عصر خودرو

سایه تردید بر سرمایه گذاری در پروژه های گازی

عصر بازار- کناره‌گیری بی‌پی انگلستان از بزرگترین سرمایه‌گذاری خود در چین، واگذاری ۲۰ درصد از حوزه گازی انی در مصر و تردید مالزی برای مشارکت در ساخت پروژه ال ان جی کانادا در هفته گذشته، نشان دهنده کاهش ریسک پذیری شرکتها در جهان گاز است.

سایه تردید بر سرمایه گذاری در پروژه های گازی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، اگرچه بسیاری از شرکتهای بزرگ گازی جهان از بیم افت درآمد و سود به فروش داراییهای خود روی آورده اند، در این میان برخی کشورها نیز، مانند روسیه، آذربایجان و مصر در تلاش هستند تا با افزایش تولید و صادارت گاز، درآمد خود را بالا ببرند.

    سرمایه گذاریهای گازی

    شرکت انگلیسی بی پی به منظور افزایش نقدینگی، از بزرگترین سرمایه گذاری خود در چین کناره گرفت و قصد دارد تمامی 50 درصد سهم خود در بزرگترین مجتمع پتروشیمی چین (اس یی سی سی او) را به ارزش تقریبی ٢ تا سه میلیارد دلار واگذار کند. این مجتمع پتروشیمی حاصل سرمایه گذاری مشترک شرکت دولتی نفت چین (سینوپک) و بی پی انگلستان است.

    شرکت ایتالیایی انی با شرکتهای نفتی از جمله لوک اویل، اکسون موبیل، توتال و بی پی در حال گفتگو برای واگذاری دست کم 20 درصد از سهام حوزه گازی خود در مصر به ارزش ٢ میلیارد و 240 میلیون دلار است. انی که دارنده تمام سهام حوزه گازی "زهر" است اعلام کرده که به منظور فرآهم کردن پنج میلیارد یورو از طریق فروش داراییهای خود در دو سال آینده، قصد دارد بخشی از سهام این حوزه گازی را واگذار کند.

    مالزی تردید خود را برای سرمایه گذاری در ساخت پروژه پایانه صادرات ال ان جی کانادا اعلام کرد و شرکت دولتی نفت و گاز این کشور (پتروناس) اعلام کرد که قصد دارد پیش از نهایی کردن برنامه سرمایه گذاری خود در ساخت این پروژه در بریتیش کلمبیای کانادا، این طرح پیشنهادی را بازنگری کلی کند.

    روسیه

    شرکت روسی گازپروم در پی افت قیمت گاز و افزایش هزینه های این شرکت گزارش کرد که سود سه ماه نخست این شرکت ٥,٢ درصد کاهش یافت. سود خالص این شرکت در سه ماه نخست سال جاری میلادی با 20 میلیارد روبل کاهش به ٣٦٢ میلیارد روبل روسیه (پنج میلیارد و 600 میلیون دلار) رسید. طبق آمار اداره گمرک روسیه، میانگین قیمت گاز صادراتی این شرکت در ماه ژوئن به کمترین میزان از سال 2007 میلادی رسید.

    این شرکت اعلام کرد: از آنجا که افزایش صادارت گاز به اروپا سبب رشد درآمد نیمه نخست امسال این شرکت شد و با توجه به کاهش تولید گاز هلند و محدود شدن محموله های ال ان جی آمریکا، این شرکت ممکن است میزان صادرات این سوخت پاک به قاره سبز را نسبت به آن چه برای سال جاری میلادی پیش بینی کرده بود افزایش دهد. با وجود کاهش قیمتهای گاز، این شرکت اعلام کرد که درآمدش؛ در سه ماه نخست امسال به واسطه افزایش صادرات گاز به اروپا با ٥,٤ درصد افزایش به یک تریلیون و 740 میلیارد روبل (٢٦ میلیارد و 900 میلیون دلار) رسید.

    شرکت گازپروم از آمادگی اوکراین، پل ارتباط گازی بین روسیه و اروپا، برای افزایش حجم انتقال گاز روسی به قاره سبز خبر داد. با توجه به این که فعالیت خط لوله نورد استریم از ٩ تا ١٧ اوت به دلیل تعمیر و نگهداری به طور موقت می شود، گازپروم از شرکت بهره بردار شبکه انتقال گاز اوکراین (اوکرترنسگاز) درخواست کرد حجم انتقال گاز روسیه را افزایش دهد.

    بلغارستان که زمانی از اجرای پروژه خط لوله سوث استریم کناره گرفته بود، اکنون برای احیای این پروژه با روسیه به توافق رسید. این خط لوله از دریای سیاه و تأسیسات نیروگاه هسته ای بلن عبور می کند و گاز روسیه را به اروپا خواهد رساند.

    براساس گزارش پایگاه خبری وزارت نفت، کنسرسوم متشکل از شرکت روسی گازپروم و پنج شرکت انرژی اروپایی دیگر از درخواست خود مبنی بر ایجاد شرکت سرمایه گذاری مشترک در لهستان (به دلیل مخالفتهایی از سوی نهاد ناظر بر رقابت های تجاری لهستان) برای ساخت دومین خط لوله گاز روسیه به آلمان صرف نظر کرد.

    در دیدار هفته گذشته رئیس جمهور دو کشور روسیه و ترکیه با هدف پایان دادن به دوره ای از تنش های سیاسی میان دو کشور، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه علاوه بر تأکید بر دو خطه بودن خط لوله گاز ترک استریم که از روسیه به ترکیه کشیده می شود تصریح کرد که ساخت این پروژه به سرعت باید در رأس امور این دو دولت قرار گیرد. این خط لوله درعمق دو کیلیومتری دریای سیاه قرار می گیرد.

    دیگر نقاط جهان

    تولید گاز آذربایجان در هفت ماه نخست سال جاری میلادی (ژانویه تا ژوئیه) 300 میلیون متر مکعب نسبت به سال گذشته در همین بازه زمانی افزایش یافت و از میزان ١٧ میلیارد و 200 میلیون متر مکعب به ١٧ میلیارد و 500 میلیون متر مکعب رسید.

    طارق المولی، وزیر نفت مصر، اعلام کرد که این کشور قصد دارد تولید روزانه گاز خود را تا سال 2020 و 2021 میلادی به بیش از هفت میلیارد و500 میلیون فوت مکعب برساند. این کشور که زمانی صادر کننده انرژی بوده، اکنون به دلیل افت تولید نفت و گاز خود و افزایش مصرف، به وارد کننده خالص بدل شده است. از این رو، مصر در تلاش است تا با اکتشافهای اخیر، تولید گاز خود را افزایش دهد و کمبود انرژی موجود را بهبود بخشد.

    محمد بن حمد الرمحی، وزیر نفت و گاز عمان اعلام کرد که تهران و مسقط توافق کرده اند مسیر و طراحی خط لوله زیردریایی صادرات گاز ایران- عمان را با هدف عبور نکردن از آبهای سرزمینی امارات، تغییر دهند. به این ترتیب خطوط لوله انتقال گاز ایران به عمان به جای عبور از عمق 300 متری، از عمق نزدیک به 1000 متری عبور خواهد کرد و به این ترتیب بدون عبور از آبهای سرزمینی امارات، مسافت آن اندکی کوتاهترخواهد شد.

    برچسب ها