عصر خودرو

بررسی معاملات آتی سکه در هفته گذشته؛

ثبات نسبی قیمت در سراشیبی حجم معاملات

عصر بازار- بازار آتی سکه طی هفته گذشته و زیر سایه روند نزولی اونس، حرکت تقریبا رفت و برگشتی قیمت را در سررسیدهای مختلف از سرگذراند؛ روندی که البته با کاهش ۸ هزار واحدی در حجم معاملات همراه بود.

ثبات نسبی قیمت در سراشیبی حجم معاملات
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، اونس در روزهای آغازین هفته گذشته با روندی نزولی شروع به کار کرد؛ روندی که مانع از افزایش قیمت آتی سکه در بازار شد و سرعت آن را کنترل کرد. با این حال اگر روند کاری هفتگی بازار آتی را طی روزهای گذشته از مبدا پنج شنبه دو هفته قبل تا پنج‌شنبه هفته گذشته در نظر بگیریم، بازار آتی روندی رفت و برگشتی را طی کرده است، یعنی قیمت‌ها در سررسید‌های مختلف با اختلاف دو سه هزار تومانی و البته کاهشی تقریبا به کانال قیمتی هفته قبل از خود رسیده‌اند، به‌عنوان مثال قیمت سکه در سررسید اردیبهشت که در دو هفته قبل با قیمت یک میلیون و 180 هزار تومان پرونده خود را بسته بود، ولی طی هفته گذشته قیمت این سررسید با یک میلیون و 173 هزار و 500 تومان کار خود را به پایان رسانده که کارشناسان این روند را روندی با ثبات عنوان کرده‌اند.

    این روند رفت و برگشت قیمتی همراه با نزول در حالی است که حجم معاملات در هفته قبل نسبت به هفته مشابه قبل از آن با کاهش 8 هزار و 548‌تایی همراه بوده است. در این میان، بیشترین حجم معاملات طی هفته گذشته در روز چهارشنبه و با رقم 19 هزار و 296 معامله به ثبت رسید. این در حالی است که روند دو هفته قبل در حجم معاملات نسبت به هفته ماقبل خود با افزایش 23 هزار‌تایی همراه بود که این روند طی هفته گذشته بازگشت و روندی نزولی را در پیش گرفته است.

    تحلیل‌ها از روند قیمتی سکه آتی در هفته گذشته نشان می‌دهد که تحرکات در این بازار تنها با تکیه بر جنبش‌های نزولی و صعودی اونس روی داده و نقش دلار در روند قیمتی سکه آتی بی‌تاثیر بوده است. پایین ترین قیمتی که سکه آتی سررسید اردیبهشت طی هفته گذشته به خود دید در روز آغازین این هفته مشاهده شد، در واقع بازار آتی تحت تاثیر هیجان منفی بازار اونس این روز را با روندی منفی آغاز کرد، روندی که قیمت سکه آتی در این سررسید را به یک میلیون و 155 هزار تومان کاهش داد. بعد از چند روز پیوسته باثبات که از شنبه تا دوشنبه رقم خورد، با آغاز روز سه‌شنبه روند بازار آتی به سمت صعود تغییر مسیر داد و روند افزایشی (تحت تاثیر اونس) آغاز شد که بالاترین قیمت در سررسید اردیبهشت در این روز و با قیمت یک میلیون و 183 هزار تومان به ثبت رسید.

     

    فراز و نشیب هفتگی، اما بازگشت قیمتی اونس

    هرچند روند قیمت اونس طی هفته گذشته با یک رفت و برگشت به همان مبدایی بازگشت که از آن آغاز به کار کرده بود، ولی در هفته گذشته روند پرفراز و نشیب همراه با نزولی را طی کرد که در این راستا بیشترین قیمت را در روز چهارشنبه و با رقم 1352 دلار ثبت کرد و کمترین قیمت را در روز دوشنبه و با قیمت 1333 دلار به ثبت رساند، با این حال اونس کار خود را در هفته گذشته با برگشتن به همان کانال 1300 دلاری به پایان رساند. هیجان اونس که طی هفته گذشته در روز شنبه و با روند نزولی همراه شده بود، موجب فرستادن سیگنال‌ها و پیش‌بینی‌های کاهشی به بازار شد و این نگرش تا جایی ادامه پیدا کرد که بسیاری از کارشناسان در هفته گذشته بازگشت اونس را به کانال 1200 دلار محتمل می‌دانستند با این حال اونس با تقلا در مسیر آونگی افزایش و کاهش و ماندگار شدن در کانال 1300 دلار نشان داد که رغبتی به بازگشت به کانال 1200 دلاری را ندارد، تا با این تصمیم بازار آتی نیز تثبیت تقریبی را در کارنامه هفتگی خود به ثبت برساند.

    ثبات قیمتی دلار و بازگشت به نقطه مبدا

    دلار طی هفته گذشته روند آونگی افزایش-کاهش را طی کرده که در این راستا با نرخ 3535 تومان شروع به کار کرد و در روزهای ابتدایی هفته با افزایش نرخ مواجه شد و پس از آن روند کاهشی را برگزید، بالاترین نرخ دلار طی هفته گذشته در روز یکشنبه و با رقم 3543 تومان ثبت شد، اما با روند کاهشی در روزهای بعد به مبدا قیمتی 3535 تومانی بازگشت تا روند با ثباتی را به ثبت برساند.

     

    علل کاهشی شدن اونس

    درخصوص وضعیت کاهش اونس در بازارهای جهانی، گمانه زنی‌های مختلفی طی هفته گذشته وجود داشت که در این راستا احتمال افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو و به مدت سه بار در سال 2016 وجود دارد که روندی کاهشی را در بازار اونس حاکم کرد، از سوی دیگر خوش بینی به انتشار آمارهای اقتصادی آلمان یکی دیگر از عواملی است که روند کاهش اونس را تقویت کرده است، بحث مربوط به اقتصاد اروپا و ژاپن نیز در هفته گذشته و هرکدام در جهتی مطرح بوده و در بازار تاثیر گذار بوده است، در واقع عوامل مختلف افزاینده و کاهنده طی هفته گذشته موجب نوسانی شدن بازار شد.

    پیش‌بینی‌ها درخصوص اونس، تحت تاثیر بودن طلا از خبرهای مختلف را در پی دارد، در این راستا مخابره شدن هر خبری بازار اونس را متاثر خواهد کرد، از سویی محتمل‌ترین پیش‌بینی درخصوص اونس و قوی ترین مولفه تاثیرگذار روی طلا را نرخ بهره فدرال رزرو باید عنوان کرد، در این راستا باید منتظر اخبار اونس بود که بیشترین اثر را روی بازار سکه آتی خواهد گذاشت. اگر بحث افزایش نرخ بهره و گمانه‌زنی‌ها در این خصوص جدی شود احتمال ادامه دار بودن روند نزولی اونس وجود دارد، که در این راستا احتمال رفتن اونس به کانال 1300 دلاری تثبیت خواهد شد، روندی که بازار آتی سکه را نیز با تحرکات منفی مواجه خواهد کرد.

     

    برچسب ها