عصر خودرو

کارشناس«فرنچ بانک» تحلیل کرد

افزایش تولید نفت عربستان با هدف مقابله با ایران

پیام همکاری ایران و روسیه به سعودی‌ها

عصر بازار- در حالی که عربستان حدنصاب جدیدی از تولید نفت را برجا گذاشته است، تحلیلگر «فرنچ بانک» می‌گوید: عربستان می‌خواهد سهم خود را از بازارهای نفتی را از دست ندهد تا در مقابل ایران کم نیاورد.

افزایش تولید نفت عربستان با هدف مقابله با ایران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، در حالیکه عربستان در ماه جولای رکورد جدیدی از تولید نفت برجای گذاشته که باعث کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی می‌شود برخی معتقدند تلاش سعودی‌ها بیشتر برای سهم خواهی از بازار و مقابله با ایران است.

    در ماه جولای تولید عربستان سعودی میانگین 10.67 میلیون بشکه در روز بود که نسبت به رکورد قبلی در تابستان سال 2015 تعداد 100 هزار بشکه در روز افزایش داشته است.

    ماه گذشته ایران روزانه 3.85 میلیون بشکه تولید کرد و طی 6 ماه تولید نفت ایران بیش از یک میلیون بشکه در روز بیشتر شد و در چنین وضعیتی هر متخصص و کارشناسی می‌تواند وضعیت رقابت دو کشور را ارزیابی کند.

    آمارهای نفتی نشان می‌دهد که چگونه این قدرت‌ها علاقه‌مند به توسعه نفوذ‌پذیری‌شان به منظور شکست طرف مقابل هستند. در حقیقت این برای کشورهای تولیدکننده مطلوب خواهد بود که نفت خام بیشتری استخراج نکنند تا قیمت‌ متعادل شود اما انها چنین نمی‌کنند. تولید مازاد برای آنها دردسرآفرین است چرا که قیمت و درآمدهای نفتی آنها را کاهش می‌دهد اما با این وجود هر دو کشور ایران و عربستان حتی حاضر به کاهش درآمد خود برای رسیدن به هدف اصلی‌شان هستند.

    «بی هیشک دشفان» تحلیلگر فرنچ بانک می‌گوید: عربستان می‌خواهد سهم خود از بازارهای نفتی را از دست ندهد تا به قولی در مقابل ایران کم نیاورد.

    رفتارهای این دو عضو اصلی اوپک نشان می‌دهد که ما نباید انتظار همکاری کاهش قیمت نفت را در آینده نزدیک داشته باشیم.

    اجلاس اوپک در سپتامبر آینده در الجزیره برگزار خواهد شد اما رویکرد این دو کشور نشان می‌دهد که نباید انتظار کاهش و تعدیل عرضه نفت را داشته باشیم و تحلیلگر دشفان هم به چنین رویکردی معتقد است به همین دلیل تحلیلگران پیش‌بینی خود از قیمت نفت در سال جاری با 15 درصد کاهش در خوشبینانه‌ترین حالت 50 دلار در هر بشکه می‌دانند.

    براساس این گزارش، کشورهای شیخ نشین عرب وضعیت بهتری در چالش‌ قدرت‌های نفتی دارند. هزینه تولید نفت این کشورها بسیار پایین است.

    لشوس لئون یک متخصص در هامبورگ گفت: هزینه تولید برای نفت ایران بالاست و سعودی‌ها از کاهش قیمت نفت رنج می‌برند چرا که آنها می‌دانند در غیر این صورت تولید سهم نفتی ایران از بازار فراتر خواهد رفت.

    * ایران پول بیشتری برای توسعه زیرساخت‌ها نیاز دارد

    اقتصاددان لشوس گفت: ریاض از این مسئله که ایران قادر نخواهد بود تا رشد تولید نفت خود را با درآمد پایین ادامه دهد، آگاه است. بعد از سالها تحریم ایران به شدت نیازمند پول برای روزآمد کردن تکنولوژی‌اش است.

    ایران قادر خواهد بود تا بعد از سرمایه‌گذاری‌های چندین میلیارد دلاری در زیرساخت‌ها بتواند نفت بیشتری تولید کند. تهران تنها با روزآمد کردن زیرساختهای خود خواهد توانست یک رقیب جدی برای عربستان محسوب شده و سهم بیشتری از بازار داشته باشد.

    اوایل امسال حسن روحانی رئیس جمهور ایران گفت که کشورش به سالانه 30 تا 50 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی برای رسیدن به اهداف اقتصادی‌اش نیاز دارد که اکثر این سرمایه‌گذاری‌ها باید در بخش‌های نفتی هزینه شود و به همین دلیل ایران اخیراً نزدیکی خود را با مسکو بیشتر کرده است.

    ایران می‌خواهد مذاکرات بیشتری با روسیه انجام دهد به ویژه بعد از اینکه عربستان با کرملین رابطه واضحی ندارد.

    ریاض اخیرا توافق فریز نفتی را رد کرد در حالیکه مسکو که درآمدهای نفتی‌اش تحت تاثیر قیمت به شدت پایین آمده بود به این توافق بسیار نیاز داشت. بعد از آن کرملین اعلام کرد که وام 5 میلیارد دلاری به ایران اختصاص داده است که این نشانه روشنی بود که اگر کشورهای شیخ نشین بخواهند در مورد فریز نفتی بیشتر مقاومت کنند مسکو ایران را بیشتر در توسعه زیرساخت‌های اقتصادی‌اش کمک خواهد کرد. بعد از آن ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تلاش کرد که ایران را برای اتحادیه اقتصادی اوراسیا جذاب نشان دهد. در اوایل آگوست او با روحانی و الهام علی‌اف در باکو دیدار کرد که توافقات اقتصادی زیادی را در بر داشت. کریدور حمل و نقل بین روسیه و ایران از طریق آذربایجان برای تسهیل حمل و نقل تجاری امضأ شد و مسکو امیدوار است که دسترسی‌های ارزان‌تری را به بازارهای آسیا داشته باشد. روسیه همچنین به دنبال ساخت رآکتور هسته‌ای در ایران است.

    کارشناسان مطمئن نیستند که آیا اتحاد موقت بین مسکو و تهران قدرت اقتصادی ایران را در مواجهه با عربستان افزایش خواهد داد؟‌

    برچسب ها