عصر خودرو

صادرات ۱۰ میلیارد دلاری صنایع پتروشیمی

عصر بازار- در حال حاضر صادرات صنایع پتروشیمی به ده میلیارد دلار می رسد اما این صادرات منسجم نیست و نمی تواند برای فعالیت های عمرانی، راهبردی و ... از آن استفاده کرد.

صادرات ۱۰ میلیارد دلاری صنایع پتروشیمی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، احمد مهدوی ابهری دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران در خصوص آخرین وضعیت این صنعت اظهار داشت: متاسفانه عدم اجرای صحیح قانون و در برخی موارد ناقص اجرا شدن آن ضربات جبران ناپذیر را بدنه صنعت پتروشیمی کشور وارد آورده است.

    وی ادامه داد: بیشترین نیاز کارخانه پتروشیمی خوراک آن است اما با سیاست های اتخاذ شده در این خصوص و اجرای نادرست قانون نرخ خوراک فعالیت پتروشیمی  ها با مشکلات جدی روبرو شده ؛ فروشندگان خوراک قطعا علاقه ای به ثبات قوانین در این خصوص ندارند اما برای تولیدکنندگان این امر یک ضرورت است.

    دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران همچنین اذعان داشت: دستور العملی که امروز وزارت نفت در خصوص اچ اس ای صادر می کند در گذشته نیز قابل اجرا بود و بخش خصوصی همواره به دنبال افزایش ضریب ایمنی بوده ، اما مساله مهم این است که وزارت خانه باید در سایر زمینه ها نیز به کمک این صنعت بیاید.

    مهدوی ابهری در ادامه افزود: بزرگترین طرح های مهم و تاثیر گذار در سال گذشته در صنعت پتروشیمی اتفاق داده و حمایت هر چه بیشتر می تواند به توسعه تولید و صادرات و در نهایت اشتغال بیشتر کمک شایانی کند.

    دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران با اشاره به فرصت هایی که صنعت پتروشیمی می تواند در اختیار کشور قرار دهد، اظهار داشت: سایر کشورهای پیشرفته حتی یک لحظه را برای سرمایه گذاری روی صنایع پتروشیمی را از دست نمی دهند اما اجرایی شدن یک قانون ساده در کشور ما سال ها زمان می برد؛ دولت به دنبال بهبود فضای کسب و کار است اما این ناکار آمدی ها و سوء مدیریت ها یک مانع بزرگ برای تحقق این امر به شمار می آید و باعث سردرگمی سرمایه گذار خارجی می گردد .

    احمد مهدوی ابهری دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران ضمن انتقاد از وزارت نفت مبنی بر گران فروشی گاز اتان به واحدهای پتروشیمی، اظهار داشت: گاز اتان زمانی که قیمت نفت 110 دلار برای هر بشکه نیز بود با قیمت فعلی نفت به یک سوم رسیده است برابری می کند و تنها تخفیف اندکی برای تولید کنندگان در نظر گرفته می شود و این در حالی صورت می گیرد که کشورهای همسایه برای تولید کنندگان محصولات پتروشیمی خود روی این محصولات تا 30 درصد محصولات تخفیف قائل می شود؛ متاسفانه در کشور ما به دلیل وجود قوانین گمراه کننده نظیر مالیات بر ارزش افزوده که حتی پس از صادرات به درستی به صادر بازگردانده نمی شود فعالیت صنایع پتروشیمی با چالش های جدی مواجه کرده است.

    وی  در پایان تاکید کرد: بخش خصوصی همواره به دنبال افزایش تکنولوژی، تولید محصولات با بیشترین میزان ارزش افزوده بوده ،اما تحقق این امر کمک دولت و مسئولین امر را می طلبد و باید تصمیم گیری ها با جرات و جسارت بیشتری انجام شود.

    ***صادرات 10 میلیارد دلاری صنایع پتروشیمی

    فریبرز فریمایی قائم مقام انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران تاکید کرد: کشور ما تا پایان سال جاری به بزرگترین تولید کننده اوره و متان تبدیل خواهد شد اما هنوز قیمت گذار و سیاست گذار در این زمینه نشده ، بر همین اساس باید زمینه این امر برای افزایش قدرت چانه زنی در مجامع بین المللی و تعیین بازارها فراهم شود.

    وی ادامه داد: در حال حاضر صادرات صنایع پتروشیمی به ده میلیارد دلار می رسد اما این صادرات منسجم نیست و نمی تواند برای فعالیت های عمرانی، راهبردی و ... از آن استفاده کرد، بنابراین سعی ما بر ایجاد یک واحد بازرگانی منسجم و مستقل برای بهبود درآمدهای حاصل از صادرات پتروشیمی است.

    پرویز صحاف زاده معاون اجرایی انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران در خصوص مباحث مطرح شده پیرامون ارزان فروشی محصولات صنایع پتروشیمی، گفت: برای هرگونه فروش مزایده برگزار می شود که بر اساس بیشترین تقاضا و قیمت می شود و در داخل نیز فروش از طریق بورس انجام می شود بنابراین نه تنها هیچ گاه محصولات صادراتی ما پایین نبوده بلکه سایر کشورها از بالا بودن قیمت های این محصولات به ما انتقاد می کنند.

    وی افزود: اما در مواردی که محصولی تقاضا در داخل نداشته و انبار کارخانه نیز ظرفیت ذخیره این محصولات را نداشته با قیمت کمتری صادر شده است.

    برچسب ها