عصر خودرو

دومین عبور کانالی سکه در ۲ روز

جابه‌جایی غیرقانونی دلار سخت شد؟

عصر بازار- روز سه‌شنبه، قیمت دلار چندان جابه‌جا نشد و نهایتا در محدوده ۳ هزار و ۵۳۰ تومان باقی ماند. در چهارمین روز هفته، شاخص ارزی با افزایش جزئی ۲تومانی به قیمت ۳ هزار و ۵۳۲ تومان رسید.

جابه‌جایی غیرقانونی دلار سخت شد؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، برخی فعالان، عامل اصلی کاهش دامنه نوسانات را به سخت شدن عبور غیرقانونی دلار از مرزها نسبت داده‌اند. این در حالی است که برخی دیگر، عرضه بازارساز و کاهش تقاضا در روزهای انتهایی ماه را از عواملی دانسته‌اند که منجر به کاهش تغییرات قیمت دلار شده است.

    همسو با افزایش قیمت جزئی دلار، روز سه‌شنبه، سکه تمام بهار آزادی یک کانال قیمتی بالا رفت و با 10 هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و 121 هزار تومان رسید. رشد بهای طلای جهانی و نزدیک شدن به آستانه هزار و 350 دلار تا ساعت 3 بعدازظهر مهم‌ترین عاملی بود که قیمت سکه را تحریک کرد. فلز گرانبهای داخلی در حالی روز سه‌شنبه به کانال یک میلیون و 120 هزار تومان وارد شد که روز دوشنبه نیز یک کانال افزایش قیمت را تجربه کرده بود.

    مقاومت دلار

    در چهارمین روز هفته، شاخص بازار ارز در دامنه 3 هزار و 527 تومان تا 3 هزار و 533 تومان نوسان کرد، ولی نهایتا در برابر رفتن به زیر محدوده 3 هزار و 530 تومان مقاومت کرد. در چهارمین روز هفته، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 529 تومان آغاز کرد که کاهشی یک تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز دوشنبه داشت. در ادامه روز، قیمت این ارز تا نقطه 3 هزار و 527 تومان پایین رفت، ولی معامله‌گران در برابر افت بیشتر قیمت مقاومت کردند و نهایتا این ارز با قیمت 3 هزار و 532 تومان به کار خود پایان داد. به گفته فعالان، روز سه‌شنبه، معامله‌گران ارزی، تلاش کردند با بالا نگه داشتن قیمت دلار در معاملات فردایی مانع افت آن شوند. برخلاف نوسانات محدود دلار، روز سه‌شنبه تغییرات قیمت یورو بیشتر شد. در چهارمین روز هفته، یورو با 21 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 980 تومان رسید. به گفته فعالان، نوسان بیشتر ارز اروپایی موجب شد که نگاه برخی از معامله‌گران ارزی از دلار منحرف و به یورو معطوف شود. یکی از دلایل دیگر افزایش توجه به این ارز بالا بودن ارزش آن در بازار داخلی نسبت به بازار کشورهای همسایه بود. برخی بازیگران اعتقاد داشتند که در ابتدای روز ارزش یورو در بازار داخلی حدود 20 تومان بالاتر از بازار دبی بود. به گفته آنها، تقویت ارزش یورو در بازارهای جهانی در برابر دلار موجب شده که انتظارات افزایشی در بازار داخلی نیز بالا رود. در این شرایط، امکان دارد به دلیل محدود بودن نوسانات دلار، برخی معامله‌گران رو به خرید و فروش یورو بیاورند. روز سه‌شنبه، نرخ رسمی یورو در مرکز مبادلات ارزی نیز 11 تومان بالا رفت و به قیمت 3 هزار و 478 تومان رسید.

    افزایش ارز در بازار

    نوسان محدود دلار در روز سه‌شنبه موجب شد که دلار برای بیستمین روز متوالی در دامنه محدود 3 هزار و 530 تومان تا 3 هزار و 545 تومان تغییرات قیمت خود را ثبت کند. به گفته برخی فعالان بازار، در روزهای گذشته ارز کمی از بازار داخلی به سوی کشورهای همسایه سرازیر شده است و همین موضوع زمینه‌ساز این شده که حجم ارز در بازار داخلی کاهش پیدا نکند. در رابطه با علت خارج نشدن ارز از بازار تهران به بازار کشورهای همسایه چند دیدگاه وجود داشت. برخی فعالان، بالا نبودن ارزش دلار در کشورهای مرزی نسبت به بازار تهران را عاملی دانستند که موجب می‌شود معامله‌گران تمایلی به جابه‌جایی ارز نداشته باشند. این در حالی است که گروه بیشتری سخت شدن عبور این ارز از مرزهای داخلی را عامل مهم‌تری دانسته‌اند. به گفته برخی فعالان بازار، دیگر مانند گذشته جابه‌جا‌کنندگان ارزی نمی‌توانند دلاری از بازار داخلی خارج کنند. برخی علت این موضوع را به حراست بیشتر از مرزها نسبت داده‌اند، حال آنکه برخی دیگر همان بالا نبودن ارزش دلار در مناطق مرزی را زمینه‌ساز کاهش خروج ارز دانسته‌اند. یکی از موضوعاتی که موجب می‌شود تصور کاهش جابه‌جایی ارز در بازار تقویت شود، میزان عرضه بازارساز است. به گفته فعالان، صرافی های بانکی در روزهای گذشته ارز زیادی به بازار تزریق نکرده‌اند و بیشتر پاسخگوی تقاضای بنیادی بوده‌اند. در واقع می‌توان گفت که حجم ارز در بازار چنان کافی بوده است که نیازی احساس نشده که صرافی های بانکی دلار بیشتری عرضه کنند.در کنار سخت شدن جابه‌جایی دلار، روز گذشته، نرخ حواله درهم نیز تغییر چندانی نداشت تا از این زوایه نیز قیمت این ارز تحریک نشود.

    در فضای کم نوسان کنونی، برخی معامله‌گران ارزی اعتقاد دارند که قیمت دلار در روزهای آینده ظرفیت بیشتری برای کاهش قیمت خواهد داشت. به گفته فعالان، برخی معامله‌گران از آن جا که چنین انتظاری دارند، در حال حاضر از بازار کنار کشیده‌اند و در انتظار خرید ارز با قیمت ارزان تر هستند. آن چه موجب شده تصور کاهش قیمت در ذهن این معامله‌گران تقویت شود، قرار گرفتن در مقطع زمانی انتهای ماه است که به طور سنتی تقاضا در بازار کاهش پیدا می‌کند.

    برچسب ها