عصر خودرو

نائب رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن مطرح کرد؛

۳مزیت بزرگ عرضه کلیه مواد معدنی در بورس کالا

عصر بازار- نائب رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران معتقد است، عرضه کلیه مواد معدنی در بورس کالای ایران باعث «شفاف سازی قیمت و روند معاملات»، «نظامند شدن شرایط پرداخت وجه مصرف کنندگان به تولیدکنندگان» و همچنین «صادرات هدفمند این محصولات به بازارهای جهانی» می شود.

۳مزیت بزرگ عرضه کلیه مواد معدنی در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ماین نیوز، بهرام شکوری، نائب رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران امروز صبح در نشستی خبری از ارائه راهکار عرضه کلیه مواد معدنی در بورس کالا به منظور شفاف‌سازی در زمینه معاملات مواد معدنی خبر داد و گفت: اگر کلیه مواد معدنی تولیدی توسط بخش خصوص و دولتی در بورس کالا عرضه شوند، اولا از نظر قیمت‌ها و نوع معاملات شفاف‌سازی لازم انجام می‌شود و ثانیا از نظر پرداخت هزینه خرید مواد معدنی نیز سازوکار لازم ایجاد می‌شود و دیگر مصرف‌کنندگان مواد معدنی قادر نخواهند بود مواد معدنی را خریداری کرده و پول آن‌را ماه‌ها بعد پرداخت کنند.

    وی به سومین مزیت بزرگ عرضه مواد معدنی در بورس کالا اشاره کرد و افزود:  اگر همه مواد معدنی در بورس کالا عرضه شود، در صورت اینکه ماده معدنی در بورس متقاضی نداشته باشد، دیگر صادرات آن کاملا توجیه‌پذیر و هدفمند خواهد بود و دولت نباید صادرات چنین ماده معدنی را مورد تنبیه و توبیخ قرار بدهد.

    نائب رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران با اشاره به نقش کلیدی واحدهای معدنی کوچک و متوسط در اقتصاد کشورهای مختلف حتی کشورهای پیشرفته توضیح داد: ما قصد داریم در هفته دولت یک واحد 500 هزار تنی کنسانتره‌سازی را با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت افتتاح کنیم که این واحد نمونه‌ای از یک واحد کوچک و متوسط حوزه معدن و صنایع معدنی است که تنها با 25 تا 30 میلیارد تومان آن‌را احداث کرده‌ایم؛ در حالی که شاهد این هستیم هم‌اکنون یک واحد 2 میلیون تنی با هزینه 625 میلیارد تومان در کشور احداث شده است.

    به گفته وی، جالب اینجاست که عمده تجهیزات استفاده شده در پروژه 500 هزار تنی نیز اروپایی هستند. ضمن اینکه ما برای احداث این واحد یک ریال وام بانکی هم دریافت نکردیم. این نشان می‌دهد که بخش خصوصی واقعی در حوزه معدن بسیار کاراتر از مشابه خود در بخش دولتی و شبه دولتی عمل می کند.

    نائب رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران افزود: با این حساب ما قادریم یک واحد کنسانتره‌سازی 2 میلیون تنی را با 120 میلیارد تومان احداث کنیم.

    وی با بیان اینکه تجربه دنیا نشان داده که واحدهای کوچک و متوسط معدنی از نظر اشتغالزایی و درآمدزایی سهم بالایی در اقتصاد دارند، اظهار کرد: در حال حاضر واحدهای معدنی از فقدان زیرساخت‌های لازم برای توسعه فعالیت‌های خود که وظیفه تامین آنها نیز با دولت است رنج می‌برند.

    برچسب ها