عصر خودرو

مشاور رئیس کل سازمان خصوصی سازی خبر داد؛

عرضه دو هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان سهام شرکت های دولتی در بورس

عصر بازار- مشاور رئیس کل سازمان خصوصی سازی از عرضه دو هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان سهام شرکت های دولتی در فرابورس و بورس در شهریورماه خبر داد.

عرضه دو هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان سهام شرکت های دولتی در بورس
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایبنا، جعفر سبحانی درباره عرضه های جدید سازمان خصوصی سازی، گفت: 80 درصد از سهام پتروشیمی دماوند به ارزش یک هزار و 370 میلیارد تومان در شهریورماه در فرابورس عرضه خواهد شد.

    وی از پتروشیمی ابن سینا، پتروشیمی دهلران و شرکت نساجی قائم شهر به عنوان دیگر شرکت هایی نام برد که در شهریور ماه سال جاری، بلوک سهام آنها در بورس عرضه خواهد شد.

    مشاور رئیس کل سازمان خصوصی سازی اعلام کرد بخش دیگری از عرضه هایی که از 15 شهریورماه مزایده آنها برگزار می شود شامل 121 جایگاه سوخت در 21 استان کشور به ارزش 700 میلیارد تومان است.

    سبحانی در خصوص تسهیلات جدیدی که قرار است به خریداران داده شود، توضیح داد: در سال های گذشته هر فردی خواستار خرید جایگاه های سوخت بود، باید 40 درصد از ارزش یک جایگاه را به طور نقدی و مابقی را نیز در اقساط دو ساله پرداخت می کرد اما در تسهیلات جدید 40 درصد مبلغ نقدی اولیه به 30 درصد کاهش یافته و زمان اقساط نیز از دو سال به چهار سال افزایش یافته است.

    وی درباره دلیل واگذار نشدن سهام شرکت های دولتی به بخش خصوصی در چند ماه ابتدایی سال، اظهارداشت: این موضوع ناشی از فعال نبودن سازمان خصوصی سازی نیست بلکه مربوط به شکل کار است؛ مجامع شرکت ها به طور معمول در تیرماه برگزار می شود و تا زمان برگزار نشدن مجمع و مشخص شدن سود و زیان آنها، نمی توان این شرکت ها را قیمت گذاری کرد.

    مشاور رئیس کل سازمان خصوصی سازی افزود: دلیل اینکه هرساله تا بعد از تیرماه عرضه های عمومی نداریم و بیشتر عرضه های سازمان خصوصی سازی تدریجی و خُرد است، برگزار نشدن مجامع است زیرا امکان قیمت گذاری دقیق وجود ندارد.

    سبحانی در پاسخ به این سوال که آیا بازار سرمایه در حال حاضر کشش برای خرید سهام این شرکت ها را دارد یا خیر، گفت: وظیفه ما عرضه شرکت های دولتی است و البته ما نیز به بازار توجه داریم ولی وظیفه اصلی سازمان خصوصی سازی مهیا کردن شرایط واگذاری، قیمت گذاری و برگزاری مزایده برای واگذاری شرکت های دولتی است؛ نمی توان در زمانی که بازار سرمایه با تلاطم روبه رو است، از عرضه شرکت های دولتی خودداری کرد.

    وی در عین حال افزود: در چند ماه گذشته سازمان خصوصی سازی، عرضه سنگینی نداشته است و برخی از واگذاری ها نیز مانند جایگاه های سوخت خُرد است.

    مشاور رئیس کل سازمان خصوصی سازی توضیح داد: 700 میلیارد تومان از مجموع 21 هزار میلیارد تومان واگذاری متعلق به جایگاه های سوخت است؛ در سال های گذشته خریدار ملزم به پرداخت صد در صد مبلغ بود اما در سال جاری این روند اصلاح شد و تسهیلاتی را برای خرید این جایگاه ها قائل شدیم که در بالا ذکر شد.

    به گفته وی، متقاضیان خرید این جایگاه ها می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به پایگاه اینترنتی سازمان خصوصی سازی به نشانی http://www.ipo.ir/ مراجعه کنند.

    برچسب ها