عصر خودرو

مدیرعامل شرکت ملی پایانه های نفتی:

آغاز سوآپ ۵۰ تا۱۰۰ هزار بشکه نفت درکمتر از یک ماه آینده

سفر هیات های روسی و قزاق به ایران

عصر بازار- مدیرعامل شرکت ملی پایانه های نفتی ایران از سفر هیات های روسی و قزاقستانی به ایران در هفته آینده برای مذاکره درباره احیای سوآپ نفت خبر داد و گفت: کمتر از یک ماه آینده سوآپ روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ هرار بشکه نفت از پایانه نفتی شمال کشور آغاز می شود.

آغاز سوآپ ۵۰ تا۱۰۰ هزار بشکه نفت درکمتر از یک ماه آینده
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه «عصربازار» به نقل از ایرنا، «پیروز موسوی» روز چهارشنبه در یک نشست خبری افزود: شرکت های اروپایی فعال در منطقه آسیای مرکزی تمایل دارند نفت خود را از مسیر ایران به مشتریان خود در بازارهای جهانی تحویل دهند.

    مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی درباره زیان های توقف سوآپ گفت: حدود نیم میلیارد دلار هزینه صرف ساخت تاسیسات مربوط به سواپ در پایانه نفتی شمال کشور شده که بدون استفاده مانده است.
    موسوی افزود: می توانستیم روزانه به طور میانگین 100 هزار بشکه نفت خام سوآپ کرده و کسب درآمد کنیم که در طی سال های اخیر، این عملیات متوقف شدده است.
    وی با بیان اینکه سوآپ علاوه بر کسب درآمد، در برقراری تعامل با کشورهای همسایه نیز موثر است، افزود: از این طریق نفت کشورهای حاشیه خلیج فارس در پالایشگاه های تهران و تبریز استفاده می شد و دیگر لازم نبود که نفت خام از نواحی جنوبی کشور با صرف هزینه ریاد به این پالایشگاه ها منتقل شود.
    مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی با بیان اینکه آمادگی کامل برای از سرگیری سوآپ وجود دارد، اضافه کرد: مذاکراتی با شرکت های متقاضی برای برقراری سوآپ در حال انجام است.
    وی گفت: پس از اجرا شدن برجام، فضا تغییر کرد و شرکت ها تمایل خود برای از سرگیری سوآپ اعلام کردند.
    موسوی درباره احداث مخازن ذخیره سازی در کشور نیز گفت: مخازنی به ظرفیت 10 میلیون بشکه در منطقه گناوه در دست ساخت است و مقرر شده نفت تولیدی در میدان های نفتی غرب کارون نیز به این مخازن منتقل شود.
    مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی به رشد صادرات نفت در پساتحریم اشاره کرد و افزود: میزان صادرات نفت پس از اجرا شدن برجام دو برابر شده است.
    موسوی اضافه کرد: در دوران تحریم، تنها نفتکش های ایرانی می توانستند پهلوگیری کنند که سپس مجوزی نیز برای نفتکش های ژاپنی صادر شد.
    وی ادامه داد: البته بر اساس این مجوز، تنها یک نفتکش ژاپنی اجازه حضور در خلیج فارس را داشت و تا خروج این نفتکش، اجازه ورود یک نفتکش ژاپنی دیگر داده نمی شد.
    مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی اضافه کرد: اما پس از رفع تحریم ها، نفتکش های متعدد اروپایی و آسیایی برای بارگیری نفت به پایانه خارگ مراجعه می کنند.
    وی درباره احداث پایانه نفتی جاسک در ساحل دریای عمان نیز گفت: قرار است مخازن 10 میلیون بشکه نفت در این منطقه احداث شود که نقش زیادی در توسعه منطقه مکران خواهد داشت.
    موسوی ادامه داد: احداث پالایشگاه، پتروشیمی، گوی شناور و خط لوله انتقال نفت نیز از دیگر پروژه های در دست اجرا در این منطقه است.
    مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی با بیان اینکه قرار است خط لوله صادرات گاز ایران به عمان نیز از این منطقه عبور کند، اضافه کرد: عمان اسناد برگزاری مناقصه احداث این خط لوله را آماده کرده است.
    وی به رکورد شکنی در صادرات نفت خام اشاره کرد و گفت: در اردیبهشت ماه امسال، همزمان 9 نفتکش در پایانه خارگ بارگیری کردند به طوری که رکورد بارگیری 7.1 میلیون بشکه نفت خام در یک روز ثبت شد.
    وی ادامه داد: با توجه به روند افزایش تولید و صادرات نفت خام کشور، آمادگی افزایش صادرات از طریق پایانه خارگ وجود دارد.
    موسوی درباره صادرات میعانات گازی نیز گفت: هدف بلند مدت وزارت نفت، توقف صادرات میعانات گازی و مصرف آن در داخل کشور است اما تا تحقق این هدف، صادرات انجام می شود.
    وی ادامه داد: مجموع صادرات نفت و میعانات گازی کشور 2.5 میلیون بشکه در روز است.

    برچسب ها