عصر خودرو

با بهره‌برداری از خطوط لوله جدید؛

ایران آماده صادرات گاز به عراق شد

تامین گاز ۳ نیروگاه بغداد

عصر بازار- مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز از آمادگی کامل ایران به منظور آغاز صادرات گاز و تامین گاز سه نیروگاه المنصوریه، القدس و الصدر بغداد خبر داد.

ایران آماده صادرات گاز به عراق شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، علیرضا کاملی در باره آخرین وضعیت آغاز صادرات گاز ایران به عراق، گفت: بر اساس تصمیم‌های اتخاذ شده مقرر بود که ایران از طریق خط لوله چهارمله به نفت شهر، خط لوله ای احداث کند تا از طریق نفت شهر بتواند گاز سه نیروگاه بغداد را تامین کند که به دلیل شرایط ناامنی حاکم در عراق، ساخت بخش انتهایی این خط لوله در عراق با مشکل مواجه شد.

    مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران با اعلام اینکه در بخش ایرانی عملیات مربوط به لوله گذاری و هیدروتست خطوط لوله با موفقیت انجام شده است، تصریح کرد: به نظر می رسد که طرف عراقی هم در ماه های اخیر بر روی اتمام مراحل ساخت خطوط لوله صادراتی در خاک خود تمرکز کرده باشد.

    به گفته این مقام مسئول به محض اعلام آمادگی طرف عراقی برای اتصال های آخر خط لوله صارداتی گاز به بغداد، ایران این آمادگی را دارد که عملیات صادرات گاز را اجرایی کند.

    کاملی با بیان اینکه مدت قرارداد صادرات گاز ایران به بغداد 6 ساله با حداکثر حجم صادراتی 35 میلیون متر مکعب در روز است، تاکید کرد: پیش‌بینی می‌ شود شروع عملیات صادرات گاز به کشور عراق از منطقه مرزی نفت شهر امسال آغاز شود.

    وی با یادآوری اینکه بر اساس توافق های انجام شده مقرر است گاز طبیعی صادراتی از طریق خط لوله ششم سراسری گاز و حدود 228 کیلومتر خط لوله 48 اینچ کوهدشت – نفت شهر به استان های دیاله و بغداد کشور عراق ارسال شود، اظهار داشت: از این مسیر گاز مصرفی نیروگاه‌های المنصوریه، القدس و الصدر توسط ایران تامین خواهد شد.

    مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز در پایان خاطرنشان کرد: به محض اعلام آمادگی طرف عراقی برای اتصال‌های آخر خط لوله صادراتی گاز به بغداد، ایران این آمادگی را دارد که عملیات صادرات گاز را اجرایی کند.

    بر اساس این گزارش، با توجه به نیاز کشور عراق به گاز طبیعی جهت مصارف نیروگاهی، طرح موضوع و مذاکرات قراردادی صادرات گاز ایران به کشور عراق از نیمه دوم سال 1389 آغاز شد و در این راستا قرارداد فروش گاز به بغداد در تیرماه سال 1392 در بغداد امضا شد.

    برچسب ها