عصر خودرو

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس :

شفافیت بورس کالا، مانع ایجاد رانت در بازار پتروشیمی می‌شود

عصر بازار- نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس فروش محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی همچون قیر در بورس کالا را موجب جلوگیری از رانت و سوءاستفاده دانست و گفت: معاملات کالاهای مختلف در بورس کالا در راستای شفافیت اقتصادی انجام می شود و باید توسعه یابد.

شفافیت بورس کالا، مانع ایجاد رانت در بازار پتروشیمی می‌شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، حسین امیری خامکانی گفت: در مورد کالاهایی که معمولا خوراک یا مواد اولیه شان به نحوی مورد تخفیف یا یارانه قرار می گیرند، این محصولات باید به صورت شفاف به فروش برسند که بورس کالا بهترین مکان برای عرضه محصولات به صورت کاملا شفاف و قانونمند است.

    نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس افزود: پتروشیمی از صنایعی است که اگرچه نرخ خوراک آن در دولت و مجلس مورد بحث قرار می گیرد اما هنوز شفاف نشده و برخی معتقدند که قیمت خوراک پتروشیمی ها هنوز به قیمت آزاد نیست. همچنین دولت برای اینکه قیمت محصولات پتروشیمی در منطقه بتواند رقابتی شود، از آنها حمایت می کند و در طرف مقابل پتروشیمی ها نیز باید در مسیر شفافیت حرکت کنند.

    به گفته نماینده مردم زرند در مجلس، فروش محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی در بورس کالا به دلیل شفافیت بالای این بازار، جلوی رانت و سوء استفاده را می گیرد و مسوولان در حوزه های مختلف می توانند با رصد آمارهای بورس برای تنظیم و تعادل بازار تصمیم گیری دقیقی داشته باشند.

    نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به این پرسش که چرا بعضا مخالفت هایی در مقابل عرضه محصولات نفتی و پتروشیمی در بورس کالا شنیده می شود؟ گفت: استدلال های افرادی که بعضا با عرضه محصولات پتروشیمی و فراورده های نفتی در بورس کالا مخالفت کرده اند، بهانه ای است برای خروج معاملات از روندی شفاف؛ این افراد به جای در نظر گرفتن منافع ملی به فکر سود شخصی خود هستند و مشاهده می کنیم مخالفت های آنها هیچ گاه از سوی دولت و نهادهای تصمیم گیر مورد تایید قرار نگرفته است.

    وی در پایان تصریح کرد: امیدواریم روزی برسد که همه محصولات ما در بورس کالا عرضه شود تا کل حجم عرضه کالاها در مقابل کل حجم تقاضا قرار گیرد و شاهد کشف واقعی تر قیمت کالاها به همراه شفافیت روند معاملات باشیم.

    برچسب ها