عصر خودرو

روسیه از اکتشاف ۲ معدن نفت و گاز در تاجیکستان انصراف داد

عصر بازار- شرکت «گازپروم» روسیه از ادامه فعالیت جهت اکتشاف نفت و گاز در ۲ معدن «سری قمیش» و «شاهمبری غربی» تاجیکستان انصراف داد.

روسیه از اکتشاف ۲ معدن نفت و گاز در تاجیکستان انصراف داد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، شرکت «گازپروم» روسیه تصمیم گرفته با تسلیم مجوز کارهای اکتشافی در حوزه نفت و گاز در معادن «سری قمیش» و «شاهمبری غربی» تاجیکستان، فعالیت خود را در این مناطق تعطیل کند.

    بنابر این گزارش، کمیسیون مرکزی استفاده از منابع معدنی و مدیریت مجوزهای شرکت گازپروم به دلیل عدم بهره‌وری در تداوم اکتشافات در این زمینه تصمیم گرفته تا مجوزهای فعالیت در این حوزه را به دولت تاجیکستان واگذار کند.

    همچنین این شرکت یک سال قبل از اکتشاف گاز و نفت در معادن «سرگزان» و «رنگان» تاجیکستان با تسلیم مجوزهای لازم به دوشنبه از ادامه فعالیت در این میدان نیز خودداری کرد.

    ذخایر گاز معدن «سری قمیش» در 40 کیلومتری غرب شهر دوشنبه حدود 18 میلیارد متر مکعب و 17 میلیون تن نفت اعلام شده است.

    براساس توافق دولت تاجیکستان و این شرکت روسی بعد از کارهای اکتشافی 30 درصد ذخایر معدن «سری قمیش» به تاجیکستان و 70 درصد دیگر به شرکت روسی گازپروم  واگذار خواهد شد.

    بنابر این گزارش، شرکت مذکور در حال حاضر در تلاش است تا مجوز استخراج نفت در معدن «نفت میدان» در شمال تاجیکستان را به دست آورد.

    شرکت گازپروم در تاجیکستان از ماه می سال 2003 میلادی در چارچوب بیست و پنجمین توافق‌نامه درباره همکاری‌های استراتژیک در عرصه گاز بین شرکت روسی و دولت تاجیکستان در این کشور فعالیت دارد.

    تاجیکستان تا چند سال قبل گاز طبیعی را از ازبکستان وارد می‌کرد، اما طرف ازبکی هر سال فروش گاز به این کشور را کاهش داد تا در سال 2012 کاملا آن را قطع کرد.

    دولت تاجیکستان چند سال است که به دنبال سرمایه گذاران خارجی برای اکتشاف منابع نفت و گاز در این کشور می‌باشد.

    برچسب ها