عصر خودرو

بیزینس اینسایدر:

چرا عربستان سیاست افزایش تولید و کاهش قیمت نفت را ادامه می‌دهد؟

عصر بازار- چرا عربستان به رغم کسری بودجه ۹۸ میلیارد دلاری و کاهش بی‌سابقه درآمد همچنان سیاست افزایش تولید و کاهش قیمت نفت را ادامه می‌دهد؟

چرا عربستان سیاست افزایش تولید و کاهش قیمت نفت را ادامه می‌دهد؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، شواهد جدید به شدت این مسأله را تصریح می‌کند که عربستان بیش از آنچه که به قیمت نفت فکر کند به دنبال از بین بردن رقبای نفتی‌اش است.

    عربستان اعلام کرده است که تولید نفتش به 123 هزار بشکه در روز افزایش یافته و میانگین تولید نفت این کشور در ماه جولای به 10.7 میلیون بشکه رسیده است. این رقم رکورد ژوئن سال گذشته که 10.56 میلیون بشکه در روز بود را شکست.

    احتمالاً این کشور بدون بررسی بیشتر قیمت نفت که 55 درصد کمتر از زمان پیک آن در ژوئن 2014 است به تولید نفت ادامه خواهد داد. قیمت نفت اکنون 40 دلار است که از تابستان 2014 که 3 رقمی بود تحت تأثیر عرضه بیشتر و تقاضای کمتر کاهش یافته است.

    در اوایل امسال بازار اشباع از نفت بود به طوریکه کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند که احتمالاً قیمت به کمتر از 20 دلار هم برسد.

    با وضعیت اقتصادی که عربستان سعودی با کاهش قیمت نفت پیدا کرده برای افزایش درآمدهایش مجبور شد قیمت گازوئیل، برق و آب را تا 50 درصد برای مردم افزایش دهد، اما در صادرات نفت تنها به فکر بیرون راندن رقبا است.

    عربستان سعودی اخیراً گزارش داد که کسری بودجه این کشور به 98 میلیارد دلار رسیده است. با این وجود شرایط اقتصادی عربستان محصول عملکرد خودش است و به همین دلیل این کشور نفت بیشتری تولید می‌کند تا درآمد نفتی‌اش را افزایش دهد.

    عربستان یکی از بزرگترین کشورهای تولیدکننده نفت اوپک است. سطح تولید نفت عربستان به این مسئله دلالت دارد کهه دولت عربستان توجهی به افت قیمت نفت ندارد و یا حداقل برنامه کاهش در یک دوره طولانی مدت را دارد به طوریکه بتواند رقبای اصلی تولیدکننده نفت مانند آمریکا و روسیه را از میدان به در کند. برای این کشور  بیرون راندن رقبا در طولانی مدت مهمترین دلیلی است که اجازه می‌دهد تا قیمت نفت با تولید بیشتر همچنان روند نزولی به خود بگیرد.

    رسانه‌هایی مانند اُیل پرایس و چندین رسانه دیگر مانند بیزینس اینسایدر اشاره کرده‌اند که روند کاهشی قیمت ادامه دارد چرا که کشورهایی که کمتر نفت تولید می‌کنند و یا با هزینه‌های بیشتری تولید می‌کنند نیز به چرخه تولید نفت اضافه می‌شوند.

    پنجشنبه گذشته دیوید اسکات تحلیلگر نفت مطرح کرد که در این هفته برای نخستین بار از ژانویه 2014 میزان واردات نفت خام آمریکا از میزان تولید این کشور پیشی گرفته است و این همان چیزی است که عربستانی‌ها می‌خواهند یعنی اینکه آمریکا کمتر تولید کند اما نفت بیشتری از کشورهای خاورمیانه خریداری کند.

    اوایل این ماه شرکت نفتی دولتی عربستان یعنی آرامکو اعلام کرد که برای مشتریان آسیایی تخفیف بیشتری می‌دهد. این پیام خوبی برای مشتریان آسیایی بود که نفت بیشتری را از این کشور به جای رقیب اصلی‌اش یعنی روسیه خریداری کنند.

    در مجموع به نظر می‌رسد گویا عربستان چندان به قیمت نفت در بازارهای جهانی توجهی ندارد که در این کارزار رقابت قیمت در 2 سال گذشته پایین آمده است. تنها به دنبال آسیب زدن به اقتصاد رقبای خودش است و می‌خواهد در طولانی مدت رقبای خود را از میدان به در کند.

    برچسب ها