عصر خودرو

تحلیل بنیادی شرکت کیمیای زنجان گستران

عصر بازار- شرکت صنعتی معدنی کیمیای زنجان گستران در سال ۱۳۸۶ ثبت شد فعالیت اصلی این شرکت اکتشاف، استخراج و بهره برداری از معدان، تولید فرآوری مواد معدنی و ذوب مواد معدنی در نقاط مناسب کشور است.

تحلیل بنیادی شرکت کیمیای زنجان گستران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، شرکت کیمیای زنجان گستران در صنعت کنستانتره فعالیت می کند و در زمره شرکت های عمده این صنعت است. علاوه بر این، فرایند تولید این شرکت شامل خردایش، فلوتاسیون و فیلتراسیون است. خط تولید نیز توانایی فلوتاسیون مواد معدنی سولفوره و اکسیده را دارا می باشد. 

    شرکت در یک نگاه:

    چند نکته؛
    **این شرکت توانسته در سال جاری شمش سرب با خلوص صد درصدی تولید کند. 
    ** افزایش سرمایه تقریبا 150 درصدی در دستور کار هیئت مدیره
    **افزایش در کیفیت محصولات تولیدی
    **تسویه کلیه تسهیلات مالی شرکت حداکثر تا پایان تیر ماه سال جاری 



    صورت سود و زیان برآوردی سال 1395:
    سود شرکت برای سالجاری با سرمایه 115200میلیون ریال به ازای هر سهم 954 ریال در محتمل‌ترین حالت  برآورد شده است. 
     


    برآورد تولید و فروش در سال جاری:

    محصولات تولیدی شرکت کیمیای زنجان گستران شامل کنستانتره روی و سرب اکسیده است. علاوه بر این، همانطور که اعداد و ارقام ارائه شده نشان می‌دهند در طی عملکرد سال گذشته این شرکت توانسته است تولید محصول عمده خود را نسبت به سال ماقبل آن با 40% رشد همراه سازد. این در حالی است که میزان فروش محصول اصلی شرکت با رشدی 85 درصدی همراه بوده و از 40 هزار تن در سال 1393 به 75 هزار تن در سال 1394 رسیده است. 

    از سویی نرخ فروش شرکت وابسته به تغییرات نرخ جهانی روی و دلار داخلی است. همچنین در سال 1394 نرخ فروش کنستانتره روی با کاهشی 16درصدی از 551000 تومان به ازای هر تن به 465000 تومان به ازای هر تن رسیده است. این کاهش در نتیجه کاهش جهانی نرخ روی بر اساس نمودار ذیل می باشد.

     

     

    این در حالی است که نرخ روی جهانی کف قیمتی خود با رشدی بیش از 40 درصد همراه بوده است و این امر تاثیر به سزایی بر نرخ فروش این شرکت خواهد گذاشت علاوه بر این نرخ دلار داخلی و برنامه آتی دولت در جهت تک نرخی کردن ان نیز بر نرخ فروش شرکت موثر است به طوری که نرخ برابری ارز برای این شرکت را میتوان تقریبا معادل 35000 ریال در نظر گرفت و این در حالی است که شرکت این نرخ را 30000 ریال در بودجه خود اعلام نموده است. 

    افزون بر این، در برآورد نرخ فروش، افزایش اخیر نرخ جهانی روی و نرخ برابری ارز معادل 34500 ریال در نظر گرفته شده است. میزان فروش شرکت بر اساس میانگین فروش کیمیا در چهار سال اخیر براورد شده است. 

    در ذیل جداول مربوط به برآورد مقدار، نرخ و میلغ فروش برای سال مالی جاری و مقایسه آن با سال گذشته ارائه شده است.



    برآورد بهای تمام شده کالای فروش رفته؛

    مهمترین بخش تشکیل دهنده سرفصل بهای تمام شده کالای فروش رفته شرکت کیمیا گستران زنجان مواد مستقیم مصرفی می‌باشد. با توجه به جنس محصولات تولیدی این مواد عمدتا شامل مواد معدنی است.گفتنی است که این شرکت در رتبه های بالای دریافت سهمیه ماده معدنی از انگوران قرار دارد و سالانه بخش زیادی از ماده معدنی شرکت توسط شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران تامین می گردد.
    با در نظر گرفتن این مهم و همچنین با استفاده از ضرایب مصرف مواد، بهای تمام شده کالای فروش رفته برآورد شده است.

    در ذیل مواد اولیه برآوردی به همراه مبلغ و نرخ مصرف مواد به تصویر کشیده شده است.
     


    با توجه به نکات ارائه شده در بالا مقدار و مبلغ مواد اولیه مصرفی با توجه به جدول ضریب مصرف مواد و نرخهای مورد قبول برآورد شده است. در ذیل جدول مربوط به برآورد مواد مستقیم مصرفی و بهای تمام شده کالای فروش رفته  به تفضیل ارائه شده است. در این جدول حقوق و دستمزد مستقیم با توجه به افزایش های اعمال شده مطابق قانون کار برآورد شده است و سربار تولید نیز با در نظر گرفتن نرخ تورم و افزایش در هزینه سوخت و برق محاسبه شده است.

    سایر مفروضات جهت برآورد سود هر سهم؛
    هزینه های عمومی و اداری، درآمدهای عملیاتی، هزینه های مالی، درآمدهای حاصل از سرمایه‌گذاری، درآمدها و هزینه های متفرقه و ... با توجه به عملکرد سال گذشته و بودجه ارائه شده برآورد شده اند.

    برآورد مالیات؛
    این شرکت به موجب قانون تا ده سال از پرداخت مالیات معاف است.


    * شرکت مشاور سرمایه گذاری هدف حافظ

    برچسب ها