عصر خودرو

سکه به کانال پایین‌تر رفت

ایست قیمت دلار در بازار ارز

عصر بازار- پیش‌بینی محقق شد، دلار از رشد افتاد. روز شنبه، دلار با ۳ تومان کاهش به قیمت ۳ هزار و ۵۳۷ تومان رسید تا روند افزایشی پنج‌شنبه هفته گذشته به ابتدای هفته جاری سرایت نکند.

ایست قیمت دلار در بازار ارز
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در اولین روز هفته، اجماع بر این بود که شاخص ارزی پتانسیل افزایش قیمت را ندارد، موضوعی که از همان ابتدای روز در عمل خود را نشان داد. روز شنبه، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 541 تومان آغاز کرد، ولی به سرعت تا قیمت 3 هزار و 535 تومان پایین رفت. این تحقق پیش‌بینی گزارش قبلی بود. به گفته فعالان، روز گذشته دلار حتی پتانسیل کاهش قیمت بیشتر را داشت، ولی 3 عامل موجب شدند که قیمت افت بیشتری را تجربه نکند. افت بهای اونس در بازارهای جهانی و به تبع آن افزایش خرید ارز توسط سکه بازان در بازار داخلی در کنار کاهش عرضه بازارساز و مقاومت برخی معامله‌گران آتی از جمله نیروهایی بودند که مانع از افت بیشتر دلار شدند. تحت‌تاثیر این عوامل، شاخص ارزی در روز شنبه تنها 3 تومان از ارزش خود را از دست داد و با قیمت 3 هزار و 537 تومان به کار خود پایان داد.  در گزارش پیشین  با اشاره به 4 نشانه از توقف احتمالی دلار در روز گذشته خبر داده شده بود.

    همسو با افت دلار، روز شنبه، سکه تمام بهار آزادی 8 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و با خروج از کانال یک میلیون و 120 هزار تومان، روی قیمت یک میلیون و 112 هزار تومان آرام گرفت. افت سکه بیش از هر چیزی ناشی از پایین آمدن بهای اونس در بازارهای جهانی بود. به گفته برخی معامله‌گران سکه، ماندن طلای جهانی زیر مرز هزار و 350 دلار، انتظارات افزایشی را در بازار پایین آورده بود.

     

    کلافگی معامله‌گران

    اولین روز هفته، فضای بازار ارز حتی آرام تر از روزهای پیشین بود و قیمت دلار نوسانات چندانی را تجربه نکرد. روز شنبه، دلار در دامنه 3 هزار و 535 تومان تا 3 هزار و 541 تومان تغییرات خود را ثبت کرد. ادامه نوسانات محدود دلار بیش از پیش معامله‌گران را کلافه و خسته کرده بود. در این شرایط، آنها تمایل چندانی به خرید و فروش ارز نداشتند و حجم معاملات بازار پایین آمده بود.

    در اولین روز هفته، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 541 تومان آغاز کرد که یک تومان بالاتر از روز پنج‌شنبه بود. با این حال، این ارز توان رشد زیادی نداشت و به همین دلیل در ادامه روز در مسیر کاهشی قرار گرفت. قیمتی که تا ساعت 3 بعدازظهر برای این ارز ثبت شد، 3هزار و 537 تومان بود که 3 تومان پایین تر از روز پنج شنبه قرار داشت. به گفته برخی فعالان، به‌طور سنتی در مقطع زمانی انتهای ماه، تقاضا در بازار پایین می‌آید و این عامل موجب می‌شود که قیمت دلار تحریک نشود. از سوی دیگر، از تاریخ 5 مرداد هر گاه در بازار، قیمت دلار وارد محدوده 3 هزار و 540 تومان شد، تمایل معامله‌گران به فروش ارز بیشتر شد. همین عوامل موجب شدند که قیمت روز شنبه نوسان افزایشی خاصی را تجربه نکند. این در حالی است که همچنان برخی فعالان انتظار دارند، قیمت در روزهای آینده به‌صورت غافلگیرکننده‌ای بالا رود. این عده باور دارند به دلیل افزایش تقاضای مسافرتی در شهریورماه، شماری از معامله‌گران ارزی سعی خواهند کرد که رو به جلو حرکت کنند و با توجه به انتظارات افزایشی، خریدهای خود را افزایش دهند.

    برچسب ها