عصر خودرو

فرمول پول درآوردن پوکمون گو برای استارت‌آپ‌های ایرانی

عصر بازار- دانلود بازی پوکمون گو در آمریکا در عرض یک هفته آن‌قدر رشد داشته که از این بازی ارائه شده توسط کمپانی نینتندو به عنوان یک انقلاب یاد می‌کنند.

فرمول پول درآوردن پوکمون گو برای استارت‌آپ‌های ایرانی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، یک بازی جنجالی که دانلود کردنش رایگان است اما برای پیشرفت کردن در بازی دو راه پیش روی بازیکن می‌گذارد:‌ راه رفتن بیشتر و شکار جانوران متعدد یا پول خرج کردن و خرید امکاناتی که به او کمک می‌رسانند. بسیاری از کاربرهای موبایل باز راه دوم را ترجیح می‌دهند که قیمت چندان بالایی هم ندارد اما دردسر پیاده‌روی و گشت زنی‌های پیاپی، سقوط از ارتفاع یا وحشت کشف جنازه را ندارد. در نتیجه ضرب پول‌های کوچک در تعداد بالای کسانی که حاضرند این پول کوچک را با رغبت پرداخت کنند، پول‌های هنگفت وارد بازی می‌شود و همین گردش پول و سودآوری و البته چشم انداز بزرگ‌تر شدن بازار در آینده نزدیک، سرمایه‌گذاران را به آوردن پول‌های درشت‌تر به «نینتندو»، کمپانی سازنده‌ی پوکمون‌گو ترغیب می‌کند.

    در روزهایی که همه پوکمون شکار می‌کنند، کارآفرین‌ها و صاحبان ایده مشغول رمزگشایی از فرمول پول درآوردن این بازی موبایلی هستند، با این امید که فرمول موفق پوکمون گو، مسیر را برای آن‌ها هم روشن کند. شرکت سرمایه‌گذاری سیمرغ، به عنوان مجموعه‌ای که سالیانه بیش از 300 طرح استارت‌آپی را بررسی می‌کند، از این فرمول رمزگشایی کرده است.

    انتخاب درست سایز بازار

    کلید اصلی اینجاست: "استفاده از موقعیت‌هایی که مردم هر روز با آن درگیر هستند." گیر کردن توی ترافیک، خرید از فروشگاه، رفتن به رستوران و کافه یا پارک و سینما و... بازی جوری طراحی شده که شما در تمام این موقعیت‌ها می‌توانید آن را پیش ببرید. اصلاً چاره‌ای ندارید جز اینکه توی چنین فضاهایی دنبال کاراکترهای بازی بگردید. بسیاری از استارت آپ های ایرانی هنگام ایده پردازی به این فکر می‌کنند که ایده خلاقانه‌شان باید جایی گره از کار مشتری باز کنند که او زمان بیشتری را در آن جا می‌گذراند. این در طراحی یک کسب و کار اصل به حساب می‌آید، اما مشکل وقتی پیش می‌آید که شما بازارتان را محدود انتخاب می‌کنید. خیلی از کارآفرینان ایرانی، بخصوص جوان‌ترها، باور نمی‌کنند که بازار کسب و کارشان می‌تواند محدود به دانشگاه، یا یک قشر خاص مثل دانش جویان مهندسی، یا حتی کل بازار ایران نباشد. همین محدود کردن سقف سهم بزرگی از بازار را از شما می‌گیرد. دوباره به استراتژی نینتندو برای طراحی پوکمون گو نگاه کنید: «همه کسانی که گوشی هوشمندی با امکانات متوسط سخت افزاری داشته باشند، در هر کجای دنیا که امکان استفاده از سیستم مکان یابی گوگل و دسترسی به اینترنت با سرعت بالا وجود داشته باشد می‌توانند مشتری بازی باشند.»
    فرنچایز Pokemon متعلق به شرکت Nintendo، یکی از موفق‌ترین فرنچایزهای دنیای بازی‌های ویدئویی است که در 21 سال اخیر اوج و فرودهای زیادی را به خود دیده است. این فرنچایز به قدری برای Nintendo با اهمیت است که برای مدیریت جهانی آن، شرکت خاصی را با عنوان The Pokemon Company International تأسیس کرده است.  کل فروش محصولات مرتبط با این محصول در سال 2010- همزمان با رونق فوق‌العاده کنسول بازی نینتندو- اوج 5/2 میلیارد دلاری را به خود دید. این عدد در سال 2015، 2٫1 میلیارد دلار بود.

    ورود به موقع سرمایه گذارها

    شرکت «نینتندو»، تا قبل از انتشار بازی پوکمون‌گو یک شرکت نسبتاً معمولی با یک گردش مالی خوب بود. در شرایط عادی کسی فکرش را هم نمی‌کرد که روسای این شرکت با بزرگان گوگل سر یک سفره بنشینند. اما این اتفاق به طرز تقریباً معجزه‌آسایی رخ داد. اولین بار در ماه سپتامبر سال گذشته بود که هشت سرمایه‌گذار با حدود 5 میلیون دلار جرقه تولید پوکمون‌گو را زدند.  نینتندو، گوگل و پوکمون کمپانی هم مجموعاً 20 میلیون دلار سرمایه با خودشان آوردند.
    سایت«ساگاساکا» ی ژاپن تخمین زده که فقط در روز اول عرضه‌ی پوکمون‌گو در امریکا، این بازی حدود 400 تا 500 میلیون ین (حدود 4 تا 5 میلیون دلار) گردش مالی برای نینتندو داشته است.  و تنها در طول دو روز سهام نینتندو در بورس حدود 9 میلیارد دلار افزایش پیدا کرده. برای ادامه‌ی این روند، پوکمون‌گو باید همچنان در صدر بازی‌های «رایگان» یا «در حال پیشرفت» در کشورهایی که عرضه شده باقی بماند. چون این اتفاق باعث بیشتر دیده شدن بازی و افزایش دانلودهای آن خواهد شد. برای رسیدن به این هدف، بازی  باید دست‌کم چیزی حدود 15 تا 20 میلیارد ین  (140 تا 196 میلیون دلار) در ماه گردش مالی داشته باشد. با اینکه نینتندو یکی از قدیمی‌های بازار گیم به حساب می‌آید اما مدیران این شرکت خوب می‌دانند که برای بزرگ‌تر کردن بازار و ماندن در صدر، باید سراغ همکاری با شرکت‌هایی بروند که بیشتر از آن‌ها چم و خم بازار را می‌شناسند. آن‌ها خوب می‌دانند که یک سرمایه گذار فقط با خودش پول نمی‌آورد، تجربه و توان مدیریتی شرکا چیزی است که خیلی بیشتر از پول می‌تواند به پرفروش ماندن پوکمون کمک کند.
    خیلی از ما زمانی که کسب و کارمان شروع به درآمد زایی و رشد می‌کند، دلیلی برای اضافه کردن سرمایه گذارهای غریبه نمی‌بینیم و با این کار سرعت رشد را به شدت پایین می‌آوریم. و به این صورت به رقبا اجازه می‌دهیم سهم بیشتری از بازار را در اختیار بگیرند.
    نینتندو و شرکای تجاری‌ای مثل گوگل حالا دارند به ساخت لوازم جانبی بازی فکر می‌کنند. فعلاً یک وسیله جانبی برای این بازی عرضه شده است. PokemonGo plus یک مچ‌بند بلوتوثی است که در فرآیند بازی به کاربر کمک می‌کند تا بدون خارج کردن گوشی، پوکمن های اطراف خود را پیدا و شکار کند. ورود به این عرصه‌ها یعنی تضمین سوددهی در بازه زمانی بزرگ‌تر. به این معنی که اگر روزی از شمار دانلودهای بازی به هر دلیلی کاسته شد، محصولات جانبی تبدیل به درآمد اصلی خواهند شد. 

    تأثیر بر بیزنس های کوچک محلی

    به عنوان یک بازی موقعیت محور این بازی فرصت مناسبی را برای بعضی کسب کارهای کوچک فراهم کرده است. در بازی، محل‌های خاصی تحت عنوان Pokestop یا gyms وجود دارد. پوکستاپ ها محل‌های هستند که شانس بیشتری برای شکار پوکمن ها با استفاده از ابزاری به اسم lure در آنها وجود دارد. کسب و کارهایی که در نزدیکی این پوکستاپ ها هستند با شارژ این lure ها افراد فراوانی را جذب می‌کنند. دقیقاً با همین فرمول یک پیتزا فروش در نیویورک رشدی 75% در فروش خود را تجربه کرده است. همچنین ایستگاه شارژ تلفن همراه یک پیشنهاد جذاب برای این بازی بازها است چون این بازی مصرف باتری بسیار بالایی دارد.
    در تحلیل‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌ها دوست دارند با کارآفرینی شریک شوند که بازارهای کوچک زیادی را تحت تأثیر خودش قرار می‌دهد. چنین موقعیتی می‌تواند ایده‌های تجاری جدیدی را به سبد سرمایه گذاری آن‌ها اضافه کند.
    یک بازی موقعیت محور مبتنی بر نقشه واقعی،  به معنای بی‌شمار فرصت تبلیغات برای کسب و کارها است. هرچند تجربه‌های قبلی نینتندو نشان داده است که این شرکت عجله‌ای برای این کار ندارد و علاقه ندارد هواداران خود را با حجم بالای تبلیغات به شکل ناگهانی بمباران کند، اما به نظر می‌رسد با پرطرفدار شدن پوکمون گو، به زودی به سمت بازار تبلیغات هم برود و از این راه هم درآمدش را چند برابر کند.

    * سروش رحیمیان، تحلیل‌گر سرمایه‌گذاری

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو