عصر خودرو

تحلیلگران بازار نفت:

تضمین نفتی عربستان کافی نیست

عصر بازار- تحلیل گران، تضمین عربستان را برای بیرون بردن قیمت نفت خام از طیف کنونی، کافی نمی دانند.

تضمین نفتی عربستان کافی نیست
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، روزنامه گالف نیوز چاپ امارات نوشت: هرچند که انتظار می رود تضمین عربستان سعودی در باره تثبیت بازار نفت، در حال حاضر قیمتهای نفت را تقویت کند، اما ممکن است برای بیرون بالابردن قیمت نفت از طیف کنونی، کافی نباشد.

    خالد الفالح وزیر انرژی، صنعت و منابع معدنی عربستان سعودی و رئیس شرکت سعودی آرامکو هفته گذشته گفت که کشوهای تولید کننده نفت در نشست اواخر مه آینده (سپتامبر) در الجزایر، اقدام احتمالی برای تثبیت قیمتها را بررسی خواهند کرد.

    این سخنان موجب بالارفتن ٢ درصدی قیمتها و رسیدن قیمت هر بشکه نفت خام شاخص برنت به بالای ٤٦ دلار در روز جمعه شد.

    همچنین قیمت برنت در بیشترین افزایش قیمت هفتگی از آوریل به این سو، پنج درصد افزایش یافت.

    قیمت هر بشکه نفت خام پایه وست تگزاس اینترمدیت (دبلیو تی آی) نیز با 2.01 درصد افزایش به ٤٤ دلار و ٤٩ سنت رسید.

    نعیم اسلم، تحلیل گر ارشد بازار نفت در موسسه ثینک فارکس لندن به گالف نیوز گفت: ما تصور نمی کنیم که قیمتهای نفت در هفته جاری از ٤٥ یا ٤٦ دلار برای هر بشکه بالاتر برود و همه نظرها متوجه نشست آتی اوپک در سپتامبر است.

    وی افزود: با توجه به تولید بی سابقه نفت توسط عربستان سعودی و تلاش ایران برای دفاع از سهم خود در بازار، امید اندکی در این باره وجود دارد.

    به گفته اسلم، افزایش ذخیره سازی ها و شمار دکل های حفاری آمریکا، حتی ممکن است روند افزایشی قیمت ها را محدود کند.

    این تضمینهای عربستان سعودی با نتیجه نشست آوریل دوحه، فاصله و تفاوت زیادی دارد که در آن عربستان، بزرگ ترین تولید کننده عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) اعلام کرد که دستیابی به توافق، بدون مشارکت ایران، امکان پذیر نیست که در ماههای اخیر اقدام به افزایش تولید برای دفاع و بازپس گیری سهم خود در بازار کرده است.

    اوله هانسن رئیس بخش راهبرد بورس کالا در ساکسو بانک گفت که بعید است اوپک در این مرحله جز ایجاد تاخیر در روند دستیابی به توازن دست به اقدامی بزند که با توجه به نزدیک شدن ماه سپتامبر که بر اساس سوابق پنج سال گذشته روند قیمت در این ماه روند منفی پیدا می کند، موجب بیان سخنانی از سوی مقام های کشورهای عضو اوپک برای تقویت قیمتها می شود.

    هانسن افزود که مخالفت عربستان سعودی با توافق در دوحه، بازار را متوجه این چرخش لفظی 180 درجه ای کرد. هر چند انتظار نمی رود توافق تازه ای برای حمایت و تقویت از بازار صورت گیرد، اما یک بار دیگر معاملات استقراضی نفت توسط دلالان افزایش خواهد یافت که شاید هدف اصلی این بیانیه بوده باشد.

    خالد الفالح در مصاحبه ای که توسط خبرگزاری عربستان منتشر شد گفت که عرضه زیاد در بازار موجب پایین آمدن قیمت های نفت نسبت به قیمت واقعی شده است و این قابل دوام نبود، زیرا قیمتهای بالا باید کاستی ها در سرمایه گذاری و تولید را جبران کند.

    به نوشته گالف نیوز به نقل از تحلیل گران، قیمت 45 دلار برای هر بشکه نقطه حساسی است که می تواند برای تولید و صادرات نفت خام آمریکا، سود آور باشد.

    برچسب ها