عصر خودرو

پیش‌بینی ها از رشد قیمت فولاد محقق شد

اولین جرقه رشد قیمت پس‌از ۴ ماه

عصر بازار- شاید بتوان افزایش قیمت میلگرد در روز گذشته را اولین رشد نرخ به‌صورت قدرتمند در بازار فولاد به شمار آورد آن هم پس از گذشت چند ماه. فاکتورهای بسیاری گرد هم جمع شده تا این افزایش نرخ را پدید آورد، هرچند هنوز بسیاری از فعالان بازار، ورود به فاز رشد قیمت‌ها را جدی نگرفته‌اند.

اولین جرقه رشد قیمت پس‌از ۴ ماه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، سرایت جرقه رشد قیمت از بازار میلگرد به سایر مصنوعات فولادی، پایین بودن محسوس حجم تولید و افزایش قیمت تمام‌شده آن، پایین بودن موجودی انبارها، وجود تقاضای موثر در بازار آزاد، افزایش قیمت‌ها در بازارهای جهانی و وجود پتانسیل افزایش قیمت‌ها در بازار فولاد پس از رشد نرخ‌ها در بازارهای مشابه را می‌توان از واقعیت‌های این بازار به شمار آورد، هرچند ترسیم دورنمای این بازار به بررسی‌های بیشتری نیاز دارد.

    در بازار فولاد در ابتدای هفته جاری شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم؛ هرچند این جهت‌گیری افزایشی، هنوز عمق چندانی نداشته ولی گویا بازار هنوز به رشد فراگیر قیمت‌ها میل چندانی ندارد. این در حالی بود که رشد بهای میلگرد به بازار تیرآهن و شمش نیز سرایت کرده و می‌تواند بازار ورق و کلاف را نیز در بر بگیرد. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که برخی تجار اولین روز هفته را ملاک مناسبی برای تعیین جهت‌گیری بازار به شمار نمی‌آورند، زیرا فعالیت‌ها در ابتدای هفته و مخصوصا در روز شنبه چندان چشمگیر نیست تا جایی که برخی اوقات به دستمایه‌ای برای مزاح فعالان بازار نیز تبدیل می‌شود. این در حالی است که همین جهت‌گیری قیمت‌ها در روز شنبه گاهی به‌عنوان سیگنالی موثر برای تعیین سمت و سوی بازار در هفته پیش رو نیز تلقی می‌شود که در پاره‌ای از اوقات کارگر هم می‌افتد. حال با توجه به این موارد باید به معاملات روزهای شنبه با احتیاط نگریست.

    همان گونه که در روزهای اخیر به صراحت به آن اشاره کردیم، بهای میلگرد و سایر مصنوعات فولادی به کف قیمتی خود از لحاظ فنی و روانی رسیده است؛ یعنی رشد قیمت‌های پیش‌بینی شده از دلایل بنیادین کافی برخوردار بوده و شاید به یک جرقه برای رشد نرخ‌ها نیاز داشته است تا روندی افزایشی کلید بخورد. هنوز نمی‌توان به صراحت از ادامه این روند افزایشی خبر داد ولی شرایط برای بهبود قیمت‌ها فراهم بوده و افزایش نرخ‌های روز گذشته که تا 45 تومان نیز رسید را باید مهم و جدی ارزیابی کرد. در تکمیل مواردی همچون افزایش قیمت‌های جهانی فولاد و سنگ آهن، کاهش محسوس حجم تولید در کارخانجات نوردی، پایین بودن موجودی انبارها و وجود تقاضای موثر در بازار آزاد که البته در روزهای گذشته به آن پرداخته بودیم باید استمرار رشد قیمت‌های جهانی فولاد و سنگ آهن در کنار افزایش قیمت و کاهش جدی تولید و عرضه شمش را نیز مورد توجه قرار داد، زیرا زمینه را برای رشد قیمت‌ها فراهم آورده است. البته باز هم باید به این نکته اشاره کرد که شاهد جرقه‌ای جدی در معاملات بازار فولاد نبوده‌ایم و روند افزایشی قیمت‌ها در کنار رشد بهای شمش شاید بیشتر بر واقعیت‌های درونی بازار و تقابل عرضه و تقاضا تکیه داشته است که رخدادی مهم به شمار می‌رود. از طرف دیگر باید به این نکته نیز اشاره کرد که بر‌اساس تجربه سال‌های قبل، جریان بازار فولاد غالبا حالت مستمری داشته و دارد، یعنی رشد قیمت‌ها پس از آغاز ادامه یافته و البته پس از افزایش شتاب رشد نرخ‌ها به ثبات رسیده و سپس بخشی از صعود خود را از دست می‌دهد. در نهایت این نقطه قیمتی جدید حد تعادل قیمت‌ها در بازار فولاد به شمار خواهد آمد. به‌عنوان مثال در اسفندماه سال قبل بهای میلگرد از قیمت‌هایی نزدیک به 1100 تومان تا بیش از 1800 تومان نیز افزایش نرخ داشت ولی سپس در قیمت‌هایی بیش از 1500 تومان متوقف شد، بنابراین باید احتمال بروز چنین رخدادی را نیز در نظر داشت ولی دلیل محکمی برای تجربه مجدد این وضعیت هنوز به ثبت نرسیده است.

    روز گذشته قیمت مصنوعات فولادی با محوریت میلگرد بین 10 تا 45 تومان افزایش یافت اما برخی کارخانه‌ها قیمت‌های خود را ثابت اعلام کرده و برخی دیگر حتی کاهش نرخ را در ساعات ابتدایی روز مخابره کردند اما در نهایت جریان غالب بازار به افزایش نرخ‌ها متمایل شد. محمدرضا جورابچی از فعالان بازار میلگرد در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت بازار با اعلام افزایش قیمت‌هایی نزدیک به 30 تومان در بازار آزاد گفت: اتفاق خاصی در بازار رخ نداده که دلیل اصلی رشد قیمت‌ها باشد و شرایط عرضه و تقاضا همچون روزهای قبل است. وی در ادامه نوسان قیمت شمش را دلیل اصلی رشد بهای میلگرد عنوان کرد.

    نگاهی به واقعیت‌های بازارهای جهانی فولاد نشان می‌دهد که بازار به سمت رشد نرخ متمایل شده و ادامه روند صعودی نرخ‌ها دور از ذهن نخواهد بود. این در حالی است که همزمان بازار سنگ‌آهن و فولاد نیز در مسیر رشد قرار گرفته که می‌تواند سیگنالی حمایتی از بازار داخلی فولاد به شمار آید. از سوی دیگر نگاهی به آمارهای بانک مرکزی نیز شواهد جدیدی را ارائه می‌کند. به‌عنوان مثال آخرین تورم تولیدکننده مخابره‌شده در بالاترین حد در 13 ماه اخیر قرار داشته و همچنین تورم نقطه به نقطه نیز در مسیر صعود قرار گرفته است. مجموع این شواهد در کنار افزایش حجم صادرات محصولات فولادی در چهار ماه نخست سال جاری و همچنین پایین بودن حجم تولید در واحدهای نوردی در کنار حجم محدود موجودی انبارها مواردی است که از ادامه یافتن رشد قیمت‌ها حکایت دارد ولی این رخدادها تمام ماجرا نیست زیرا بسیاری از موارد ذکر شده به بخش عرضه وابسته است در حالی که برای رشد قیمت‌ها به‌صورت قدرتمند و فراگیر، تقاضا نقش مهم‌تری دارد. در روزهای اخیر شاهد آن هستیم که فعالیت‌های عمرانی با محوریت بخش خصوصی افزایش داشته که همین رشد تقاضای موثر باعث شد تا کف قیمت‌ها شکل بگیرد. این در حالی است که این حجم از تقاضا به خودی خود نمی‌تواند به جهش نرخ‌ها و ادامه رشد قیمت‌ها منجر شود بنابراین نیاز به افزایش فعالیت‌های سفته‌بازی و خرید به منظور خرده‌فروشی و کسب سود از نوسان قیمت‌ها نیز برای رشد قیمت‌ها ضروری خواهد بود. باید صبر کرد و منتظر ماند که آیا خرید سفته‌بازی یا اصطلاحا خرید بنگاهی (تغییر مالکیت در بنگاه یا خرید به مقصد بنگاه) در بازار صورت خواهد گرفت یا خیر تا به‌صورت دقیق‌تر بتوان درخصوص ادامه رشد نرخ‌ها اظهارنظر قاطعی داشت.

    برچسب ها