عصر خودرو

رئیس پایانه نفتی نکا خبر داد

ازسرگیری سوآپ نفت پس از ۴ سال

پایانه نکا دستور آماده باش گرفت

عصر بازار- رئیس پایانه نفتی نکا از آغاز مذاکرات شرکت ملی نفت در خصوص سوآپ نفت خام خبر داد و گفت: شرکت ملی نفت ایران دستور آماده شدن برای آغاز عملیات سوآپ نفت را به پایانه نفت نکا اعلام کرده است.

ازسرگیری سوآپ نفت پس از ۴ سال
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، حمیدرضا شادوست رئیس پایانه نفتی نکا در جمع خبرنگاران اظهار داشت: آخرین محموله نفت خام که در جریان سوآپ نفت در پایانه نفتی نکا تحویل گرفتیم مربوط به تاریخ 25 تیرماه سال 91 بود و در چند سالی که سوآپ نفت متوقف بود، صفر تا 100 تجهیزات را در سه سکوی موجود بازسازی کردیم.

    وی افزود: با توجه به اینکه کشتی‌هایی با ظرفیت 5 الی 7 هزار تن در دریای خزر تردد می‌کنند هیچ مشکلی برای پهلو گرفتن این کشتی‌ها در سه سکوی موجود پایانه نفتی نکا نداریم.

    رئیس پایانه نفتی نکا  این پایانه را یکی از پیشرفته‌ترین پایانه‌های نفتی دنیا عنوان کرد و گفت: تمام تجهیزات موجود در این پایانه نفتی به روز بوده و از سیستم‌هایی برخورداریم که حتی در پایانه نفتی خارگ نیز مشابه آن را نداریم.

    شاهدوست ادامه داد: سه پست اسکله موجود، ظرفیت روزانه تخلیه 120 هزار بشکه نفت خام را دارند که برنامه ریزی شده با احداث 14 پست اسکله جدید در پروژه حوزچه فراگیر شمال این ظرفیت افزایش یابد.

    وی تصریح کرد: با وجود اینکه میانگین ظرفیت تخلیه نفت خام در سه اسکله موجود روزانه 120 هزار بشکه است، زمان‌های انجام عملیات سوآپ با استفاده از دو اسکله موجود شرکت صدرا و در مجموع با به کارگیری 5 اسکله توانستیم رکورد تخلیه 250 هزار بشکه نفت خام را در یک روز به ثبت برسانیم.

    این مقام مسئول افزود: در سال 91 که عملیات سوآپ نفت خام انجام می‌شد برنامه ریزی شده بود ظرفیت تخلیه نفت خام در پایان نفتی شمال کشور از 120 هزار بشکه به 500 هزار بشکه و در مرحله بعدی به یک میلیون بشکه و در مراحل بعد از آن به یک یک میلیون و 500 هزار بشکه در روز برسد که در این بین پروژه حوزچه فراگیر شمال نقش اصلی را ایفا می‌کند.

    شاهدوست با بیان اینکه نفت خامی که در پایانه نفتی شمال تخلیه می‌شود از طریق خط لوله به مرکز ایران منتقل می‌شود، گفت: پالایشگاه‌های تهران، اصفهان، تبریز و اراک میزبان نفت خام تخلیه شده در پایان نفتی شمال کشور هستند و در فرآیند انجام عملیات سوآپ شرکتی که نفت را در شمال کشور تحویل گرفته، در جنوب کشور در جزیره خارگ همان میزان نفت را به خریداران مورد نظر تحویل می‌دهد.

    وی از آغاز عملیات سوآپ نفت در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: چند ماهی است مذاکرات و جلسات در شرکت ملی نفت در این خصوص آغاز شده و دستور آماده شدن کامل برای انجام عملیات سوآپ نفت خام را به پایانه نفتی شمال کشور اعلام کرده اند.

    رئیس پایانه نفتی نکا افزود: نفت خام بیشتر از کشورهای قزاقستان، آذربایجان، روسیه و ترکمنستان به سمت پایانه‌های نفتی شمال ایران ارسال می‌شود که بیشترین حجم سوآپ نفت خام از کشور قزاقستان بوده است.

    شاهدوست اذعان داشت: همچنین تحویل ال پی جی از کشور قزاقستان و بیشتر فرآورده‌های نفتی ارسال شده از کشور آذربایجان بوده است.

    برچسب ها