عصر خودرو

افزایش ۱۰۰ میلیون مترمکعبی تولید گاز کشور

عصر بازار- مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: با توجه به آغازعملیات هوکاپ و راه اندازی سکوهای ۱۹A ،۲۱ و۱۸B پارس جنوبی با اتمام این عملیات و راه اندازی عرشه های ۱۹B، ۲۰ و ۱۷B تا پایان سال، ۱۰۰ میلیون متر مکعب به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده می شود.

افزایش ۱۰۰ میلیون مترمکعبی تولید گاز کشور
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از روابط عمومی شرکت نفت وگاز پارس، علی اکبر شعبانپور افزود: به دلیل مشترک بودن میدان گازی پارس جنوبی، تمرکز فعالیت ها بر برداشت بموقع از میدان قرار دارد به همین دلیل تلاش می شود تا با راه اندازی این سکوها و اتمام فعالیت های باقیمانده در بخش فراساحل و تسریع در برداشت منابع گازی، سهم مردم ایران از این میدان گرفته شود.
    وی اضافه کرد: هم اکنون عرشه فازهای 19A، 21 و 18B مراحل هوکاپ و راه اندازی را طی می کند و با اضافه شدن سه سکوی دیگر این فازها که هم اکنون با پیشرفت مناسبی در یاردهای خرمشهر و بندعباس دردست ساخت است، معادل پنج فاز استاندارد ظرفیت تولید ایجاد
    می شود.
    شعبانپور ادامه داد: طبق برنامه ریزی صورت گرفته با ورود این عرشه ها به بخش عملیات تولید، تا پایان امسال 100 میلیون مترمکعب معادل حدود پنج میلیارد فوت مکعب گاز به تولید کنونی افزوده خواهدشد و با انجام فعالیت های تکمیلی در مراحل بعدی این میزان برداشت گاز به 140 میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید.
    مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه هر پروژه گازی پارس جنوبی شامل چهار مرحله اجرایی است و ساخت، نصب و راه اندازی سکوهای دریایی تنها یکی از چهار بخش اصلی این فرآیند است، در مورد بخش حفاری این سه سکوی درحال راه اندازی افزود: عملیات حفاری تمامی چاه های تولیدی سکوها به پایان رسیده و برای هرحلقه چاه، بطور میانگین 3،5 تا 4 کیلومتر حفاری انجام شده است.
    شعبانپور ادامه داد: این چهار بخش پالایشگاهی مانند چهار جزیره بزرگ است که به بخش های کوچکتری تقسیم می شود و مجموع این بخش ها به عنوان اجزای یک طرح، پس از رسیدن به یکپارچگی، آماده برداشت و تولید گاز خواهد شد.
    وی اضافه کرد: طوریکه پس از راه اندازی سکو، گاز از مخزن به قسمت عرشه ها وارد شده و به صورت سه فازی(آب، میعانات گازی و گاز)، وارد خط لوله دریایی شده و پس از انتقال به پالایشگاه خشکی و اتمام مراحل فرایندی، به میعانات گازی، گازی شیرین، اتان، پروپان و بوتان و گوگرد تفکیک شده تا زنجیره تولید یک طرح بزرگ گازی در پارس جنوبی تکامل یابد.
    وی بیان کرد: همه خطوط لوله دریایی این سکوها اجرا شده و باید در دریا به عرشه ها و در خشکی نیز به پالایشگاه متصل شود.
    مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس افزود: در مرحله بعد نیز این خطوط توپک رانی و هیدروتست شده و درعمل فشار هیدرولیکی تست باید یک و نیم برابر فشار عملیاتی شود و پس از فعالیت های تکمیلی این خطوط آماده دریافت گاز از سکو خواهد شد.
    شعبانپور وضعیت توسعه بخش پالایشگاهی فازهای 19، 17و18 و 20 و 21 را بسیار مثبت ارزیابی کرد و افزود: رویکردهای توسعه در این فازها مبتنی بر اجرای بخش های زیست محیطی، پیش از راه اندازی طرح است که هم اکنون در زمینه پیگیری ساخت و آماده سازی واحدهای تصفیه فاضلاب صنعتی، کمپرسورهای احیای و کمپرسورهای OFF GAS واحد تثبیت میعانات گازی، ساخت و تکمیل واحد گوگرد سازی، و برنامه ریزی برای بازیافت و شیرین سازی گازهای فلر در پالایشگاه، نتایج خوبی بدست آمده است.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو