عصر خودرو

انتقاد جدید از گران فروش گاز؛

تولید پتروشیمی عربستان ۲برابر ایران

عصر بازار- یک مقام مسئول با اشاره به تولید پتروشیمی عربستان سعودی به حدود ۲ برابر تولید ایران افزایش یافته است از گران بودن قیمت خوراک گاز اتان پتروشیمی‌ها انتقاد کرد.

تولید پتروشیمی عربستان ۲برابر ایران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، احمد مهدوی امروز در نشستی خبری با اشاره به ابلاغ نرخ جدید خوراک گاز متان صنایع پتروشیمی، گفت: با وجود ابلاغ قیمت جدید متان اما هنوز مصوبات دولت و مجلس شورای اسلامی در خصوص تدوین و ابلاغ نرخ جدید فروش خوراک مایع و گاز اتان صنایع پتروشیمی از سوی وزارت نفت اعمال نشده است.

    دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران با تاکید بر اینکه هم اکنون صنایع پتروشیمی ایران هر تن گاز اتان را با قیمت 240 دلار خریداری می‌کنند، تصریح کرد: این درحالی است که قیمت گاز اتان در بازارهای منطقه‌ای چجهان همچون بازار هنری هاب آمریکا حدود 140 تا 150 دلار به ازای هر تن معامله می شود.

    این مقام مسئول با انتقاد از گران فروشی قیمت خوراک گاز و مایع عرضه شده به صنایع پتروشیمی کشور از سوی دولت، تاکید کرد: از سوی دیگر فرمولی که برای فروش گاز متان هم به صنایع پتروشیمی تدوین شده مطابق با قیمت گذاری در هاب و بازارهای اروپایی و آمریکایی بوده که بسیار بالاتر از نرخ‌های فوب خلیج فارس و منطقه است.

    وی در خصوص وضعیت نرخ خوراک گاز صنایع پتروشیمی در کشورهای رقیب همچون سابیک عربستان با یادآوری اینکه در شرایط فعلی عربستان سعودی به منظور توسعه صنایع پتروشیمی فروش خوراک مایع را با 30 درصد تخفیف نسبت به فوب خلیج فارس در اختیار صنایع پتروشیمی خود قرار می‌دهد، تاکید کرد: هم اکنون تولید پتروشیمی سابیک عربستان سعودی به حدود 85 میلیون تن در سال رسیده که حدود دو برابر تولید واقعی محصولات پتروشیمی و پلیمری در ایران است.

    مهدوی با بیان اینکه پایین بودن نرخ فروش خوراک مایع و گاز در برخی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و حتی ایالات متحده آمریکا منجر به جذب سرمایه‌های خارجی شده است، یادآور شد: این درحالی است که باید از فضای پسابرجام با تعیین یک قیمت و فرمول منطقی برای فروش خوراک مایع و گاز به صنایع پتروشیمی داخلی زمینه دومین جهش توسعه این صنعت اشتغال آفرین در کشور را فراهم کنیم.

    دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران با تاکید بر اینکه در کنار نرخ فروش خوراک، تاکنون بسترهای لازم برای توسعه فضای کسب و کار و جذب سرمایه گذاران هم در صنایع پتروشیمی ایجاد نشده است، یادآور شد: نامشخص بودن وضعیت تضامین سرمایه گذار و فاینانس‌های خارجی، نبود رگلاتوری، عدم تعیین قیمت خوراک مایع و اتان موجب شده که سرمایه گذاران خارجی و بخش خصوصی داخلی برای ورود و مشارکت در صنایع پتروشیمی از انگیزه کافی برخوردار نباشند.

    این مقام مسئول با بیان اینکه در حال حاضر به طور متوسط سالانه 10 میلیارد دلار محصول پتروشیمی و پلیمری توسط ایران به بازار جهانی صادر می‌شود، گفت: یکی از برنامه‌های در دست اجرا، تغییر ساختار و ایجاد یک تشکیلات مستقل و یکپارچه با مشارکت بخش خصوصی برای صادرات پتروشیمی بوده که قطعا این ساختار جدید علاوه بر جلوگیری از موازی کاری شرکت های در صادرات می تواند زمینه ساز تضمین سرمایه گذاری های خارجی هم در صنعت پتروشیمی کشور به ویژه در دوران پسا برجام باشد.

    وی با اعلام اینکه به زودی ایران به یکی از بزرگترین صادرکنندگان اوره و متانول جهان تبدیل خواهد شد، خاطرنشان کرد: یکپارچه سازی در حوزه بازرگانی و صادرات می‌تواند موجب شود که ایران در قیمت گذاری این دو محصول پتروشیمیایی به یک منبع اصلی و تاثیر گذار در بازار تبدیل شود.

    برچسب ها