عصر خودرو

دوئل جدید ۲ غول LNG در بازار گاز

سقوط نفت، گاز را ارزان‌تر کرد

عصر بازار- تحلیلگر بازار انرژی با اشاره به کاهش قیمت گاز در بازارها پس از ثبت سقوط دوباره بهای جهانی نفت، از آغاز رقابت شدید دو غول تولید LNG جهان در بازارهای آسیایی خبر داد.

سقوط نفت، گاز را ارزان‌تر کرد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، هرویک یاریجانیان در تشریح آخرین وضعیت تحولات در بازارهای منطقه‌ای گاز طبیعی و LNG، گفت: کاهش چند هفته گذشته قیمت جهانی نفت خام و پیشی گرفتن عرضه از تقاضا و به ویژه وجود مازاد عرضه منجر به کاهش قیمت گاز در معاملات منتهی به اول اوت سال جاری میلادی شده است.

    این تحلیلگر بازار نفت و گاز با تاکید بر اینکه در معاملات منتهی به اول اوت امسال قیمت تک محموله گاز طبیعی در بازار شمال شرق آسیا در مقایسه با هفته پیش از آن کاهشی 10 سنتی پیدا کرده است، تصریح کرد: در این معاملات قیمت هر میلیون بی تی یو گاز به 6 دلار و 35 سنت رسیده است.

    وی با اشاره به تثبیت قیمت گاز طبیعی در بازار جنوب غربی اروپا، اظهار داشت: هم اکنون بهای هر میلیون بی تی یو تک محموله گاز طبیعی در بازار جنوب غرب اروپا در محدوده پنج دلار داد و ستد می‌شود.

    این کارشناس اقتصاد انرژی با تاکید بر اینکه بر خلاف بازار جنوب اروپا، در بازار NBP انگلیس بهای گاز با کاهشی 26 سنتی در محدوده چهار دلار و 57 سنت معامله شده است، اظهار داشت: در بازار هنری هاب آمریکا هم بهای گاز با وجود افزایشی حدود چهار سنتی در محدوده دو دلار و 85 سنت معامله شده که پایین بهای گاز در بین کل بازارهای منطقه‌ای جهان به شمار می‌رود.

    یاریجانیان مهمترین عامل کاهش قیمت گاز در اکثر بازارهای منطقه‌ای جهان را پیشی گرفتن عرضه از تقاضا عنوان کرد و افزود: در شرایط فعلی بازار با مازاد عرضه مواجه بوده و اکثر تولیدکنندگان و صادرکنندگان گاز به ویژه در حوزه LNG برای حفظ بازارهای خود روی به دادن امتیازهای فروش، قیمتی و قراردادی به خریداران کرده اند.

    امتیازهای قطر به خریداران LNG

    این تحلیلگر بازار گاز با اشاره به توافق سال گذشته شرکت پترونت هند و راس گاز قطر، تاکید کرد: بر اساس این توافق بند پرداخت جریمه‌ای که برای عدم برداشت گاز در قراردادهای فروش LNG وجود داشت توسط قطری ها حذف شد و ضمن آنکه طرف قطری بهای فروش LNG به شرکت هندی را تا سقف 30 درصد کاهش داد.

    وی با اعلام اینکه با این توافق پترونت هند و راس گاز قطر، مذاکراتی هم بین گازپروم روسیه و و گیل هند برای کاهش قیمت LNG صادراتی آغاز شده است، تاکید کرد: به عبارت دیگر پس از امتیازهایی که قطر به پترونت برای فروش گاز ارائه کرد حالا سایر شرکت‌های هندی هم به دنبال اخذ امتیازات قراردادی خرید گاز از صادرکنندگان بزرگ LNG جهان همچون استرالیا، روسیه و برخی از کشورهای آفریقایی هستند.

    دوئل جدید 2 غول LNG در بازار گاز

    این کارشناس اقتصاد انرژی با بیان اینکه پیشی گرفتن عرضه از تقاضا در بازار گاز در طول چند ماه گذشته تاکنون یک رقابت تمام عیار بین تولیدکنندگان و عرضه کنندگان گاز و به ویژه LNG راه انداخته است، بیان کرد: بر این اساس استرالیا در برخی از بازارهای آسیایی رقابتی با قطر برای سهم خواهی و صادرات بیشتر LNG راه انداخته است.

    یاریجانیان با اشاره به افزایش صادرات LNG استرالیا به برخی از کشورهای آسیایی همچون کره جنوبی و ژاپن، تاکید کرد: بر اساس گزارش موسسات معتبر بین‌المللی، حجم صادرات LNG استرالیا به سه کشور چین، ژاپن و کره جنوبی از ابتدای سال گذشته میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایشی 24 درصدی یافته است.

    وی با یادآوری اینکه در طول این مدت صادرات LNG قطر با کاهشی نزدیک به 19 درصدی همراه بوده است، گفت: به عنوان نمونه در بازار کره جنوبی درحالی صادرات LNG استرالیا جهشی سه برابری داشته و به دو میلیون و 280 هزار تن رسیده که در بازار ژاپن هم صادرات LNG استرالیا با 13 درصد افزایش همراه شده است.

    این تحلیلگر بازار انرژی با اعلام اینکه همزمان با افزایش صادرات LNG استرالیا به کشورهای آسیایی، صادرات قطر با کاهش همراه شده است، خاطرنشان کرد: قطر برای حفظ سهم صادرات LNG خود بازاریابی گسترده ای در پاکستان و هند آغاز کرده است.

    برچسب ها