عصر خودرو

مدیرعامل فرابورس ایران خبر داد:

ابلاغ دستورالعمل تاسیس صندوق‌ سرمایه‌گذاری جسورانه

VCها به فرابورس می‌آیند

عصر بازار- مدیرعامل فرابورس ایران از ابلاغ دستورالعمل تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد و این مهم را تکمیل کننده تامین مالی اقتصاد دانش‌بنیان از مسیر بازار سرمایه عنوان کرد.

ابلاغ دستورالعمل تاسیس صندوق‌ سرمایه‌گذاری جسورانه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فرابورس ایران، امیر هامونی با بیان اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه از مهمترین ابزارهای تامین مالی برای طرح‌های دانش‌بنیان محسوب می‌شوند، گفت: این صندوق‌ها با سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دارای فناوری جدید، الگوی نوآورانه کسب و کار و در صنایع پیشرفته به تامین مالی و راه‌اندازی کسب و کارهای نوپا و همچنین شرکت‌های کوچک اما با پتانسیل رشد بلندمدت کمک می‌کنند و به‌عنوان یک ابزار مهم تامین مالی در کشورهایی مانند هند، چین، ایالات متحده و اروپا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

    هامونی با اشاره به اینکه پس از ابلاغ دستورالعمل تاسیس این صندوق‌ها به زودی کمیته‌ای متشکل از 4 عضو به‌منظور بررسی پرونده‌های دریافتی تشکیل خواهد شد، گفت: موتور محرکه اقتصاد دانش‌بنیان، تبدیل ایده و اختراعات در شرکت‌های دانش‌بنیان به محصولات و خدمات فناورانه در بازار است که در این میان تامین مالی کسب و کارهایی که مبتنی بر دانش هستند از جمله موضوعات مهم و دغدغه‌های امروز شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران به شمار می‌رود.

    وی با بیان اینکه تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های زیادی برای ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به فرابورس ایران صورت گرفته گفت: این شرکت‌ها با حضور در بازار سرمایه از امکانات متنوع تامین مالی بهره‌مند شده و توسعه می‌یابند و همچنین با نقش پررنگ خود در هم‌افزایی علم و ثروت و توسعه اقتصاد دانش‌محور به تحقق اهداف علمی و تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه در حوزه فناوری‌های برتر کمک قابل ملاحظه‌ای می‌کنند.

    هامونی حضور دانش‌بنیان‌ها در بازار سرمایه با محوریت فرابورس ایران و رشد و توسعه اینگونه شرکت‌ها در سطح اقتصاد کشور را بسیار مهم دانست و گفت: این امر موجب کاهش تاثیرپذیری اقتصاد و بازار سرمایه از نوساناتی که در بازارهای کالایی جهانی از قبیل فلزات اساسی، مواد و محصولات معدنی، پتروشیمی و ... رخ می‌دهد نیز می‌شود؛ چراکه بسیاری از صنایع فعال در کشور ما کالامحور هستند و با هرگونه نوسان منفی در بازارهای جهانی با کاهش سودآوری روبه‌رو می‌شوند.

    وی به تجربه سایر کشورها در این زمینه نیز اشاره کرد و گفت: به‌عنوان مثال ایالات متحده پس از بحران مالی سال 2008 میلادی به مدد حضور شرکت‌های دانش‌بنیان مانند اپل، گوگل و ... توانست ساختار بورس خود را ترمیم کرده و توجهات دوباره سرمایه‌گذاران را به بازار سرمایه خود جلب کند. همچنین در سایر کشورهای پیشرو نیز بررسی‌ها حاکی از افزایش سهم خدمات نسبت به تولیدات کالایی در تولید ناخالص داخلی است که لزوم توجه ویژه برای گذار اقتصاد کشور از کالامحوری به خدمات‌محوری را گوشزد می‌کند.

    هامونی ورود شرکت آتیه داده‌پرداز به‌عنوان یک شرکت دانش‌بنیان به تابلوی معاملات بازار فرابورس و تجاری‌سازی یک اختراع از مسیر بازار دارایی فکری را دو اتفاق مثبتی که به تازگی در حوزه تامین مالی اقتصاد دانش‌بنیان از مسیر فرابورس ایران صورت گرفته ذکر کرد و گفت: ما تمام توان و تلاش خود را به‌کار گرفته‌ایم تا با ارائه انواع بسترهای تامین مالی مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه، پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان در تابلوی های‌تک بازار SME و نیز تجاری سازی ایده‌ها و اختراعات از طریق بازار دارایی فکری نقش پررنگ و اثرگذاری در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در کشور ایفا کنیم.

    مدیرعامل فرابورس ایران با یادآوری امضای تفاهم‌نامه میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان بورس و اوراق بهادار به‌منظور به کارگیری ظرفیت‌های بازار سرمایه در جهت رشد و توسعه محصولات و خدمات دانش‌بنیان عنوان کرد: به کمک این تفاهم‌‌نامه و ابلاغ دستورالعمل تاسیس صندوق‌های VC، شاهد تسهیل فرایند ورود و تشویق شرکت‌های دانش‌بنیان برای حضور در بازار سرمایه خواهیم بود.

    برچسب ها