عصر خودرو

طی هفته گذشته به ثبت رسید؛

انعقاد ۶۵ هزار قرارداد آتی سکه در بورس کالا

عصر بازار- حجم معاملات آتی سکه طی هفته اخیر در بورس کالای ایران به ۶۵ هزار و ۶۲۱ قرارداد و ارزش آن به بیش از هفت هزار و ۶۲۶ میلیارد ریال رسید.

انعقاد ۶۵ هزار قرارداد آتی سکه در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»  به نقل از بورس کالای ایران، طی هفته گذشته در بین سررسیدهای فعال بازار آتی سکه، بیش‌ترین حجم معاملات با 53 هزار و 111 قرارداد به معاملات تحویل اردیبهشت ماه سال آینده اختصاص داشت تا ارزش این سررسید به بیش از 6 هزار 199 میلیارد ریال برسد. این در شرایطی است که سررسید اسفندماه با 9 هزار و 137 قرارداد و ارزش بیش یک هزار 48 میلیارد ریال در جایگاه دوم قرار گرفت. همچنین سکه تحویل شهریور ماه سال جاری نیز با حجم یک هزار و 879 قرارداد و به ارزش بیش 209 میلیارد ریال در جایگاه سوم ایستاد.

    سکه تحویل دی ماه نیز با یک هزار و 36 قرارداد و ارزش بیش از 117 میلیارد ریال در جایگاه چهارم و همچنین سکه آبان ماه با 285 قرارداد به ارزش بیش از 32 میلیارد ریال در جایگاه پنجم معاملات قرار گرفتند.

    نگاهی به آخرین روز معاملاتی

    نگاهی به آمار معاملات بازار آتی سکه در روز پایانی هفته گذشته نشان می دهد که این بازار تحت تاثیر کاهش ارزش طلای جهانی، به اتفاق همه سررسیدها در محدوده منفی گشایش یافت و در طول معاملات با نوسانات اندک رو به رو شد اما در نهایت با افت نرخ به ثبت رسید. به این ترتیب بهای سکه در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته (پنج شنبه) در سررسیدهای مختلف با افت قیمت همراه شد؛ به طوری که سکه تحویل شهریور با قیمت یک میلیون و 120 هزار تومان به فروش رسید که کاهش 0.34 درصدی را در این روز به ثبت رساند.

    قرارداد تحویل آبان با قیمت یک میلیون و 130 هزار تومان معامله شد و افت 0.36 درصدی را در این روز تجربه کرد. از طرفی سکه تحویل دی سال جاری با قیمت یک میلیون و 142 هزار تومان مورد معامله قرار گرفت و با کاهش 0.27 درصدی نسبت به چهارشنبه گذشته رو به رو شد. از سویی سکه سررسید اسفند ماه با افت 0.35 درصدی با قیمت یک میلیون و 155 هزار تومان معامله شد. در پایان نیز سکه تحویل اردیبهشت ماه سال آینده با نرخ یک میلیون و 174 هزار تومان، کاهش 0.4 درصدی را تجربه کرد.

    بهای اونس طلا در بازارهای جهانی طی هفته اخیر نیز با افت 0.6 درصدی رو به رو شد که به عقیده کارشناسان قیمت طلا در برابر نوسانات نرخ بهره و ارزش دلار آمریکا حساسیت زیادی نشان داده است.

     

    دو روز هیجانی در بازار نقدی

    بازار سکه نقدی طی هفته گذشته تقریبا روند آرامی را تجربه کرد، البته پنج‌شنبه سکه تمام بهار آزادی تحت فشار کاهش بهای اونس در بازار جهانی قرار گرفت ولی در کانال یک میلیون و 120 هزار تومان باقی ماند. در آخرین روز هفته گذشته، سکه تمام بهار آزادی چهار هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و 120 هزار تومان رسید. با وجود این افت، اما روند قیمتی سکه در هفته گذشته رشد سه دهم درصدی را تجربه کرد تا روند افزایشی هفتگی آن قطع نشود.

    همچنین فعالان بازار سکه در هفته گذشته دو روز هیجانی را تجربه کردند. اولین بار، سکه در ابتدای هفته 12 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و 105 هزار تومان رسید. افت سکه در این روز وابسته به کاهش بهای اونس بود. روز چهارشنبه دومین روز پرهیجان بازار بود به طوریکه در پنجمین روز هفته، سکه با 15 هزار تومان رشد به قیمت یک میلیون و 124 هزار تومان رسید. افزایش ارزش سکه بیش از هر چیزی ناشی از افزایش بهای اونس و ورود به محدوده هزار و 360 دلار بود.

    برچسب ها