عصر خودرو

بازار ارز هفته را چگونه آغاز می‌کند؟

۴ نشانه از توقف دلار

عصر بازار- در آخرین روز هفته گذشته، دلار در مسیر افزایشی قرار گرفت تا کار هفتگی خود را در محدوده ۳ هزار و ۵۴۰ تومان پایان دهد. با این رشد، میزان بازدهی هفتگی دلار به ۳/ ۰ درصد رسید تا مسیر قیمت این ارز نیز تغییر کرده باشد. دو هفته پیش، شاخص ارزی افت ۴/ ۰ درصدی را تجربه کرده بود.

۴ نشانه از توقف دلار
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، دلار در حالی در آخرین روز هفته گذشته افزایشی شد که در مورد هفته جاری، پیش‌بینی‌های متفاوتی در بازار وجود دارد. این پیش‌بینی‌ها عمدتا حکایت از توقف احتمالی روند افزایش قیمت دارند. یکسان بودن تقریبی نرخ فردایی با نرخ نقدی، نبود نوسانات افزایشی در معاملات پشت خطی روز جمعه، مقطع زمانی انتهای ماه و رسیدن به سقف دامنه 17 روزه از جمله نشانه‌هایی هستند که انتظار پایین آمدن قیمت را در میان برخی معامله‌گران بالا برده است. این در حالی است که گروه دیگری اعتقاد دارند که نشانه‌های افزایشی نیز در بازار وجود دارد. به گفته این دسته، بالا بودن ارزش دلار در مناطق همسایه از جمله هرات افغانستان و ماندن درهم در محدوده 970 تومان دو عاملی هستند که می‌توانند قیمت را افزایشی کنند. البته دو عامل یاد شده در روزهای گذشته نیز وجود داشتند، ولی نتوانستند چندان روند قیمت را دستخوش تغییر کنند.

    هفته آرام

    دلار در هفته گذشته نوسانات چندانی را تجربه نکرد و در محدوده 3 هزار و 530 تومان و ابتدای محدوده 3 هزار و 540 تومان حرکت کرد. در 2روز ابتدایی هفته گذشته، قیمت دلار در مسیر افزایشی قرار داشت تا انتظارات افزایشی برخی معامله‌گران برای عبور این ارز از میانه کانال 3 هزار‌و 500 تومان بیشتر شود. شاخص ارزی روز شنبه با 5 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 535 تومان و روز یکشنبه با 8 تومان رشد به قیمت 3 هزار و 543 تومان رسید. با اینکه انتظارات افزایشی پس از این 2 روز بالا رفته بود، دلار روز دوشنبه در مسیر کاهشی قرار گرفت و با 7 تومان کاهش به قیمت 3 هزار و 536 تومان رسید. روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه، شاخص ارزی نوسان چندانی را تجربه نکرد و نهایتا در پنجمین روز هفته روی قیمت 3 هزار و 535 تومان قرار گرفت. روز پنج‌شنبه، تمایل معامله‌گران به خرید دلار بالاتر بود و همین موضوع موجب شد که قیمت این ارز 5 تومان افزایش را تجربه کند و روی نرخ 3 هزار و 540 تومان بایستد.

    غافلگیری معامله‌گران؟

    بازار ارز در حالی فعالیت خود در روز شنبه را آغاز می‌کند که تعداد زیادی از معامله‌گران انتظار دارند روند افزایشی روز پنج‌شنبه به ابتدای هفته جاری سرایت نکند. یکسان بودن نرخ معاملات فردایی با قیمت دلار در معاملات نقدی یکی از نشانه‌هایی است که انتظارات بازار را از حالت افزایشی خارج کرده است. به گفته فعالان، به‌طور معمول در بازار، قیمت دلار در معاملات آتی شاخصی از سنجش سطح انتظارات معامله‌گران بازار است. روز پنج‌شنبه، با اینکه قیمت دلار به آرامی در مسیر افزایشی قرار گرفته بود، معامله‌گران تمایلی نداشتند که با قیمت بالاتری نسبت به روز پنج‌شنبه، ارز روز شنبه را خریداری کنند. اتفاقی که این تصور را در بازار ایجاد کرده است که معامله‌گران انتظار افزایش قیمت خاصی را ندارند. ماندن دلار در ابتدای محدوده 3هزار و 540 تومان و بعضا پایین رفتن از آن در معاملات پشت خطی روز جمعه دیگر نشانه‌ای است که خبر از قطع روند افزایشی می‌دهد. به گفته فعالان، معمولا معامله‌گران در روزهای تعطیل و در معاملات پشت خطی سعی می‌کنند با خرید یا فروش ارز روند قیمت در روز بعد را تحت‌تاثیر قرار دهند. با این حال، هیچ نشانه‌ای از این اتفاق در روز جمعه وجود نداشت. همین امر موجب می‌شد تصورات افزایشی کم‌رنگ‌تر شود.

    نزدیک شدن به روزهای انتهایی ماه و ورود دلار به محدوده 3 هزار و 540 تومان دو عامل دیگری هستند که انتظارات افزایشی بازار را کاهش دادند. به گفته فعالان، به‌طور سنتی در بازار این انتظار وجود دارد که با نزدیک شدن به روزهای انتهایی ماه، حجم نقدینگی در بازار افت کند و تقاضای معامله‌گران برای خرید ارز پایین بیاید. تسویه معاملات ماهانه دیگر عاملی است که از نظر بازیگران به کاهش حجم معاملات در انتهای ماه کمک می‌کند. قیمت دلار از 5 مرداد تاکنون در دامنه 3 هزار و 530 تومان تا 3 هزار و 545 تومان نوسان کرده است. در این شرایط، هر گاه قیمت دلار به محدوده 3 هزار و 530 تومان نزدیک شده است، حجم خرید در بازار بالا رفته و قیمت در مسیر افزایشی قرار گرفته است، حال آنکه هر‌گاه قیمت وارد محدوده 3 هزار و 540 تومان شده است، تمایل به فروش ارز بیشتر شده است. برخی معامله‌گران انتظار دارند که این سناریو در روز شنبه نیز تکرار شود. این در حالی است که برخی معامله‌گران از احتمال غافلگیری بازار سخن گفته‌اند. به گفته یکی از بازیگران با تجربه بازار، هرگاه این تصور در میان معامله‌گران وجود داشت که قیمت میل به افت دارد، گروهی دیگر با استفاده از این انتظار و افزایش خریدهای خود بازار را غافلگیر کرده‌اند. ماندن نرخ حواله درهم در محدوده 970 تومانی و بالا بودن ارزش دلار در شماری از مناطق همسایه دو عامل دیگری هستند که می‌تواند موجب غافلگیری بازار شود.

    مقاومت سکه

    پنج‌شنبه سکه تمام بهار آزادی تحت فشار کاهش بهای اونس در بازار جهانی قرار گرفت، ولی در کانال یک میلیون و 120 هزار تومان باقی ماند. در آخرین روز هفته گذشته، سکه تمام بهار آزادی 4 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و 120 هزار تومان رسید. با وجود این افت، فلز گرانبهای داخلی رشد 3 دهم درصدی را تجربه کرد تا روند افزایشی هفتگی آن قطع نشود. سکه تمام بهار آزادی هفته گذشته عمدتا روند آرامی داشت. با این حال، 2 روز هیجانی نیز در بازار رخ داد. اولین بار، سکه در ابتدای هفته 12 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و 105 هزار تومان رسید. افت سکه در این روز وابسته به کاهش بهای اونس بود. روز چهارشنبه دومین روز پرهیجان بازار بود و عبور دو کانالی سکه در همین روز بود که منجر به رشد هفتگی آن شد. در پنجمین روز هفته، سکه با 15هزار تومان رشد به قیمت یک میلیون و 124 هزار تومان رسید. افزایش ارزش سکه بیش از هر چیزی ناشی از افزایش بهای اونس و ورود به محدوده هزار و 360 دلار بود. روند قیمت روز شنبه نیز به احتمال زیاد بسیار تحت‌تاثیر بهای نهایی اونس در روز جمعه خواهد بود.

     

    برچسب ها