عصر خودرو

آژانس بین‌المللی انرژی:

ثبات بازار نفت ادامه خواهد داشت

عصر بازار- آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) معغتقد است که ثبات ایجاد شده در بازار جهانی نفت ادامه‌دار خواهد بود.

ثبات بازار نفت ادامه خواهد داشت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد که بازار نفت در نیمه دوم سال جاری میلادی به ثبات بیشتری خواهد رسید، اما به توجه به افت جهانی رشد تقاضا و افزایش تولید کشورهای غیر اوپکی، این ثبات با سرعت کندتری حاصل خواهد شد.

    این اداره در گزارش ماهانه خود کاهش چشمگیر سطح ذخیره سازی را برای چند ماه آینده پیش بینی کرد که به کاهش مازاد عرضه این سوخت کمک می کند. حالت عرضه مازاد از سال 2014 میلادی به دلیل افزایش تولید کشورهای اوپکی و غیراوپکی آغاز شد.

    مسئله اشباع بازار سبب شد که قیمت نفت از ١١٥ دلار در ژوئن 2014 میلادی به ٢٧ دلار در ماه ژانویه سال جاری میلادی برسد. در این فاصله قیمت این سوخت به 50 دلار نیز رسید، اما دوباره در ماه ژوئیه به 40 دلار کاهش یافت.

    آژانس بین المللی انرژی مستقر در پاریس اعلام کرد: افت قیمت نفت سبب تشدید عرضه مازاد شد، اگرچه باقیمانده سطح ذخیره سازیها نشان می دهد که در نیمه دوم سال جاری میلادی اثری از عرضه مازاد نفت نخواهد بود؛ علاوه بر این، میزان ذخیره سازیها در سه ماه سوم سال جاری کاهش چشمگیری خواهد یافت.

    این اداره اظهار کرد: افت سطح ذخیره سازی ها سبب افزایش اشتهای پالایشگاه ها برای نفت خام و احیای توازن پایدار در بازار خواهد شد.

    طبق پیش بینیهای این آژانس میزان فرآوری روزانه پالایشگاه های جهان در سه ماه سوم سال جاری میلادی با دو میلیون و 200 هزار بشکه افزایش به 80 میلیون و 600 هزار بشکه می رسد، اما این میزان بیشتر از سطح تقاضای پیش بینی شده است و سبب افت کیفیت برخی از فرآورده های پالایش شده ای می شود که از اواسط سال 2015 میلادی تولید و ذخیره سازی شده است.

    با توجه به این که سطح ذخیره سازی در کشورهایی که دارای اقتصاد پیشرفته هستند در ماه ژوئن به بالاترین حد، یعنی سه میلیارد و ٩٣ میلیون بشکه رسید، احیای توازن در بازار کند خواهد بود.

    علاوه بر این آژانس بین المللی انرژی انتظار دارد که رشد روزانه تقاضا در جهان از یک میلیون و 400 هزار بشکه در سال 2016 به یک میلیون و 200 هزار بشکه در سال آینده برسد.

    افت قیمت نفت، تولیدکنندگان پرهزینه مانند آمریکا را مجبور کرد تا از میزان هزینه ها و فعالیتهای حفاری خود بکاهند و این منجر به افت 900 هزار بشکه ای تولید روزانه کشورهای غیراوپکی شد. اما طبق پیش بینیهای این سازمان، تولید روزانه سال آینده کشورهای غیر اوپکی 300 هزار بشکه افزایش خواهد یافت.

    یکی از دلایل افزایش این پیش بینی، آغاز فعالیت حوزه نفتی کاشاگان در قزاقستان است.

    به دلیل کاهش رشد تقاضا و افزایش تولید نفت کشورهای غیر اوپکی، آژانس بین المللی انرژی پیش بینیهای خود را برای تقاضای روزانه نفت کشورهای اوپکی برای سال 2017 با 200 هزار بشکه کاهش به ٣٣ میلیون و 500 هزار بشکه رسانید.

    این رقم نزدیک به ٣٣ میلیون و 390 هزار بشکه تولید روزانه اوپک در ماه ژوئیه است که در آن دوره تولید کشورهای عربستان، کویت و امارات به بالاترین سطح خود رسید و سبب شد مجموع سطح تولید کشورهای اوپکی به بالاترین میزان خود در هشت سال گذشته برسد.

    این آژانس خبر داد که عراق و ایران با 500 هزار و 560 هزار بشکه افزایش در تولید، بیشترین رشد تولید روزانه را به خود اختصاص دادند.

    برچسب ها