عصر خودرو

مبادله خرما و چای سبز با ماشین‌آلات و ذرت

۷ سال تجارت ایران و مجارستان در یک نمودار

عصر بازار- انواعی از انگور خشک‌کرده، کف‌پوش‌ها، خرما، اجزا و قطعات ماشین‌های ظرفشویی، هندوانه و چای سبز اقلام عمده صادراتی ایران به مجارستان و همچنین اشیای سرامیکی نسوز، ماشین‌آلات و ذرت اقلام عمده وارداتی ایران از مجارستان در ماه‌های آغازین سال جاری هستند.

۷ سال تجارت ایران و مجارستان در یک نمودار
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، مجارستان به عنوان یکی از گزینه‌های هدف ایران برای مبادلات تجاری و بازاریابی مطرح شده است. قرار است در صورت نهایی شدن تفاهم‌های مورد نظر، در زمینه‌های مختلف و گروه‌های کالایی صنایع نیمه سنگین، نانو تکنولوژی، نفت و پتروشیمی، مواد غذایی، دارویی، کشاورزی و شیلات،‌ بانک و بیمه، انفورماتیک، ساختمانی و صنایع دستی مبادلات دو طرفه انجام شود. آن طور که ایسنا گزارش داده، به همین منظور قرار است هیئت تجاری-بازاریابی به زودی به مجارستان اعزام شود تا در جهت اهداف برنامه‌ریزی شده گام بردارد.

    بر اساس این گزارش، پیش‌تر نیز اعلام شده بود که اواسط مهرماه سال جاری هیات بلندپایه‌ای از مجارستان متشکل از چند وزیر و 113 نماینده بخش خصوصی این کشور به تهران سفر و با مقامات عالی اقتصادی و فعالان بخش خصوصی کشورمان دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد و در همین خصوص سفیر مجارستان در تهران عنوان کرده بود: امیدواریم با برگزاری نشست‌های دوجانبه میان فعالان اقتصادی، زمینه‌های همکاری با ایران بررسی و گام‌های بلندی در این خصوص برداشته شود.

    اما در حال حاضر مبادلات تجاری ایران و مجارستان در چه وضعیتی است؟ در سال‌های اخیر مبادلات تجاری دو کشور چه روندی را طی کرده است؟ در حال حاضر ارزش مبادلات تجاری ایران و مجارستان در چه حدی است و چه کالاهایی بیشتر بین دو کشور مبادله می‌شوند؟

    بررسی آمارهای رسمی گمرک ایران نشان می‌دهد در سال‌های اخیر ارزش صادرات ایران به مجارستان نوسان‌هایی داشته، اما در نهایت تا حدودی افزایش داشته است. ایران در سال 88 معادل سه میلیون و 513 هزار دلار و در سال 89 معادل چهار میلیون و 957 هزار دلار کالا به مجارستان صادر کرده است. ارزش صادرات ایران به مجارستان در سال 90 به مبلغ سه میلیون و 802 هزار دلار کاهش یافته و در سال 91 با افزایشی دوباره به مبلغ چهار میلیون و 541 هزار دلار رسیده است. ارزش صادرات ایران به مجارستان در سال 92 مجددا به سه میلیون و 580 هزار دلار کاهش یافته و در سال 93 به مبلغ دو میلیون و 696 هزار دلار رسیده است. در سال 94 مجددا ارزش صادرات ایران به مجارستان افزایش یافته و به چهار میلیون و 55 هزار دلار رسیده است. در سه ماهه آغازین سال 95 نیز ارزش صادرات ایران به مجارستان معادل 574 هزار دلار است.

    واردات ایران از این کشور نیز در سال‌های اخیر نوسان‌های زیادی داشته است. ارزش واردات ایران از مجارستان که در سال 88 به مبلغی معادل 22 میلیون و 724 هزار دلار رسیده، در سال 89 به مبلغ پنج میلیون و 799 هزار دلار کاهش یافته است. در سال 90 مجددا ارزش واردات ایران از این کشور افزایش یافته و به مبلغ 27 میلیون و 226 هزار دلار رسیده است. واردات ایران از مجارستان در سال 91 به 14 میلیون و 351 هزار دلار، در سال 92 به 9 میلیون و 628 هزار دلار، در سال 93 به شش میلیون و 401 هزار دلار کاهش یافته است. در سال 94 ایران معادل 9 میلیون و 9 هزار دلار کالا از مجارستان وارد کرده است. ارزش واردات ایران از مجارستان در سه ماهه آغازین سال 95 نیز به مبلغی معادل سه میلیون و 330 هزار دلار می‌رسد.

    نمودار زیر بر اساس آمارهای رسمی گمرک ایران که در سایت اتاق تهران منتشر شده تهیه شده است.

    ایران و مجارستان چه کالاهایی مبادله می‌کنند؟
    اقلام صادراتی ایران به مجارستان در سه ماهه آغازین سال 95 عبارتند از: «تیزابی بی‌دانه (انگور خشک‌کرده)»، «انگوری بی‌دانه (انگور خشک‌کرده)»، «سایر کف‌پوش‌ها به‌جز گبه از پشم یا از موی نرم (کرک) حیوان»، «پلی استیرن غیر قابل انبساط مقاوم در برابر ضربه»، «سایر خرماهای غیر مذکور در جای دیگر تازه یا خشک‌کرده»، «اجزا و قطعات ماشین‌های ظرفشویی، ماشین آلات برای تمیز کردن، خشک کردن، پر کردن، بستن و... بجز ماشین ظرفشویی خانگی»، «هندوانه، تازه»، «میوه‌های خشک‌کرده»، «شیشه فلوت، ساییده و صیقل شده...»، «چای سبز» و «سایر نباتات و اجزای آنها مورد مصرف در عطرسازی و داروسازی غیرمذکور در جای دیگر».

    بر اساس این گزارش، اقلام عمده وارداتی ایران از مجارستان در همین بازه زمانی نیز عبارتند از: «سایر اشیای سرامیکی نسوز غیرمذکور در جای دیگر»، «ماشین آلات و دستگاه‌ها برای آماده کردن یا تغییر شکل دادن توتون و تنباکو »، «فرآورده‌های شیمیایی ضدبارداری بر اساس هورمون‌ها...»، «بذر ذرت»، «سیستم محرکه بدون جعبه دنده برای آسانسور شامل الکتروموتور، پولی، ترمز و سیستم محرکه با مغناطیس دائم با موتور برقی»، «اجزا و قطعات و متفرعات چرخ‌ها برای سواری، سواری کار، وانت و تراکتور کشاورزی»، «سایر حوله‌های بهداشتی و تامپون‌ها، پوشک و پوشک کامل بچه و اشیای مشابه از هر جنس غیر از پوشک کامل بزرگسالان» و «ذرت شیرین نپخته یا پخته شده در آب یا بخار، یخ‌زده».

    برچسب ها