عصر خودرو

مدیر عامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران خبر داد:

افزایش صادرات فرآورده های نفتی در پی کاهش مصرف سوخت مایع

عصر بازار- مدیر عامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران گفت: امسال با کاهش مصرف سوخت مایع و گسترش گازرسانی در کشور، بخش زیادی از فرآورده های نفتی صادر می شود.

افزایش صادرات فرآورده های نفتی در پی کاهش مصرف سوخت مایع
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، عباسعلی جعفری نسب صبح سه شنبه در گفت وگو با خبرنگاران در شاهرود با بیان این مطلب افزود: به تازگی سوخت نیروگاه ها بیشتر از طریق گاز تأمین شده و فرآورده های نفتی به خصوص نفت کوره و نفت گاز مصرف کم تری دارند و این امر زمینه ساز صادرات این محصولات است.

    وی با اشاره به وجود 14 هزار کیلومتر خطوط لوله انتقال فرآورده های نفتی در کشور گفت: این خطوط روزانه بیش از 350 میلیون لیتر فرآورده جا به جا کرده و این رقم در سال حدود 57 میلیارد تن کیلومتر است.
    جعفری نسب با بیان اینکه تعمیر، نگه داری و بهره برداری از خطوط از طریق 12 منطقه در کشور در حال انجام است، تصریح کرد: به تازگی باتوجه به گستردگی خطوط لوله در منطقه کرمان و هرمزگان، منطقه جدیدی با نام خلیج فارس در بندرعباس ایجاد شده است.
    وی ادامه داد: با وجود افزایش 12 رشته خطوط جدید و فاصله 450 کیلومتری بندرعباس با رفسنجان، نیاز به افزودن منطقه ای برای تمرکز بیشتر نیروها و خدمت رسانی بهتر احساس می شد.
    مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران در پاسخ به سوالی در خصوص افزایش مناطق دیگری در استان های شرقی کشور، یادآور شد: سه استان خراسان شمالی و جنوبی و سیستان و بلوچستان دارای خط لوله نیستند چون پالایشگاهی برای تأمین مواد اولیه و انتقال فرآورده ها در آن مناطق وجود ندارد.
    جعفری نسب با بیان اینکه خطوط موجود نیز دارای ظرفیت آزاد هستند، اضافه کرد: در محدودیت منابع باید اولویت ها در نظر گرفته شود، چراکه احداث خطوط لوله به سرمایه گذاری اولیه زیادی نیاز دارد و در مناطقی که دارای مراکز عمده مصرف نیستند، توجیه اقتصادی ندارد.
    وی در ادامه در خصوص رعایت مسائل زیست محیطی در بهره برداری از خطوط لوله نیز تأکید کرد: خطوط لوله از صنایع دوست دار محیط زیست است چرا که در صورت نبود آن، انتقال فرآورده های نفتی نیاز به تردد روزانه بیش از 60 هزار تانکر در کشور داشت در حالی که هم اکنون 11 هزار تانکر در حال رفت و آمد هستند.
    جعفری نسب شلوغی جاده ها، افزایش تصادفات و آلودگی هوا را از جمله آسیب های نبود خطوط لوله دانست و گفت: ممکن است حوادث طبیعی یا دخالت های غیر مجاز سبب وارد شدن آسیب و ایجاد آلودگی های آبی و خاکی شود، اما با توجه به تجربه خوب متخصصان شرکت و برپایی مانورهای متعدد، آمادگی کاملی برای برطرف کردن مشکلات احتمالی وجود دارد.
    وی با بیان اینکه کار در جنگل یکی از سخت ترین موارد در حوزه خطوط لوله است، افزود: پیشگیری از آسیب های احتمالی و شناسایی نقاط آسیب پذیر و تقویت آنان در اولویت قرار دارد.
    مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران همچنین در خصوص سفر خود به این منطقه نیز یادآور شد: منطقه شمالشرق مسئولیت خط اصلی انتقال فرآورده ها را برعهده دارد.
    جعفری نسب اضافه کرد: هرساله هیات مدیره شرکت بازدیدی از این منطقه برای بررسی مسائل و مشکلات و چاره جویی در مورد آن ها دارد.
    همچنین سرپرست روابط عمومی و مدیر منابع انسانی شرکت نیز در خصوص مسئولیت های اجتماعی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران گفت: امسال در این زمینه سمیناری در کشور برگزار شده است.
    علی اصغر سالمی اضافه کرد: سعی شرکت برآن است که در هر زمینه ای امکانات خود را تا جایی که می تواند در اختیار مردمی که در نزدیکی مناطق دوازده گانه زندگی می کنند، قرار دهد.
    وی با بیان اینکه، باید به امکانات و تآسیسات شرکت به چشم سرمایه ملی نگاه شود ، افزود: مدارس، درمانگاه ها و مراکز خدماتی شرکت در اختیار مردم قرار داده شده و یا با استفاده از تجهیزات موجود برای بهبود کیفیت زندگی مردم به خصوص در روستاها و حاشیه شهرها مانند تعمیر خطوط انتقال آب و راه ها اقدام شود.
    مدیرعامل و هیات مدیره شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران از روز دوشنبه سفر خود به منطقه شمالشرق را آغاز کرده است. بازدید از مراکز انتقال سمنان و دامغان انجام شده و امروز پس از دیدار با کارکنان شرکت در شاهرود و هم اندیشی با آنان، بازدید از مراکز انتقال سبزوار، نیشابور، مشهد و تربت حیدریه در دستور کار آنها قرار دارد.
    شرکت خطوط لوله و مخابرات شمال شرق وظیفه تامین فرآورده های نفتی پنج استان سمنان، خراسان رضوی، جنوبی و شمالی، گلستان و بخش از استان مازندران را بر عهده دارد و سالانه 5.6 میلیون لیتر فراورده های نفتی از خطوط انتقال این منطقه جابجا می شود.
    از 14 هزار کیلومتر خطوط نفت کشور، 1100 کیلومتر در منطقه شمالشرق قرار دارد که شامل خط 22 اینچ ری به سمت سمنان و شاهرود، خط 20 اینچ شاهرود به سمت سبزوار، مشهد و نیشابور، انشعاب خط 8 اینچ مرکز انتقال نفت امام تقی به سمت تربت حیدریه، خط 12 اینچ شاهرود به سمت علی آباد گرگان است.

    برچسب ها