عصر خودرو

شدیدترین کاهش تولید نفت در ۱۴ سال اخیر

عصر بازار- تولید نفت در ونزوئلا همچنان در گرداب کمبود سرمایه گذاری و تاخیر در پرداخت ها، دست و پا می زند.

شدیدترین کاهش تولید نفت در ۱۴ سال اخیر
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، رویترز از کاراکاس گزارش داد که بر اساس آمارهای شرکت دولتی نفت ونزوئلا و مصاحبه ها با کارگران، تولید نفت این کشور آمریکای جنوبی که عظیم ترین ذخایر نفت جهان را در اختیار دارد، به علت بحران اقتصادی و سال ها سرمایه گذاری ناکافی و سوء مدیریت، دچار شدیدترین میزان کاهش تولید نفت در ١٤ سال اخیر شده است.

    شرکت پترولئوس دو ونزوئلا (پی دی وی اس ای) برای برطرف کردن این کاهش تولید که امسال (2016) در نتیجه تاخیر در پرداخت ها به عرضه کنندگان خدمات صنعت نفت، سرمایه گذاری ناکافی برای تهیه تجهیزات و برنامه ریزی ضعیف برای اکتشاف و بهره برداری از میدان های گسترده نفتی این کشور تشدید شده است، به شدت تلاش می کند.

    بر اساس آمار رسمی سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) که ونزوئلا یکی از ١٤ عضو آن است، تولید روزانه نفت خام این کشور در ١٢ ماهه منتهی به ماه ژوئیه 2016 با ٩ درصد کاهش به دو میلیون و 360 هزار بشکه، رسیده است.

    الوخیو دل پینو، وزیر نفت ونزوئلا و رئیس پی دی وی اس ای، ماه گذشته (ژوییه) تایید کرد که تولید امسال نفت این کشور ٢٢۰ هزار بشکه در روز و در مقایسه با سال گذشته (2015)، هشت درصد کاهش یافته و این کاهش تولید ناشی از شرایط تصادفی و اتفاقی، محدود شده است.

    وزارت نفت ونزوئلا نیز بعدا اعلام کرد که تولید نفت این کشور در ماه ژوییه گذشته به دو میلیون و 540 هزار بشکه در در روز افزایش یافته است، اما آمار دوره مشابه سال گذشته را ذکر نکرد.

    هر چند آمار تولید این کشور هنوز به دبیرخانه اوپک ارایه نشده، اما در باره ارقام ارائه شده توسط پی دی وی اس ای از سال ها پیش نیز تردید وجود داشته است.

    داده های داخلی مربوط به تجارت و عرضه ونزوئلا که به دست رویترز رسیده است، نشان می دهد که صادرات ژوییه نفت خام پی دی وی اس ای که ٩٤ درصد درآمد ارزی این کشور را تامین می کند به استثنای فروش های مستقل شرکت های سرمایه گذاری مشترک، به یک میلیون و 190 هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

    پی دی وی اس ای به درخواست اظهار نظر در باره فروشهایش به مشتریان، پاسخ نداد.

    به گفته چند کارگر این شرکت و اعضای اتحادیه محلی، افزایش سرقت تجهیزات نفتی، تاخیر در تعمیر تاسیسات، دستمزدهای پایین و غفلت از برخی از میدان های نفتی، همچنان بر سطح تولید نفت این کشور، تاثیر منفی می گذارد.

    یک کارگر شرکت حفاری فعال در پروزه پتروبوسکان با مشارکت شورون آمریکا، گفت: من هیچگاه شاهد چنین ناکارآمدی در ٢٨ سال سابقه کارم در صنعت نفت نبوده ام.

    دل پینو ماه گذشته (ژوییه) در گفتگو با رسانه های محلی، قطع مکرر برق و ظرفیت محدود به روز رسانی برای تبدیل نفت بسیار سنگین ونزوئلا به نفت خام قابل صدور را از موانع تولید برشمرد.

    بر اساس آمار تجارت نفت که به دست رویترز رسیده، این امر شرکت نفت ونزوئلا را به وارد کردن ٩٥ هزار بشکه نفت خام نفتا و سبک، برای ترکیب با نفت خود وارد کرده است.

    این مشکلات همزمان با کاهش عملیات شرکت های عرضه کننده خدمات نفتی در ونزوئلا، تحلیل گران را به این پیش بینی رساند که تولید این کشور در نیمه دوم سال (2016) نیز بهبود نخواهد یافت و برعکس به پایین ترین سطح از هنگام اعتصاب 2003 که میانگین تولید را به دو میلیون و 560 هزار بشکه در روز رساند، سقوط خواهد کرد.

    بر اساس آمار بیکر هیوز، شمار سکوها و دکلهای حفاری نفت ونزوئلا که نشانگر خوبی برای تولید آتی این کشور است در ماه ژوییه به ٤٩ عدد کاهش یافته که از پایان سال 2011 به این سو، کمترین تعداد است.

    شرکت عرضه خدمات نفتی شلمبرژه آمریکا در آخرین گزارش درآمد خود به کاهش قابل ملاحظه فعالیت هایش در ونزوئلا اشاره کرد و هالیبرتون اعلام کرد که شمار سکوها و دکلهای نفتی این شرکت در آمریکای لاتین از جمله ونزوئلا، کاهش یافته است.

    پی دی وی اس ای گفته که سرگرم مذاکره برای حل مساله پرداخت به بسیاری از این شرکت ها شامل شلمبرژه و هالیبرتون است.

    شرکت مشاوره انرژی آی پی دی آمریکای لاتین در ماه مه، میانگین تولید روزانه نفت خام ونزوئلا در سال 2016 را حدود دو میلیون و 350 هزار بشکه پیش بینی کرد که نسبت به سال پیش از آن (2015)، 400 هزار بشکه کاهش نشان می دهد.

    در این میان لوییزا پالاسیوس از شرکت مشاوره مدلی گلوبال ادوایزرس با پیش بین کاهش تولید روزانه بالغ بر 250 هزار تا 300 هزار بشکه ونزوئلا، گفت که هرگونه افزایش تولید این کشور نیز بادوام نخواهد بود. وی افزود: ممکن است تولید ونزوئلا به طور موقت بهبود یابد، اما این روند کاهشی ادامه خواهد یافت.

    کاهش عرضه خدمات نفتی به ویژه بر نورته دو موناگاس تاثیر منفی گذاشته است که دومین منطقه عمده تولید نفت ونزوئلا به شمار می رود و به گفته نمایندگان اتحادیه های کارگری ونزوئلا، شرکتها فعالیتهایشان را در آن متوقف کرده و کارگرانشان را اخراج کرده اند.

    تولید نفت نورته دو موناگاس که از نقطه نظر فنی منطقه دشواری برای فعالیت و بهره برداری اس، با آهنگ سریعتری نسبت به میانگین افت تولید سال های اخیر این کشور، کاهش یافته و به ویژه بر تولید نفت خام نیمه سبک و سبک پی دی وی اس ای تاثیر منفی گذاشته که از آن ها برای ترکیب با نفت خام بسیار سنگین استفاده می کند و نیاز به واردات را در هنگام کمبود ارز و دلار در این کشور، افزایش داده است.

    به گفته یک مدیر پیشین بخش اکنتشاف و تولید پی دی وی اس ای، که می خواست ناشناس بماند، ذخایر محدود موناگاس به فشار ویژه ای برای فعالیت مناسب نیاز دارند و در صورت عدم تزیق صحیح گاز طبیعی، تولید نفت افت می کند.

    پی دی وی اس ای پس از ملی شدن شرکت های خدمات نفتی در سال 2009 از جمله دارایی ها و تجهیزات شرکت های ویلیامز با مشکلات نگهداری و حفظ سطح تولید در مناطقی روبرو شده که نیازمند به فنآوریهای احیای ثانویه مانند تزریق آب، گاز و بخار در ذخایر هستند.

    به گفته کارگران صنعت نفت، عملیات نگهداری و تعمیرات اساسی در بسیاری از میدانهای نفتی اجرا نمی شود.

    کارگر یک شرکت حفاری نیز گفت که دیدن فرورفتن تجهیزات از جمله ایستگاه های جریان و تلمبه ها در علف های هرز، دردناک است.

    سقوط حجم تولید به همراه کاهش قیمتهای جهانی نفت، دولت نیکلاس مادورو رئیس جمهوری را وادار کرده است که میان بازپرداخت بدهی های خارجی یا تامین دلارهای لازم برای ادامه واردات کالاهای اساسی، یکی را انتخاب کند.

    این مدیر اجرایی پی دی وی اس ای افزود: این شرکت که دیگر پولی در بساط ندارد، اکنون حتی به سرمایه گذاری بیشتری نسبت به دهه های پیش برای اکتشاف و تولید به منظور احیای سطح تولید خود نیاز دارد که با این قیمت نفت، امکان پذیر نیست.

    برچسب ها