عصر خودرو

گزارش آژانس بین المللی انرژی امیدبخش نبود؛

نفت از چاه قیمت بیرون می آید؟

عصر بازار- روز گذشته قیمت نفت برنت و نفت آمریکا بیش از ۴ درصد افزایش یافت و عامل این رشد که به رغم افزایش ارزش دلار رخ داد، گزارش آژانس بین المللی انرژی و نیز دیدگاه هایی بود که وزیر نفت عربستان درباره نشست ماه آینده اوپک بیان کرد.

نفت از چاه قیمت بیرون می آید؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، قیمت نفت طی دو ماه اخیر به دلیل از میان رفتن عوامل حمایت کننده کاهش یافته و این کاهش سبب شده اعضاء اوپک بار دیگر تلاش هایی را برای بالا بردن قیمت ها آغاز کنند. در ادامه به بررسی شرایط کنونی بازار نفت می پردازیم.

    روز گذشته وزیر نفت عربستان اعلام کرد تولیدکنندگان نفت در نشست ماه آینده اوپک به بررسی راه های ممکن برای ایجاد تعادل در بازار و ثبات در قیمت ها خواهند پرداخت. اعضاء اوپک و برخی تولیدکنندگان غیر عضو این سازمان در الجزایر به بررسی شرایط بازار می پردازند و درباره راه های مناسب ایجاد ثبات در قیمت ها گفتگو خواهند کرد. عربستان بر تحولات بازار نفت نظارت دارد و برای ایجاد تعادل در بازار با اعضاء اوپک و تولیدکنندگان غیر عضو این سازمان همکاری خواهد کرد.

    با انتشار این سخنان و پیش بینی تثبیت عرضه نفت، قیمت نفت رشد کرد.

    تولید اوپک اخیرا افزایش یافته است. اوپک 40 درصد نفت مورد نیاز جهان را تامین می کند و اگر اعضاء آن بتوانند بر سر تثبیت عرضه به توافق برسند، تحولات بزرگ در بازار نفت رخ خواهد داد یعنی می توان انتظار داشت قیمت ها به بالای 70 دلار در هر بشکه برسد. عربستان در ماه گذشته میلادی تولید نفت خود را به رقم بی سابقه 10.67 میلیون بشکه در روز رساند و وزیر نفت این کشور اعلام کرد افزایش تولید در واکنش به رشد فصلی تقاضای جهان انجام شده است.

    اوپک معتقد است سال آینده میلادی تقاضا برای نفت این سازمان بطور متوسط 33 میلیون بشکه در روز خواهد بود. اگر میزان تولید ثابت باشد با این میزان تقاضا، مازاد عرضه صد هزار بشکه در روز است و این رقمی اندک است در نتیجه قیمت ها رشد می کنند.

    دومین عامل افزایش قیمت نفت در روز پنجشنبه، انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی بود. در این گزارش آمده بود، طی ماه های آینده بازار نفت به تعادل نزدیک خواهد شد. در سه ماهه کنونی برای نخستین بار در دو سال اخیر از ذخیره نفت کاسته می شود. البته این نهاد پیش بینی خود از رشد تقاضا برای نفت در سال آینده را کاهش داد.

    در دو سال اخیر مازاد عرضه و ضعف اقتصاد جهان به کاهش شدید قیمت نفت منجر شده است. در این مدت عربستان برای حفظ سهم خود در بازار به ارزان فروشی پرداخته اما اخیرا با کسری بودجه مواجه شده است.

    برخی تحلیلگران معتقدند احتمال توافق بر سر تثبیت عرضه نفت بسیار اندک است. چند ماه پیش تلاشی مشابه انجام شد اما در نشستی که برای گفتگو در همین باره برگزار شد عربستان با برنامه تثبیت عرضه نفت مخالفت کرد.

    آژانس بین المللی انرژی در گزارش خود پیش بینی کرد سال آینده میزان رشد تقاضا برای نفت در جهان 1.2 میلیون بشکه در روز خواهد بود. امسال رشد تقاضا 1.4 میلیون بشکه بوده است.

    در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

    برچسب ها