عصر خودرو

دلار به محدوده ۳۵۴۰ تومان نزدیک شد

بازگشت از کف یا کاهش مداخله؟

عصر بازار- روز چهارشنبه، قیمت دلار تا آستانه محدوده ۳ هزار و ۵۴۰ تومان بالا رفت، ولی از آن عبور نکرد. در پنجمین روز هفته، شاخص ارزی با ۶ تومان افزایش به قیمت ۳ هزار و ۵۳۸ تومان رسید.

بازگشت از کف یا کاهش مداخله؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، فعالان بازار ارز، 4 دلیل برای افزایش قیمت بیان کردند. از 4 دلیل عنوان شده، دو دلیل طرفداران بیشتری در بازار داشت. دلیل اول متعلق به معامله‌گرانی بود که اعتقاد داشتند، قیمت دلار از آنجا که به کف رسیده بود، در ابتدای محدوده 3 هزار و 530 تومان، با افزایش خرید معامله‌گران ارزی مواجه شد.

    به اعتقاد این دسته، دلار در 20 روز گذشته در بازه محدود 3 هزار و 530 تومان تا 3 هزار و 545 تومان نوسان و یک حرکت رفت و برگشتی را تجربه کرده است؛ بنابراین افزایش قیمت روز چهارشنبه از نظر آنها غیرطبیعی و دور از انتظار نبوده است. در مقابل این گروه، دسته‌ای از فعالان، افزایش قیمت دلار را ناشی از کاهش مداخله و عرضه ارز توسط بازارساز عنوان کردند. البته در بازار دو دلیل دیگر نیز برای افزایش قیمت عنوان شد که طرفداران کمتری داشت. برخی از معامله‌گران اعتقاد دارند، با توجه به نزدیک شدن به شهریورماه، قیمت به دلیل افزایش تقاضای مسافرتی افزایش پیدا خواهد کرد، در نتیجه این عده سعی کردند از انتهای مردادماه به استقبال این افزایش بروند. برخی دیگر از معامله‌گران، افزایش قیمت را ناشی از تحرکات معامله‌گران آتی دانستند.

    در مجموع با توجه به صحبت‌های معامله‌گران بازار ارز می‌توان گفت که در روزهای گذشته نیاز بازار به ارز کمتر شده است، در نتیجه این موضوع عرضه بازارساز نیز تا حدی کاهش پیدا کرده است؛ با این حال، به گفته برخی فعالان، بازارساز تلاش کرده است که نوسانات بازار را مدیریت کند و در نتیجه قیمت در یک دامنه محدود نوسان کرده است. آخرین خبر آنکه روز چهارشنبه، رضی آقامیری، عضو شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی، از تصمیم جدید ارزی بانک مرکزی در راستای یکسان‌سازی نرخ ارز خبر داد و گفت: گشایش اعتبار با ارز آزاد از سوی بانک‌ها آغاز شد و نرخ صرافی ملاک عمل قرار گرفت. برخلاف افزایش قیمت دلار، روز چهارشنبه، سکه تمام بهار آزادی کاهش 2 هزار تومانی را تجربه کرد تا از کانال یک میلیون و 120 هزار تومان پایین آمده و به قیمت یک میلیون و 119 هزار تومان برسد. کاهش بهای اونس در بازارهای جهانی و پایین آمدن آن به زیر مرز هزار و 350 دلار مهم‌ترین عاملی بود که سکه را کاهشی کرد.

    آغاز افزایش یا تکرار روند؟

    روز چهارشنبه، شاخص بازار تا قیمت 3هزار و 540 تومان بالا رفت، هر چند که نهایتا کمی از سقف روزانه پایین آمد. برخی فعالان اعتقاد دارند که افزایش قیمت در 2روز گذشته می‌تواند آغاز روند رو به رشدی برای دلار باشد. این دسته اعتقاد دارند که به طور سنتی در شهریورماه تقاضا برای خرید ارز بالا می‌رود. به باور این دسته، تحت‌تاثیر این انتظار، برخی معامله‌گران به استقبال افزایش قیمت رفته‌اند و سعی می‌کنند پیش از ورود به آخرین ماه تابستان، قیمت را افزایشی کنند. این در حالی است که دسته دیگری در بازار عقیده متفاوتی دارند و معتقدند که افزایش دلار در 2 روز گذشته طبیعی بوده است. به باور این گروه، قیمت دلار در این دو روز از محدوده 3 هزار و 530 تا 3 هزار و 545 تومان خارج نشده است و تا زمانی که این ارز از این دامنه خارج نشود، تغییری در روند دلار نسبت به 20 روز گذشته رخ نخواهد داد. به گفته این دسته، دلار از 5 مرداد در بازه یاد شده حرکت کرده است و به‌طور طبیعی با نزدیک شدن به ابتدای محدوده 3 هزار و 530 تومان، با افزایش خریدهای ارزی مواجه خواهد شد.

    در این شرایط، برخی فعالان دلایل دیگری را نیز برای افزایش قیمت عنوان کرده‌اند. رفتار بازارساز یکی از مهم‌ترین دلایلی است که برخی بازیگران ارزی به آن اشاره کرده‌اند. به گفته برخی از آنها، میزان عرضه در روز چهارشنبه کمتر بود و همین عامل موجب شد که قیمت تا 3 هزار و 540 تومان بالا رود. با این حال، برخی دیگر، نزدیک شدن نرخ صرافی‌های بانکی به نرخ بازار را در نوسان قیمت موثر دانسته‌اند. این در شرایطی است که برخی کارشناسان اعتقاد دارند کاهش فاصله دو نرخ از ایجاد رانت جلوگیری خواهد کرد، در نتیجه تصمیم بازارساز قابل دفاع است. برخی فعالان، از زاویه دیگری به افزایش قیمت نگاه کردند. این دسته که بیشتر از فعالان سنتی بازار بودند، افزایش قیمت را ناشی از تحرکات آتی بازان دانستند. این دسته بیشتر باور دارند که پس از افزایش اخیر، قیمت در مسیر کاهشی قرار خواهد گرفت. به گفته آنها، معامله‌گران فردایی پس از بالا بردن قیمت، فروش‌های خود را افزایش خواهند داد. به گفته این دسته، معامله‌گران آتی روز چهارشنبه دلار را برای روز شنبه آینده خرید و فروش می‌کنند. به باور بخشی از فعالان، در این شرایط، فردایی‌ها در روزهای پنج‌شنبه و جمعه فرصت خواهند داشت که قیمت را در معاملات پشت خطی تا حدی تحت‌تاثیر قرار دهند.

    برچسب ها