عصر خودرو

تداوم استراحت بازار

عصر بازار- بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد تداوم جو استراحت و اصلاح بازار تحت تاثیر انتشار برخی خبرها و اتفاقات درون بازار بود.

تداوم استراحت بازار
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، دیروز به‌رغم شروع مثبت بازار، معامله‌گران شاهد عرضه صف خرید ماشین‌سازی اراک و تشکیل صف فروش ده‌ها میلیونی برای این نماد بودند. این امر که توام با انتشار شایعات مختلف در مورد این شرکت و رفتار سهامداران آن بود موجب نگرانی فعالان تالار شیشه‌ای شد. در همین حال در میانه بازار خبرهای اولیه در مورد اعلام نتیجه مناقصه معدن مهدی‌آباد و مصاحبه مدیرعامل یکی از کنسرسیوم‌های شرکت‌کننده در این مناقصه مبنی بر برنده شدن کنسرسیوم راهسازی و معدنی مبین نیز به ضعف نمادهای زیر مجموعه گروه روی منجر شد. این در حالی است که تا‌کنون هیچ مقام رسمی دولتی نتیجه اعلام‌شده توسط مدیران شرکت راهسازی و معدنی مبین مبنی بر برنده شدن این شرکت در مناقصه معدن مهدی‌آباد را تایید نکرده است. در بازار دیروز در تحولات مهم اقتصادی، بانک مرکزی اصلاحیه قانون تجارت درباره تغییر سقف تخصیص پاداش به هیات مدیره را برای اجرا به شبکه بانکی کشور اعم از بانک‌ها و موسسات اعتباری ابلاغ کرد.

    در گروه انفورماتیک دیروز افرانت شاهد شروع بهره‌برداری از مرکز پردازش ابری شرکت بود. در گروه غذایی عرضه اولیه 7میلیون سهم شرکت دامداری تلیسه نمونه در بازار دوم فرابورس ایران، هر سهم «تلیسه» کشف قیمت شد. هر سهم این شرکت دیروز با نرخ 5هزار و 300ریال کشف قیمت شد. در گروه پتروشیمی در اقدامی معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت، قیمت هرمترمکعب گاز طبیعی سبک و شیری خوراک مجتمع‌های پتروشیمی را در تیرماه سال جاری ٢ هزار و 790ریال اعلام کرد.

    در گروه تصفیه نفت، شرکت نفت پارس برنامه افزایش سرمایه 100درصدی را اعلام کرد. نفت پارس که 8 اسفند سال گذشته با برگزاری مجمع فوق العاده‌ای در 8 اسفند سال گذشته اقدام به افزایش سرمایه 33 درصدی کرده، درصدد افزایش سرمایه دیگری برآمده است. براساس این گزارش، هیات مدیره «شنفت» طبق مصوبه 16 تیر گزارش توجیهی افزایش سرمایه 100 درصدی را به حسابرس ارسال کرده تا در صورت تایید و سپس مجوز سازمان بورس، سرمایه اسمی 100 میلیارد تومانی خود را از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به 200 میلیارد تومان برساند.

    در گروه خودرویی شرکت ایرکا پارت صنعت عملکرد سه ماه خود را منتشر کرده است. «خکار» با سرمایه 44 میلیارد و 700 میلیون تومانی در سه ماه نخست سال جاری 3 ریال سود به ازای هر سهم محقق ساخته است. سود هر سهم برای سال مالی منتهی به اسفند سال جاری این شرکت 176 ریال پیش‌بینی شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در مقایسه با سال گذشته این شرکت با افت 84 درصدی سود در سه ماه نخست سال مواجه شده است. افت 69 درصدی درآمدهای عملیاتی دلیل اصلی افت سود خالص این شرکت در بهار امسال در مقایسه با بهار سال گذشته است. این شرکت که سال گذشته در سه ماه نخست سال 19 ریال سود به ازای هر سهم محقق کرده بود، در پایان سال موفق به شناسایی سود 86 ریالی (تعدیل شده بر اساس سرمایه جدید) شد، بر این اساس در روند سه‌ماه سال گذشته 22 درصد سود را محقق کرد. در شرایط کنونی اما تنها 2 درصد از سود خالص پیش‌بینی شده برای سال مالی منتهی به اسفند 95 محقق شده است.

    برچسب ها