عصر خودرو

نفت ایران جای نفت روسیه را در بازار لهستان گرفت

عصر بازار- منابع تجاری گفتند، نفت خام ایران در حال گرفتن جای نفت اورالز روسیه در بازار نفت لهستان است و قرار است نفت اورالز به فروش نرفته در این کشور به بازار آسیا ارسال شود.

نفت ایران جای نفت روسیه را در بازار لهستان گرفت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، منابع صنعتی گفتند، لهستان در حال جایگزین کردن نفت ایران با نفت فروش نرفته اورالز روسیه و ارجاع آن به بازار آسیاست.

    شرکت تریدر مرکوریا، که زمانی بزرگترین فروشنده نفت اورالز روسیه در لهستان بود، در حال خالی کردن تانکرهای خود در بندر گدانسک از نفت خام روسیه است. مرکوریا از تانکری که در حال حمل یک محموله نفت ایران به ساحل لهستان است، برای انتقال نفت فروش نرفته اورالز به بازار آسیا استفاده خواهد کرد.

    دو منبع صنعتی گفتند، مرکوریا در حال ارسال بیش از 250 هزار تن از نفت اورالز خود به آسیا است. این کار توسط سوپرتانکر آتلانلاس انجام خواهد گرفت که قرار است تا چند روز آینده با 2 میلیون بشکه نفت خام ایران به بندر گدانسک برسد.

    سخنگوی شرکت مرکوریا در این باره گفت، شرکت همچنان علاقمند به بازار لهستان است و کار و توسعه کسب تجارت خود در این بازار را در سال های آینده ادامه خواهد داد.

    وی افزود: «خالی کردن نفت اورالز از تانکرها در گدانسک تنها واکنش شرکت به تغییرات ایجاد شده در بازار است و این بدان معنا نیست که مرکوریا قصد دارد کار در گدانسک و لهستان را متوقف کند.»

    نفت اورالز در سال گذشته به دلیل افزایش فعالیت تولید کنندگان نفت خاورمیانه، جایگاه خود را در بازار لهستان از دست داده و این مسئله شرکت های روسی را ناگزیر ساخته تا قیمت نفت خود را کاهش دهند. کاهش قابل توجه قیمت نفت ارسالی از طریق خط لوله در لهستان از زمان آغاز سال 2016 در کنار نفت وارد شده از طریق بندر گدانسک، موجب کاهش عرضه نفت توسط شرکت مرکوریا شده است. شرکت پالایشگاهی لوتوس لهستان 2 میلیون بشکه نفت از شرکت ملی نفت ایران خریده و این محموله در اواسط ماه اوت به بندر گدانسک خواهد رسید.

    شرکت مرکوریا قصد ندارد قرارداد  اجاره تانکرهای ذخیره نفت در بندر گدانسک را که در ماه اوت منقضی خواهد شد تمدید نماید و از همین رو این شرکت قصد دارد تانکرها را قبل از پایان ماه اوت تخلیه کند.
    یک تاجر نفتی در این باره گفت: «ذخیره نفت در گدانسک امسال توجیه خود را برای مرکوریا از دست داده است. در ماه مارس عملا این شرکت از بازار نفت لهستان خارج شد.»

    برچسب ها