عصر خودرو

معاون پذیرش و ناشران فرابرس ایران تشریح کرد:

چگونگی تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه در فرابورس

عصر بازار- حضور و فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه با ابلاغ دستورالعمل تاسیس این صندوق‌ها در فرابورس ایران دستاوردهایی همچون توسعه تجاری‌سازی دارایی‌های فکری، بهبود ساختار تامین مالی شرکت‌های نوپا و استارت‌آپ‌هایی که سابقه فعالیت چندانی ندارند را داشته و با هدایت منابع مالی خصوصی و عمومی به ساختارهای دانش‌محور موجب افزایش ارزش افزوده تولید داخلی از طریق حمایت از چنین شرکت‌هایی می‌شود.

چگونگی تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه در فرابورس
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فرابورس ایران، معاون پذیرش و ناشران فرابورس با بیان مطلب فوق گفت: با ابلاغ دستورالعمل تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه از سوی سازمان بورس به زودی «کمیته بررسی» این صندوق‌ها تشکیل شده و امور مربوط به دریافت درخواست‌های ارسال شده، تشکیل پرونده و اولویت‌بندی بررسی آنها را انجام خواهد داد.
    سید مهدی علم‌الهدی با بیان اینکه این کمیته دارای سه عضو و یک دبیر خواهد بود، افزود: دبیرخانه این کمیته در فرابورس ایران مستقر می‌شود و رئیس «کمیته بررسی» یک نفر به نمایندگی از سازمان است و از طرف هیات‌مدیره فرابورس ایران نیز یک نفر حضور دارد.
    به گفته وی همچنین یک کارشناس در حوزه فعالیت‌های جسورانه با پیشنهاد فرابورس و تایید سازمان عضو این کمیته خواهد بود و یکی از مدیران فرابورس ایران به‌عنوان دبیر این کمیته و البته بدون حق رای، سایر اعضا را همراهی خواهد کرد.
    علم‌الهدی همچنین در خصوص مدارک مورد نیاز متقاضیان برای تاسیس صندوق‌های VC در فرابورس ایران توضیح داد: متقاضی تاسیس صندوق باید فرم درخواست خود را همراه با مدارکی از قبیل تقاضای صدور موافقت اصولی تاسیس صندوق؛ طرح اساسنامه و امیدنامه صندوق؛ اطلاعات مربوط به ارکان و موسسین پیشنهادی صندوق شامل مشخصات هویتی و ثبتی موسسان، متولی، اشخاص کلیدی و کمیته سرمایه‌گذاری به همراه سوابق فعالیت آنها و یکسری مدارک دیگر به تشخیص و اعلام فرابورس به این رکن بازار سرمایه ارائه کند تا اقدامات لازم برای بررسی مدارک ارسالی و تشخیص کم و کیف آن صورت گیرد.
    وی با بیان اینکه پس از تکمیل پرونده متقاضی، فرابورس ایران مدارک و اطلاعات را به همراه گزارش خود به کمیته بررسی ارسال می‌کند، ادامه داد: این کمیته ظرف مدت یک ماه از زمان دریافت گزارش فرابورس تشکیل جلسه داده و نتیجه بررسی خود را در خصوص اعطای موافقت اصولی تاسیس صندوق VC اعلام می‌کند.
    به گفته معاون پذیرش و ناشران فرابورس ایران در صورت موافقت اصولی سازمان بورس با تاسیس این صندوق متقاضی باید برای دریافت مجوز تاسیس، یکسری مدارک را به سازمان ارائه کند که از آن جمله می‌توان به اساسنامه و امیدنامه تکمیل شده با اعمال نظرات اصلاحی سازمان و مصوب مجمع موسس صندوق، قبولی سمت ارکان صندوق و تاییدیه بانک مبنی بر واریز حصه نقدی قیمت اسمی واحدهای سرمایه‌گذاری به حساب بانکی صندوق اشاره کرد.
    علم‌الهدی با بیان اینکه در صورت کامل بودن مستندات و اطلاعات ارائه شده مجوز تاسیس صندوق توسط سازمان صادر می‌شود، اشاره کرد: صندوق پس از دریافت مجور باید ظرف سه ماه نزد مرجع ثبت سرکت‌ها و موسسات غیرتجاری به‌عنوان صندوق سرمایه‌گذاری به ثبت رسیده و مدارک ثبت را به سازمان ارائه دهد.
    VCها در فرابورس ایران پذیره‌نویسی می‌شوند
    علم‌الهدی همچنین به پذیره‌نویسی یا عرضه عمومی واحدهای سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها اشاره کرد و این امر را منوط به ارائه اطلاعات و مدارک مربوط به قبول تعهد الزام‌آور سرمایه‌گذاران برای پرداخت حداقل سرمایه صندوق به فرابورس و دریافت مجوز پذیره‌نویسی یا عرضه عمومی از سازمان عنوان کرد.
    وی به نکته مهم دیگری که در فرایند پذیره‌نویسی این صندوق‌ها باید انجام شود اشاره کرد و گفت: متقاضیان سرمایه‌گذاری در صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه تنها در صورتی می‌توانند در پذیره‌نویسی شرکت کنند که فرم خوداظهاری و بیانیه ریسک را که بیانگر توانایی مالی و آگاهی آنان از ریسک‌های سرمایه‌گذاری در صندوق است تایید کرده و به امضا رسانده باشند.
    وی در پایان در خصوص درج این صندوق‌ها در فرابورس ایران نیز گفت: پس از اعطای مجوز فعالیت صندوق توسط سازمان، فرابورس نماد معاملاتی صندوق را به‌همراه مشخصات صندوق شامل نام صندوق، نام ارکان صندوق و حوزه فعالیت صندوق در بازار مربوطه درج می‌کند.

    برچسب ها