عصر خودرو

تا پایان پاییز محقق می شود

تولید زودهنگام ۳۰ هزار بشکه ای از میدان آذر

عصر بازار- مجری طرح توسعه میدان مشترک آذر گفت: براساس برنامه ریزی انجام شده تا پایان پاییز تولید زودهنگام از این میدان با ظرفیت برداشت ۳۰ هزار بشکه در روز محقق می شود.

تولید زودهنگام ۳۰ هزار بشکه ای از میدان آذر
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، کیوان یاراحمدی، با اشاره به این که میدان نفتی آذر یکی از پیچیده ترین ساختارهای زمین شناسی ایران را داراست و همین امر روند اجرای عملیات در آن را دشوار کرده بود، افزود: با توجه به مشترک بودن این میدان با کشور عراق، تولید زودهنگام از آن در دستور کار قرار گرفت که تا پایان آذرماه این امر محقق خواهد شد.

    مجری طرح توسعه میدان آذر با اشاره به «شکافت اسیدی» انجام شده در این میدان نفتی تاکید کرد: با اجرای موفق عملیات شکافت اسیدی که اوایل خردادماه امسال به طور موازی در دو لایه سروک بالایی و پایینی انجام شد، انتظار داریم میزان برداشت نفت از این میدان افزایش یابد.

    یاراحمدی اعلام کرد: چنانچه عملیات شکافت اسیدی انجام نمی شد قطعا میزان برداشت نفت از میدان آذر کمتر از برآوردهایمان می شد.

    براساس گزارش وزارت نفت، میدان نفتی آذر از پرچالش‌ترین میدانهای ایران از نظر حفاری است، به نحوی که عمق بالای مخزن هیدروکربوری و نیاز به حفاری در سازندهای مختلف نفتی، عملیات حفاری آن را بسیار پیچیده کرده است. از سوی دیگر نیاز به عملیات شکافت هیدرولیکی از دیگر مشکلات حفاری در میدان آذر بشمار می رود که برای حل این مشکل از عملیات شکافت اسیدی، یکی از روشهای متداول و موثر افزایش تولید (IOR (Improved Oil Recovery در میدانهای نفت و گاز، استفاده شد.

    میدان نفتی آذر با ٢,٥ میلیارد بشکه نفت درجا یکی از میدانهای هیدروکربوری مشترک با کشور عراق است که در بلوک اناران در دماغه کوههای زاگرس و در امتداد مرز ایران و عراق (در قسمت جنوب غربی ایلام) بین دو شهر مهران و دهلران واقع شده است.

    برچسب ها