عصر خودرو

شاخص بورس وارد سطح ۶۴هزار واحدی شد

پنجمین کانال‌شکنی بورس پس از توافق

عصر بازار: یک کانال‌شکنی دیگر در شاخص کل بورس اوراق بهادار، رهاورد فعالیت سهامداران در روز گذشته بود. شاخص کل در حالی روز یکشنبه به سطح ۶۴هزار واحدی رسید که ۳۲روز گذشته نیز در این جایگاه قرار داشت.

پنجمین کانال‌شکنی بورس پس از توافق
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که بعد از خبر حصول توافق جامع هسته‌ای این پنجمین کانال‌شکنی در بازار سرمایه به شمار می‌رود (از سطح 69هزار واحدی تا کانال 64هزار واحدی). بسیاری از کارشناسان بر این باورند که رکود فعلی در بازار سهام می‌تواند تحت تاثیر دو عامل صورت پذیرفته باشد.

    از یکسو این احتمال مطرح است که رونق روزهای اخیر در بازار سکه تا حدی از جذابیت بازار‌های موازی کاسته و بسیاری از سفته‌بازان را به‌صورت مقطعی به سمت بازار پرنوسان سکه روانه کرده باشد. از سوی دیگر بحث کاهش قیمت جهانی نفت و رسیدن آن به سطح 40 دلار مطرح است که اثر مستقیم آن روی بازار سهام و صنایع بزرگ در روزهای اخیر بسیار مشهود بوده است. 

    نماگر شاخص کل بازار سرمایه روز گذشته با افت 53/ 0 درصد همراه بود. شاخص کل که روز گذشته در ساعات ابتدایی فعالیت با شیب نزول کوچکی همراه بود، با کشف قیمت نماد شبریز در ساعات میانی، حرکت نزولی خود را تند‌تر و به همراه افت دیگر نماد‌های مهم؛ در پایان به سطح 64هزار و 881 واحد رسید. در بررسی نماد‌های تاثیر‌گذار بر روند شاخص، شبریز با تاثیر منفی 44/ 93 واحد بر شاخص کل، در رتبه اول و حکشتی، فملی در رده‌های بعدی قرار گرفتند؛ به‌طورکلی در فضای منفی روز گذشته بازار سرمایه از میان 7نماد تاثیرگذار ابتدایی تنها «مبین» توانست اثر مثبتی روی شاخص کل داشته باشد.

    احتمال بازگشایی سنگ‌آهنی‌ها قوت یافت
    بسیاری از صنایع که روند تغییرات آنها وابستگی زیادی به قیمت جهانی نفت دارد این روز‌ها با کاهش شدید قیمت نفت و قرار گرفتن بر سطح 40 دلار در شرایط خوبی به‌سر نمی‌برند. شبریز که روز گذشته با اطلاعیه پیام ناظر بازگشایی شد، در گزارش سه ماهه سود هر سهم خود در سال 94 را مبلغ 186ریال اعلام کرد که حدود 49 ریال و معادل 26درصد آن را پوشش داده است؛ این در حالی است که این شرکت در گزارش سال 93 خود از پیش‌بینی 5/ 109 ریالی در مدت مشابه حدود 160درصد پوشش سرمایه داشته است. این شرکت همچنین اعلام کرده است که به‌دلیل کاهش قیمت نفت جهانی (فروردین نسبت به اردیبهشت) ارزش موجودی‌ها (350میلیارد دلار) افزایش یابد و سود هر سهم شرکت از 372 ریال به 219 ریال برسد. همچنین درخصوص نماد «شبندر» انتظار‌ها بر این است که این شرکت در روز‌های آینده پیش‌بینی سود بر‌اساس عملکرد 3 ماهه را اعلام و بازگشایی در آن صورت پذیرد.

    از سوی دیگر روز گذشته زمزمه‌هایی مبنی بر بازگشایی نماد‌های سنگ‌آهنی‌ها مطرح شد. معاون مالی و اقتصادی هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات روز گذشته اعلام کرد، با لغو رسمی ابلاغیه صادر شده توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت در هفته جاری شاهد بازگشایی نماد پنج شرکت مرتبط با صنعت سنگ‌آهن خواهیم بود، در واقع تنها شرط باقی مانده برای بازگشایی نماد شرکت‌های سنگ‌آهنی نامه لغو بخشنامه اخیر با توجه به دستور ویژه معاون اول رئیس‌جمهور است. گمانه‌زنی‌ها در میان کارشناسان این صنعت حاکی از آن است که با وجود فضای منفی حاکم در بازار و همچنین وجود مشکلات در این صنعت، بازگشایی این نمادها می‌تواند شوک جدیدی به بازار سرمایه وارد کند.

    استقبال نسبی با افزایش حجم معاملات
    بازار سهام در اولین روز شهریورماه با استقبال بهتری نسبت به روز شنبه همراه بود. حجم معاملات در روز گذشته حدود 384میلیون و 925هزار سهم بود که نسبت به روز قبل خود حدود 53/ 34درصد افزایش داشت. در این میان ارزش معاملات که نسبت به روز قبل 77/ 2 درصد کاهش داشت به رقم 762میلیارد و 644میلیون سهم رسید تا روزی نسبتا آرام را برای بازار سرمایه رقم بزند.

    ریزش آیفکس در اولین روزماه
    در بازار فرابورس؛ شاخص آیفکس روز گذشته با 40/ 6 واحد افت به رقم 7/ 735 واحد (معادل 86/ 0 درصد)رسید. همچنین حجم و ارزش معاملات در روز گذشته به ترتیب 98میلیون و 420 هزار سهم و 991میلیارد و 586میلیون ریال بود. در بررسی نماد‌های تاثیر‌گذار در این بازار «مارون» با تاثیر 02/ 5 واحدی در جایگاه اول و نماد‌های میدکو،شتران و ذوب در رده‌های بعدی قرار داشتند که در این میان شتران تنها نماد تاثیر‌گذار مثبت بر شاخص آیفکس بود.

     

    برچسب ها