عصر خودرو

بهره برداری از ٣ طرح پتروشیمی در کمتر از یک ماه آینده

عصر بازار- پتروشیمی های کاویان، کردستان و MEG پتروشیمی مروارید در برنامه ریزی شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای افتتاح قرار دارند.

بهره برداری از ٣ طرح پتروشیمی در کمتر از یک ماه آینده
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از شانا، اکنون بیش از 60 طرح پتروشیمی در نقاط مختلف کشور از جمله منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، منطقه ویژه اقتصادی انرژی (بندر ماهشهر) و دیگر مناطق در حال اجراست؛ در همین راستا بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران سال ٩٥ را سالی استثنائی برای صنعت پتروشیمی کشور نامیده است.

    وزیر نفت اعلام کرده است که طرحهای برنامه ریزی شده برای افتتاح در سال ٩٥ با سرمایه گذاری ٥,٤ میلیارد دلاری، ارزش تولید سالانه محصولات پتروشیمی را بیش از پنج میلیارد دلار افزایش می دهد.

    زنگنه طرحهای پتروشیمی افتتاح شده در دولت تدبیر و امید را شامل لرستان، تخت جمشید ماهشهر، مهاباد، اسیدسولفوریک ارومیه و مرودشت دانست و افزود: طرحهای پتروشیمی کاویان ٢، مروارید، فاز ٢ کارون، پلی اتیلن کردستان، فاز ٣ پردیس، اوره و آمونیاک عسلویه، پلی استایلن انتخاب، متانول دیر تا پایان امسال افتتاح می شود.

    به گفته وزیر نفت، مجموع این طرحها در سال ٩٥، ارزش تولید محصولات پتروشیمی را بیش از پنج میلیارد دلار افزایش می دهد.

    وضع پیشرفت سه طرح کاویان، کردستان و MEG پتروشیمی مروارید که به گفته مرضیه شاهدایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در نیمه نخست امسال به بهره برداری می رسد را به اختصار مرور می کنیم:

    پتروشیمی کاویان

    فاز دوم طرح الفین یازدهم پتروشیمی کاویان آماده افتتاح است، شرکت پتروشیمی کاویان (الفین ١١) با ظرفیت تولید ٢ میلیون تن اتیلن در سال از بزرگترین واحدهای الفینی خاورمیانه به شمار می رود.

    محصول تولیدی این شرکت از طریق خط لوله اتیلن غرب به پتروشیمیهای لرستان، کرمانشاه، ایلام، کردستان، مهاباد و میاندواب ارسال می شود و مازاد تولید نیز در پتروشیمیهای منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر مورد استفاده قرار می گیرد.

    فاز یک پتروشیمی کاویان در سال ٩١ راه اندازی شد و دلیل تاخیر در راه اندازی فاز ٢، کمبود خوراک و مشکلات ناشی از تحریمهای اعمال شده علیه این صنعت بود.

    پتروشیمی کردستان

    طرح پلی اتیلن پتروشیمی کردستان به زودی با دریافت خوراک وارد مدار تولید شده و به بهره برداری می رسد.

    پتروشیمی کردستان در زمینی مساحت ١٢٩ هکتار و با سرمایه گذاری ارزی ٢٥٣ میلیون یورو و ٢٨٢٩ میلیارد ریال در حال ساخت است؛ بکارگیری تجهیزات و کالاهای با کیفیت در مجتمع پتروشیمی کردستان یکی از ویژگیهای بارز در این طرح به شمار می آید.

    خوراک پتروشیمی کردستان از خط لوله اتیلن غرب تامین خواهد شد و تکمیل اجرای این خط لوله می تواند سهم بزرگی در توسعه صنعتی غرب کشور و نیز اشتغالزایی در این منطقه داشته باشد.

    پروژه منواتیلن گلایکول مروارید

    پروژه منواتیلن گلایکول (MEG) پتروشیمی مروارید در آستانه بهره برداری قرار دارد.

    می توان انتظار داشت واحد فرآیندی منواتیلن گلایکول (MEG Plant) با ظرفیت تولید حدود 600 هزار تن محصولات اتیلن گلایکول بزودی راه اندازی شود.

    مقدار خوراک این واحد 340 هزارتن اتیلن و ٣٦٨ هزار تن در سال اکسیژن خواهد بود و محصولات تولیدی آن شامل: 500 هزار تن در سال منو اتیلن گلایکول، 50 هزار تن در سال دی اتیلن گلایکول (DEG) و ٣,٤ هزار تن در سال تری اتیلن گلایکول (TEG) است.

    برچسب ها