عصر خودرو

اعلام محدودیت‌های صادرات پتروشیمی ایران به اتحادیه اروپا

عصر بازار- یک مقام مسئول از عدم همکاری بانک‌های اروپایی به عنوان بزرگترین مانع صادرات پتروشیمی ایران به اتحادیه اروپا یاد کرد و گفت: تاکنون مسائل بانکی صادرات پتروشیمی ایران به اروپا حل نشده است.

اعلام محدودیت‌های صادرات پتروشیمی ایران به اتحادیه اروپا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از مهر، فریبرز کریمایی درباره مشکلات و محدودیت‌های پیش روی صادرات محصولات پتروشیمی و پلیمری ایران به کشورهای عضو اتحادیه اروپا، گفت: با وجود گذشت حدود هشت ماه از لغو تحریم‌ها و ورود به دوره برجام، تاکنون مسائل بانکی به طور کامل حل نشده است.

    قائم مقام انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران با اعلام اینکه در شرایط فعلی صادرات محصولات پتروشیمی ایران به کشورهای عضو اتحادیه اروپا در گیر عدم همکاری بانک‌های اروپایی است، تصریح کرد: این درحالی است که اروپا می‌تواند سهمی 10 تا 13 درصد از صادرات محصولات پتروشیمی و پلیمری ایران را تشکیل دهد.

    این مقام مسئول با بیان اینکه سال گذشته ایران حدود 18.8 میلییون تن و به ارزش 9.6 میلیارد دلار محصول پتروشیمی و پلیمری صادر کرده است، اظهار داشت: با این وجود تا پایان اسفند ماه سال گذشته سهم اروپا از بازار پتروشیمی ایران نزدیک به صفر بوده است.

    وی با یادآوری اینکه در حال حاضر پتانسیل صادرات سالانه 2 تا 2.5 میلیون تن محصول پتروشیمی به کشورهای اروپایی وجود دارد، تاکید کرد: به دلیل عدم همکاری بانک‌ها سایر کشورها همچون عربستان سعودی بخشی از بازار پتروشیمی ایران در اروپا را کماکان در اختیار دارند.

    کریمایی با بیان اینکه هم اکنون تمامی محصولات پتروشیمی ایران گواهینامه های لازم اتحادیه اروپا همچون نظام نامه ریچ را کسب کرده اند، تبیین کرد: از سوی دیگر مشکلات تحریمی تامین کشتی و یا بیمه محموله‌های صادراتی پتروشیمی هم تقریبا لغو شده است.

    قائم مقام انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران با یادآوری اینکه در صورت لغو کامل محدودیت‌های بانکی امکان افزایش صادرات پتروشیمی ایران به کشورهای اروپایی در مدت زمان کوتاهی وجود دارد، خاطرنشان کرد: سبد تولید محصولات پتروشیمی ایران متنوع و با کیفیت بالا بوده و بسیاری از کشورهای اروپایی خواستار واردات این محصولات پتروشیمیایی از ایران هستند.

    برچسب ها