوه بر امضای یادداشت تفاهم با وزارت بازرگانی چین، دیداری نیز با «وانگ یانگ» معاون نخست وزیر این کشور داشت.
    همچنین در حاشیه برگزاری این نشست مشترک، وزارت امور اقتصادی و دارایی ایران دو یادداشت تفاهم نیز با بانک صادرات و واردات (اگزیم بانک) و بانک توسعه (CDB) چین امضا کرده است که بر اساس آن اعتبارات مالی لازم جهت اجرای طرح های اقتصادی بویژه طرح های زیربنایی در کشورمان توسط بانک های یاد شده تامین خواهد شد.

    برچسب ها