عصر خودرو

با برداشته شدن محدودیتهای مالی پارس جنوبی

همه فازهای پارس جنوبی اولویت دار شدند

عصر بازار- با رفع محدودیت منابع مالی میدان گازی پارس جنوبی که از اردیبهشت ماه امسال صورت گرفت، همه فازهای توسعه ای این میدان در اولویت توسعه قرار گرفتند.

همه فازهای پارس جنوبی اولویت دار شدند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، علی اکبر شعبانپور، مدیرعامل شرکت نفت وگاز پارس اظهار کرد: اولویت بندی توسعه فازهای پارس جنوبی که از ابتدای روی کارآمدن دولت یازدهم انجام شد به دلیل محدودیت منابع مالی بود که اینک این محدودیت برداشته شده و همه فازها در اولویت توسعه قرار گرفته اند.

    وی با بیان این که اجرای این سیاست در سه سال گذشته سبب افزایش ١,٥ برابری در برداشت از میدان مشترک گازی پارس جنوبی شده است، اعلام کرد: تا پایان امسال نیز پنج فاز پارس جنوبی در مدار بهره برداری قرار می گیرند تا برداشت ایران از این میدان گازی روزانه ١۰۰ میلیون مترمکعب دیگر افزایش یابد.

    مدیرعامل شرکت نفت وگاز پارس تصریح کرد: چنانچه در سه سال گذشته به اولویت بندی منابع برای اجرای فازهای پارس جنوبی نمی پرداختیم قطعا شاهد افزایش ظرفیت برداشت ایران از این میدان و کاهش فاصله با قطریها نمی شدیم.

    شعبانپور همچنین درباره مذاکره با هندیهای برای توسعه میدان فرزاد بی نیز گفت: اواخر این هفته یک هیئت هندی برای مذاکره درباره مدل مالی سرمایه گذاری این میدان به ایران می آیند که انتظار داریم مذاکرات تا سپتامبر نهایی شود.

    کنسرسیومی به رهبری شرکت او ان جی سی ویدش، بخش سرمایه گذاری خارجی شرکت ملی نفت و گاز هند (او ان جی سی) در سال ٢۰۰٨ میلادی میدان گازی فرزاد بی را در بلوک فراساحلی فارسی (بینالود) در خلیج فارس کشف کردند؛ این کنسرسیوم که شرکتهای اویل ایندیا و ایندین اویل نیز در آن حضور داشتند، هم اکنون خواستار توسعه میدان گازی فرزاد بی هستند.

    وزارت نفت هند امیدوار است ایران را متقاعد کند تا امتیاز توسعه میدان گازی فرزاد بی را به شرکت هندی او ان جی سی ودیش واگذار کند، این میدان، یکی از بزرگ‌ ترین میدانهای گازی است که  تاکنون هند در خارج از این کشور کشف کرده است.

    بر اساس برآوردهای موجود، بلوک فارسی ٢١,٦٨ تریلیون فوت مکعب ذخایر درجا شامل ١٢.٨ تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی و ٢١٢ میلیون بشکه میعانات گازی قابل برداشت دارد.

    برچسب ها