عصر خودرو

معاون اجرایی رئیس جمهور:

کاهش ۲۵درصدی نرخ تورم از اقدامات مهم تاریخ اقتصادی ایران است

عصر بازار: معاون اجرایی رییس جمهور به رشد مثبت صادرات غیرنفتی به عنوان یکی از عوامل رشد اقتصاد ایران اشاره کرد و کاهش ۲۵ درصدی نرخ تورم را از اقدامات مهم تاریخ اقتصادی ایران عنوان کرد.

کاهش ۲۵درصدی نرخ تورم از اقدامات مهم تاریخ اقتصادی ایران است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، محمد شریعتمداری امروز یکشنبه در مراسم افتتاح بیست‌وچهارمین نمایشگاه فرش دستباف ایران در نمایشگاه بین‌المللی تهران، گفت: آمار نشان می‌دهد در به نتیجه رساندن اهدافی که مردم در 24 خرداد‌ماه سال 1392 در انتخابات باشکوه تعقیب می‌کردند موفق شده‌ایم. حاکم‌کردن خرد بر سیاست‌گذاری در عرصه‌های گوناگون در 24 ماه گذشته شکل گرفت و بی‌ثباتی از اقتصاد ایران و از سیاست خارجی و داخلی کشور رخت بربخت.
    وی با اشاره به کاهش نرخ تورم گفت: تورم یک عامل بازدارنده در اقتصاد کشور است که این نرخ از 40 درصد از تیرماه دو سال پیش به 15.6 درصد کاهش یافته که این موضوع در طول تاریخ اقتصاد ایران بی‌سابقه است.
    معاون اجرایی رییس جمهور در عین حال با اشاره به بی‌ثباتی نرخ ارز در کشور افزود: تلاطم در بازار ارز با توجه به این‌که منشأ بسیاری از تحولات و بی‌ثباتی‌ها در اقتصاد ایران بود، از مباحثی بود که دولت در جهت مهار نوسان آن تلاش کرده و ثبات را به بازار ارز بازگرداند.
    شریعتمداری در ادامه با بیان این‌که در سال گذشته حدود سه درصد افزایش نرخ ارز را شاهد بودیم، افزود: در سایه این آرامش فضای سرمایه‌گذاری در کشور نسبت به گذشته بهبود یافت.
    وی با اشاره به سفرهای استانی گفت: در 21 سفر استانی که داشتیم شاهد بازشدن برخی واحد‌های تولیدی بودیم که تعطیل شده بودند و این موضوعی قابل توجه بود.
    معاون اجرایی رییس جمهور در بخشی از سخنان خود با بیان این‌که در سال 1393 اقتصاد ایران موفق شد بعد از دو سال رکود اقتصادی وارد رونق شود، گفت: رشد مثبت اقتصادی سه درصد به جای رشد منفی در این ایام موجب افزایش سرمایه‌گذاری شده و اگرچه وضعیت فعلی رضایت‌بخش نیست ولی امیدوار کننده است. در عین حال صادرات غیرنفتی به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل رشد اقتصادی ایران از روندی منفی به مثبت بازگشت.
    شریعتمداری با بیان این‌که رییس جمهور در شروع سال جاری اهداف اصلی دولت را رونق پایدار، افزایش صادرات غیرنفتی و ایجاد فرصت‌های جدید شغلی عنوان کرد، گفت: کمیسیون‌هایی برای این سه عنصر مهم در اقتصاد شکل گرفت و پیگیری‌های لازم انجام شد و در سال جاری شاهد رونق تولید داخلی از طریق بهبود فضای کسب‌وکار هستیم. با توجه به اقدامات صورت گرفته رتبه ایران در کسب‌وکار از 152 در بین کشور‌ها به 130 رسید و اخبار غیررسمی حاکی از آن است که این رتبه به 100 نیز ارتقاء یافته است و این رتبه در سال 1396 باید به زیر 100 کاهش یابد.
    وی با بیان این‌که دولت تلاش کرده با شناسایی موانع موجود بر سر راه کسب‌وکار سعی در برطرف کردن آنها داشته باشد، گفت: در سال 1377 به پیشنهاد بنده دیواری در همین مرکز ایجاد شد که روی آن عناوینی از موانع توسعه صادرات غیرنفتی درج شد و از رییس جمهور وقت آن زمان که آقای خاتمی بودند، درخواست کردیم که به این مرکز آمده و آن دیوار را بهره‌برداری کنند و مشابه همین کار را در حال حاضر در این دولت آغاز کردیم و لیستی بلند‌مدت از موانع توسعه صادرات غیرنفتی تهیه شده و در جهت موانع صدور مجوز و تسهیل فضای کسب‌وکار اقدام می‌کنیم.
    شریعتمداری با اشاره به کاهش تشریفات گمرکی گفت: تشریفات گمرکی از 26 روز به چهار روز کاهش یافته و امروز در پنجره واحد برای تجارت فرامرزی در عرصه‌های گوناگون گام‌های مثبتی برداشته‌ایم.
    معاون اول رییس جمهور در عین حال تاکید کرد: یکی از بزرگ‌ترین اقدامات در این دولت برداشتن فساد است که به آن اهمیت ویژه‌ای داده می‌شود.

    برچسب ها