عصر خودرو

گاز جای گازوئیل را در سبد سوخت نیروگاه‌ها گرفت

عصر بازار- با بهره‌برداری از فازهای جدید پارس جنوبی و افزایش تولید گاز ایران، گاز طبیعی جای گازوئیل و نفت کوره را در سبد سوخت نیروگاه‌های برق کشور را گرفت.

گاز جای گازوئیل را در سبد سوخت نیروگاه‌ها گرفت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از مهر، با افزایش تولید گاز ایران از محل توسعه و بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی، شمارش معکوس برای حذف نفت کوره و گازوئیل در سبد سوخت نیروگاهی کشور آغاز شده است.

    آمارهای منتشر شده از سوی وزارت نیرو نشان می دهد که از ابتدای سال جاری تاکنون مصرف نفت کوره و گازوییل به ترتیب 3 و 2 درصد کاهش داشته است، که این مسأله نشان دهنده حرکت نیروگاه های کشور به سمت مصرف سوخت‌هایی با آلایندگی کمتر است.

    از سوی دیگر مقایسه نوع سوخت مصرف نیروگاه‌ها در کشور از ابتدای سال جاری تاکنون در مقایسه با سال گذشته نشان می دهد مصرف گاز 5 درصد افزایش یافته است. تغییرات هفتگی متوسط دمای وزنی بیست هفته نخست امسال نشان می‌دهد به‌طور متوسط دمای وزنی هوا 25.21 درجه بوده که به طور متوسط 0.33 درجه کمتر از سال قبل 0.82 درجه بیشتر از هفته گذشته است.

    از این رو کل انرژی مورد نیاز مصرف اصلاحی در هفته بیستم 7 میلیون و 310 هزار و 745 مگاوات ساعت بوده که نسبت به هفته قبل در سال جاری 1.93 درصد افزایش را نشان می‌دهد. کل انرژی مورد نیاز مصرف اصلاحی در هفته بیستم در مقایسه با هفته متناظر سال قبل 83.15 تقریبا مشابه بوده و افزایش یا کاهش آنچنانی را تجربه نکرده است.

    بر این اساس، حداکثر نیاز مصرف اصلاحی در پیک شبانه هفته بیستم 49 هزار و 66 مگاوات گزارش شد که نسبت به هفته قبل در سال جاری 0.68 درصد کاهش و نسبت به هفته متناظر سال قبل 1.86 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

    همچنین حداکثر نیاز مصرف اصلاحی در پیک روزانه هفته بیستم50 هزار و 91 مگاوات گزارش شد که نسبت به هفته قبل در سال جاری 2.79 درصد کاهش، و نسبت به هفته متناظر سال قبل 0.4 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

    وضعیت ذخیره و فضای خالی سوخت مازوت نیروگاه‌ها در تاریخ 15 مردادماه سال جاری برابر با 80درصد بوده که نسبت به هفته نوزدهم 2 درصد، و در مقایسه با سال قبل 8 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

    وضعیت ذخیره و فضای خالی سوخت گازوئیل در هفته بیستم برابر با 51 درصد بوده که نسبت به هفته گذشته تغییری نداشته اما در مقایسه با سال گذشته 13 کاهش را نشان می دهد. مقایسه مصرف سوخت معادل نیروگاه‌ها از ابتدای سال جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل 2.2 درصد کاهش را نشان می دهد.

    مقایسه نوع سوخت مصرف نیروگاه‌ها در کشور از ابتدای سال جاری تاکنون در مقایسه با سال گذشته نشان می‌دهد مصرف گاز 5 درصد افزایش و مصرف مازوت و گازوییل به ترتیب 3 و 2 درصد کاهش داشته است.

    برچسب ها