عصر خودرو

با وجود اختلافات گازی تهران-آنکارا؛

ایران دومین صادرکننده بزرگ گاز به ترکیه شد

عصر بازار- با وجود ادامه اختلافات گازی تهران - آنکارا، حجم صادرات گاز کشور از ابتدای سال‌جاری تاکنون حدود ۹ درصد افزایش یافت و ایران به دومین صادرکننده بزرگ گاز به ترکیه تبدیل شد.

ایران دومین صادرکننده بزرگ گاز به ترکیه شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از مهر، با وجود ادامه اختلافات گازی تهران و آنکارا بر سر داوری بین‌المللی و عدم توافق دو کشور بر روی تعیین درصد تخفیف فروش گاز، اما حجم صادرات گاز ایران به ترکیه از ابتدای سال‌جاری میلادی تاکنون روندی رو به افزایش داشته است.

    بر این اساس پس از افزایش تولید گاز از پارس جنوبی و باز شدن دست ایران برای صادرات گاز طبیعی بیشتر، صدور این حامل انرژی پاک به ترکیه از ابتدای سال 2016 میلادی تاکنون با ثبت رشدی حدود 8.8 درصدی در مجموع به 518 میلیون مترمکعب رسیده است.

    این درحالی است که در مدت مشابه سال گذشته میلادی در مجموع حجم صادرات گاز طبیعی ایران به ترکیه حدود 472 میلیون مترمکعب بوده که افزایشی حدود 40 میلیون مترمکعبی در سال جاری در مقایسه با سال گذشته داشته است.

    در این مدت روسیه با صادرات یک میلیارد و 896 میلیون مترمکعب گاز کماکان اولین و بزرگترین صادرکننده گاز به ترکیه بوده که حجم صادرات گاز روسیه به ترکیه از ابتدای سال‌جاری 3.55 درصد افزایش یافته است.

    جمهوری آذربایجان هم پس از روسیه و ایران سومین تامین کننده گاز ترکیه از مسیر خط لوله بوده و از ابتدای سال‌جاری با وجود کاهش 12 درصدی حجم صادرات گاز اما در مجموع حدود 475 میلیون مترمکعب توسط آذربایجان گاز به ترکیه صادر شده است.

    به عبارت دیگر همزمان با کاهش 12.3 درصدی صادرات گاز جمهوری آذربایجان به ترکیه، حجم صادرات گاز ایران حدود 8.8 درصد افزایش یافته تا عملا ایران سهمی بیشتر از بازار گاز ترکیه را در اختیار داشته باشد و جای گاز آذری‌ها را هم بگیرد.

    در مجموع حجم واردات گاز ترکیه از مسیر خط لوله از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون 3.5 درصد کاهش یافته که یکی از دلایل کاهش واردات گاز این کشور کاهش تقاضا در بخش نیروگاهی بوده است.

    ترکیه در مجموع حدود دو میلیارد و 889 میلیون مترمکعب گاز از مسیر خط لوله از ابتدای سال جاری وارد کرده؛ ضمن آنکه این کشور در طول این مدت از کشورهای الجزایر و نیجریه هم واردات LNG داشته است.

    برچسب ها