عصر خودرو

بورس و فرابورس هفته گذشته را چگونه گذراندند؟

عصر بازار- شاخص کل بازده نقدی و قیمتی در اولین روز معاملاتی هفته گذشته در تراز ۷۷ هزار و ۸۵۶ واحدی قرار داشت و در چهارشنبه گذشته عدد ۷۸ هزار و ۱۹۰ واحدی را تجربه کرد.

بورس و فرابورس هفته گذشته را چگونه گذراندند؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از ایسنا، در مجموع پنج روز کاری هفته گذشته دو روز نماگر بازار در جهت منفی حرکت کرد این در حالی است که در روزهای پیش از این شاخص کل باده نقدی و قیمتی در جهت مثبت رو به حرکت بود.

    شاخص کل بازده نقدی و قیمتی در اولین روز معاملاتی هفته گذشته در تراز 77 هزار و 856 واحدی قرار داشت و در چهارشنبه گذشته عدد 78 هزار و 190 واحدی را تجربه کرد که با این حساب نماگر بازار توانست در این مدت 334 واحد رشد کند و امیدهای بیشتری به بازار سرمایه دهد.

    شاخص بازار اول نیز با 100  واحد افزایش نسبت به روز آخر معاملاتی هفته گذشته، به رقم 55 هزار و 349 واحد بالغ شد و شاخص بازار دوم با هزار و 512 واحد صعود عدد 167 هزار و 269 واحد را تجربه کرد و به ترتیب با  0.2 درصد و 0.9 درصد رشد نسبت به هفته قبل رو به رو شدند.

    در 5 روز کاری این هفته ارزش کل معاملات سهام و حق تقدم به 11 هزار و 139 میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل با  43 درصد رشد داشت.

    علاوه بر این 4858 میلیون سهم و حق تقدم در 382 هزار نوبت مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب با  26 درصد و 41 درصد افزایش را نسبت به هفته گذشته تجربه کرد.

    فرابورس ایران نیز، در هفته معاملاتی منتهی به 20 مردادماه 1395 شاخص کل با رشد 3 واحدی در ارتفاع 817 واحدی ایستاد و ارزش بازار نیز با افزایش 3 هزار و 321 میلیارد ریالی در مقایسه با هفته گذشته رقم 956 هزار و 135 میلیارد ریال نشان داد.

    همچنین ارزش دادوستدها به رقم 6 هزار و120 میلیارد ریال رسید و حجم معاملات بالغ بر یک هزار و 427 میلیون ورقه بهادار شد که به ترتیب از رشد 31 و 47 درصدی ارزش و حجم معاملات در مقایسه با هفته ماقبل حکایت می‌کند.

    علاوه بر این بازار اول رشد 86 و 56 درصدی ارزش و حجم معاملات را نسبت به هفته ماقبل تجربه کرده و بازار دوم نیز با افزایش 78 درصدی حجم و 63 درصدی ارزش معاملات، حجم دادوستدهای خود را به 662 میلیون سهام به ارزش یک هزار و 867 میلیارد ریال رسانده است. در همین حال بازار پایه و ابزارهای نوین مالی نیز رشد متغیرهای حجم و ارزش معاملات را شاهد بودند.

    اوراق بدهی فرابورس ایران هفته گذشته به تعداد 2 میلیون ورقه به ارزش 2 هزار و 348 میلیارد ریال معامله شدند که نشاندهنده رشد 7 درصدی ارزش معاملات این اوراق است. در عین حال صندوق سرمایه‌گذاری قابل ‌معامله و اوراق تسهیلات مسکن نیز رشد 134 و 14 درصدی ارزش و 156 و 15 درصدی حجم معاملات را در کارنامه هفتگی خود به ثبت رساندند.

    در هفته معاملاتی منتهی به 22 مردادماه در حالی بیشترین ازرش معاملات خرد بازار سهام در اختیار گروه پالایشی‌ها به میزان 27 درصد از کل ارزش معاملات قرار گرفت که گروه‌های‌ «فلزات اساسی» و «حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات» به ترتیب سهم 19 و 9 درصدی را ثبت کرده و جایگاه دوم و سوم صنایع پیشرو این بازار را به نام خود ثبت کردند.

    در میان 10 گروه برتر، نام صنایعی همچون «انبوه‌سازی، املاک و مستغلات»، «محصولات شیمیایی» و گروه «مواد و محصولات دارویی» نیز به چشم می‌خورد.

    در نهایت در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته بازار دوم سهم 45 درصدی از ارزش کل بازار را در اختیار گرفت و به ترتیب بازار پایه، صکوک، بازار اول، گواهی تسهیلات مسکن و صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله نیز در رده‌های بعدی ایستادند.

    برچسب ها