عصر خودرو

گزارشی از تحولات بازار نفت؛

آغاز بازگشت دکل‌های بیکار به صنعت نفت

۶۸۶ دکل در جهان بیکار هستند

عصر بازار- قیمت نفت در بازارهای جهانی، درحالی به بشکه‌ای کمتر از ۴۰ دلار کاهش یافته که با وجود عرضه ارزان‌قیمت این محصول، روند بازگشت دکل‌های حفاری بیکار به صنایع نفت و گاز جهان شتاب گرفته است.

آغاز بازگشت دکل‌های بیکار به صنعت نفت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، در معاملات منتهی به هفته اول اوت سال‌جاری میلادی، قیمت نفت خام روندی کاهشی به خود گرفته است؛ به طوری‌که بهای اکثر شاخص‌های معتبر نفت خام در بازار جهانی، به بشکه‌ای کمتر از 40 دلار رسیده است.

    به اعتقاد کارشناسان و تحلیگران بازار نفت و گاز، روند رو به کاهش قیمت نفت منجر به بیکار شدن تعداد بیشتری از دکل‌های حفاری در صنایع نفت و گاز جهان می‌شود؛ اما بر خلاف پیش‌بینی کارشناسان، روند بازگشت دکل‌های حفاری بیکار جهان به پروژه‌های نفت و گاز شتاب گرفته است. بر این اساس تا هفتم اوت سال‌جاری میلادی، در مجموع 15 دستگاه دکل حفاری در نقاط مختلف جهان بار دیگر مشغول به کار شده‌اند؛ اما در مقایسه با مدت مشابه سال 2015 میلادی، کماکان 686 دستگاه دکل حفاری در صنایع نفت و گاز جهان بدون پروژه مانده‌اند.

    گزارش مدیریت امور اوپک و ارتباط با مجامع انرژی ایران نشان می‌دهد تا هفتم اوت سال جاری میلادی، در آمریکا یک دستگاه دکل حفاری و در کانادا سه دستگاه دکل حفاری مشغول به کار شده‌ و در سایر مناطق جهان هم 11 دستگاه دکل حفاری بار دیگر فعال شده‌اند؛ از این رو در آمریکا هم اکنون 464 دستگاه دکل حفاری فعال در صنایع نفت و گاز مشغول به کار هستند؛ اما در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 420 دستگاه دکل حفاری کماکان بیکار و بدون پروژه باقی مانده‌اند.

    در کانادا هم هر چند 122 دستگاه دکل حفاری در صنایع نفت و گاز مشغول به کار هستند؛ اما در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود 86 دستگاه دکل حفاری در صنعت نفت و گاز این کشور نفت خیز بدون کار مانده‌اند. در سایر نقاط جهان هم تا ژوئیه سال جاری میلادی، 938 دستگاه دکل حفاری در صنایع نفت و گاز مشغول به کار هستند و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته در مجموع 180 دستگاه دکل حفاری بیکار و بدون پروژه هستند.

    در مجموع پیش‌بینی می‌شود در صورتی‌که روند کاهش قیمت و سقوط بهای طلای سیاه به بشکه‌ای کمتر از 40 دلار در بازار ادامه یابد، شاهد افزایش تعداد دکل‌های بیکار جهان در هفته‌های پیش روی باشیم.

    برچسب ها